Skip to main content

Energielabel verbeteren - alternatieve stappen plannen

• September 15, 2025
  • 3 reacties
  • 27 Bekeken

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1

In het recente VEH magazine van september 2025:

“Je energielabel verbeteren in 4 stappen”

Mijn volgorde is iets anders en richt zich in eerste instantie op het reduceren van het energieverbruik.  Het eindresultaat is vermoedelijk hetzelfde.

Isoleren is hopelijk al gebeurd (bij mij tenminste gedeeltelijk) - maar niet overdrijven!

1. Doelgerichter ventileren - tochtgaten en kieren dichten (hulpmiddelen IR-camera & rookpennen)
    monitoren van de CO2 met een mobiel metertje in de verblijfsruimte(s)
    Voordeel: Gaat snel, kost niet veel helpt een heleboel
  2. Warmteafgifte geschikt maken voor lage temperatuurverwarming (kan prima met bestaande gas-ketel - ook hier neemt het rendement (iets) toe)
    Middel: Grotere radiatoren, gebooste convectoren en eventueel een vloerverwarming (zonder extra pomp - dus geen mengverdeler!)
    Doel: aanvoer onder de 40°C - dus LT-warmtepomp geschikt
  3. Als laatste stap: Tegelijkertijd! plaatsen van warmtepomp en zonnepanelen (met hybride omvormer) indien mogelijk
  4. Als allerlaatste stap: Eventueel een passende thuisaccu plaatsen (geen stekkerbatterij)
    om het eigenverbruik en de autarkie te vergroten (“loont” meer vanaf 1.1.2027)

Helaas zijn niet alle stappen even effectief voor het verbeteren van het energielabel, dus even informeren.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 15, 2025

Je maakt er in plaats van 4 stappen 5 stappen van. 

1. isoleren. Inderdaad bij mij ook niet overdrijven. Dakisolatie is nog standaard 1980. De rest is zo goed als mogelijk aangepast. Zelfs een geïsoleerde deur. Dat doet natuurlijk meer als isolerende kozijnen. Die waren nog prima en nu geheel met HR++ glas.
  2. ventileren. IR camera heb ik wel, maar niet erg effectief om je tochtgaten te vinden. Zoals in het artikel staat dat je met een ventilatiesysteem C een gelijkstroommotor moet hebben voor de zuinigheid. Een CO2 meter heb ik ook al jaren. Zou verplicht moeten zijn in woningen zonder ventilatiesysteem
  3. Zonnepanelen heb ik vanaf 2018 al. Toen al gewoon dak vol.
  4. Duurzaam verwarmen: Dat doe ik nu met een lucht/lucht warmtepomp. Zeer comfortabel bij 24/7 verwarmen. Beter als via de CV. CV installatie wordt alleen maar voor SWW gebruikt. Zoals we nu denken komt na deze gewoon weer een nieuwe. De investeringen voor echt een lucht/water warmtepomp zijn erg groot. 
  5. Jouw punt 5 een thuisaccu: ga ik niet aan beginnen. Plek in huis, veiligheid en bijna niet terug te verdienen. Wel een EV.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • September 16, 2025

Aanvulling:

Inderdaad ga je in eerste instantie voor de energiebesparing. Niet alleen CO2 besparing maar ook financieel. Je energielabel gaat ook verbeteren. Mijn energielabel weet ik niet. Ik heb voor mijn huis niet eens een energielabel. Toch is het belangrijk dat je alle maatregelen die je neemt later ook kunt bewijzen. Rekeningen zijn dus erg belangrijk om ze goed te bewaren.

Bij de verkoop van de woning (eens) heb je wel een energielabel nodig. Je huis brengt meer op met een gunstig label.

Polvo55
  • Gevorderde
  • September 16, 2025

@darkfiber 
Ik vraag me af waarom bij punt 4 geen “stekker batterij” staat.
Dat is de enige die terug te verdienen is.
De grote installaties van boven de 10k zijn zeker niet meer terug te verdienen.

Mooi label of niet, geld besparen met maatregelen is toch de grootste drijfveer.
Zoals vandaag in de krant, van 70.000 daken per maand naar nog geen 10.000 daken.
Markt zonnepanelen is volkomen ingestort door afschaffen saldering.

@Rakker Ik neem aan dat je toch diverse brandgevaarlijke Lithium ion batterijen in huis hebt.
In smartphones, tablets, zaklampen en misschien ook wel een elektrische fiets in de schuur.
Samsung heeft  een serie telefoons terug geroepen omdat er regelmatig een in de brand vloog en ik heb ook vele filmpjes gezien dat accu's van fietsen en scooters spontaan in brand vlogen.
Bijna wekelijks zijn er schuurbranden hier in de regio.

Thuisaccu's van het LFP type zijn echter zo goed als onbrandbaar, je kunt er zelfs wel een gat in boren en dan gebeurt er nog niks mee.
Als ik een elektrische auto zou kopen dan zou het een een met LFP accu worden en zeker geen NMC.