Skip to main content

Beste allen,

Zoals velen hebben we een overschot aan zonnestroom. Ik vraag me af of er ervaring is met het gebruiken hiervan door het opwarmen van warmwater ten behoeve van tap water en douchen, dmv een electrische boiler als ingang op onze betsaande gas gestookte combi-ketel?

 

Ik zou deze e-boiler dan het water laten verwarmen als er een surplus is aan zonnestroom. En anders dit over te laten aan de gas combi-ketel? 

Het lijkt me voor de hand liggend en ik zie het ook wel genoemd als ik hier naar zoek op internet, echter niet heel vaak? 

 

Vr gr JJM

Ik heb deze close in boiler ingebouwd onder het aanrecht in mijn keuken en aangesloten op de koud water leiding.

https://www.hornbach.nl/p/inventum-keukenboiler-q10-10-l-met-hotfill-aansluiting/8496816/

Hij zit op een tijdachakelklok en warmt alleen op als de zonnepanelen stroom kunnen leveren zo van 10-16 uur. In de link is hij 400Watt maar ik had nog de 500Watt. Normaal zijn ze 2000Watt, maar zoveel stroom leveren mijn zonnepanelen maar af en toe. Dus ik heb de 500Watt genomen zodat hij meer zonnestroom afneemt en minder netstroom. 

De ervaring is dat het prima bevalt, ik heb warm water in de keuken wanneer nodig en dat is doorgaans overdag van 's ochtends tot 's avonds. 

Ik heb ook de vaatwasser op de koudwaterleiding overgezet. Ik doe dat met de soldeerbrander gewoon even de aansluiting van de kraan overzetten van de ene op de andere leiding. Vanwege risico op legionella heb ik de warmwaterleiding van de cv-ketel naar de keuken weggehaald en afgedopt tot een stompje van circa 7 cm lang. 

Deze boilers heten hotfill boilers omdat ze op de warmwater leiding werden aangesloten om met hun lage wattage het warme water van de cv-ketel alleen maar een beetje bij te verwarmen. Maar ik heb hem dan geinstalleerd als coldfill. 


Reageer