Vraag

Ervaring met ventilatie met wtw Warmte Terug Win in 1 ruimte

  • 6 February 2022
  • 2 reacties
  • 361 Bekeken

Wij gaan in april de zolder (slaapkamer) verbouwen, dan krijgen we onder andere nieuwe en goed geïsoleerde dakkapellen.

We hebben besloten om de nieuwe ramen te laten maken zonder ventilatieroosters omdat er door deze roosters veel warmte verlies is. Maar goed we moeten wel ventileren natuurlijk, daarom ben ik me aan het oriënteren op ventilatie met wtw systemen die geschikt zijn voor 1 ruimte.

Ik heb bijvoorbeeld deze systemen gevonden: Blauberg Vento Expert A50 of Vantubo Ecocomfort.

De oplossing van Blauberg is stiller en heeft een hoger warmterendement.

Als dit goed werkt willen we ook zoiets beneden gaan maken in de woonkamer. Hier willen we triple glas ook zonder ventilator roosters.

Heeft iemand ervaring met dit soort single room wtw systemen?

Graag hoor ik over ervaringen,

Bart


2 reacties

@BartZoeterwoude Ik zie dat je (nog) geen reactie hebt ontvangen op bovenstaand bericht. Ik stuur je een privébericht. Groet, Thea

Reputatie 3

Ik heb een vergelijkbaar plan. Wij hebben een systeem C en willen dat vervangen door een WTW met als retourleiding het trappenhuis en de hal. Daar komen alle kamerdeuren op uit.

Wij laten bij het vervangen van de kozijnen nog wel ventilatieroosters plaatsen zodat iedere kamer op zich deze eventueel kan open zetten. Ook is het nog niet geheel duidelijk hoeveel er aan actieve uitwisseling tussen de kamers en het trappenhuis nodig is omdat bij sommige kamers altijd de deur open staat.

Ik wilde de actieve uitwisseling aanbrengen op basis van een CO2 meting.

Nadeel van een ventilator in een kamer (bij actieve uitwisseling) is altijd het geluid van de motor en van de lucht. Datzelfde heb je bij de door @BartZoeterwoude genoemde systemen. Ook daar zit een ventilator. Geluid is al snel storend boven de 35 dBA als je een stille omgeving gewend bent.

Bij de dBA schaal worden de lagere tonen grotendeels uitgezonderd. Deze kunnen echter best wel irritant zijn.

 

Reageer