Afgelopen week in het AD een heel artikel over het ‘slimmer' (Flexibeler) gebruik van het stroomnet. Komt er een hele uitleg van de dirctie van Enexis en het overleg met het ACM (lees zelf)

Heb ik het nu zo mis? Al in de 60er jaren van de vorige eeuw (!) hadden we electrameters met een dubbeltelwerk. Toen populair; het “Dag & Nacht"-tarief. Zetten mijn ouders de wekker voor, zodat de ‘Kookwas’ klaar was voordat het dag tarief inging.
Anno NU hebben > 99 % van de woningen een ‘Digitale e-meter’ (zie oot), vaak voorzien van een dubbel telwerk ( H & L ) en voor zowel leveren als terug leveren.
Wij hebben o.a. zo'n ‘H & L’ telwerk meter. En ondanks dat we één tarif in ons vaste contrakt hebben, krijgen we jaartlijks een specificatie overzicht met 4 kolommen; H-Leveren, L-Leveren, H-Terugleveren en L-Terugleveren.
Als ik dan het bericht in het AD nog eens doorlees, kom ik tot de conclusie dat het ‘Flexibel’ gebruik van het net dus al ruim 60 jaar bestaat! En in het huidige ‘Digitale’ tijdperk nog steeds prima functioneert. Kan zelfs op meerdere momenten, zelfs dagafhankelijk, aangestuurd worden.
Dus een ‘Flexibel’ contrakt, door de leveranciers te sturen. De tijden aanpassen en de CEO van Enexis wordt op zijn wenken bediend ! !
NOOT; Ik spreek nooit over ‘slimme’ é-meters! De enigste ‘slimme’-meter is de Ferrarismeter. Draait gewoon vooruit (Leveren) of terug (Terugleveren). Rob