Blog

Hebben jullie ervaring met het gebruik van een regenton?

Hebben jullie ervaring met het gebruik van een regenton?
Reputatie 4
Badge +3

Veel regen

Het heeft de afgelopen tijd flink geregend. Na aanleiding van de blog van Daphne (lees hem hier) over het gebruik van een regenton is het misschien wel een goed idee om dit onderwerp opnieuw aan te snijden.

Wat zegt Daphne

We verbruiken, zo schrijft Daphne, per mens zo'n 120 liter water per dag. Naast het water dat je kunt besparen met onder andere bewuster douchen (door bijvoorbeeld tijdens het shampooën de douche uit te zetten), kun je ook veel water besparen met het gebruik van zelf opgevangen water uit je regenton. Zeker als we de droge zomer van vorig jaar in acht nemen zou het geen overbodige luxe zijn om bijvoorbeeld je tuin te kunnen besproeien met het zelf opgevangen water van een flinke hoosbui van een tijdje terug.

Ervaringen?

Hebben jullie ervaring met het gebruik van een regenton? Zo ja, waar gebruiken jullie de ton voor? Hoeveel water vangen jullie er mee op? Hoe hebben jullie de ton aangesloten? Ik hoor het graag in de reacties!

21 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik heb niet een echte regenton, maar wel een ondergronds reservoir voor een opslag voor 5000 liter regenwater.
De hemelwater afvoer van ca 90 m2 is ondergronds losgekoppeld en wordt naar het reservoir geleid, als het reservoir vol is loopt het water alsnog door naar het openbare riool (overloop).
De tank (5 IBC's) ligt onder het terras.
Het water wordt alleen gebruikt voor besproeiing van de echte droge plekken in de tuin.
Die besproeiing loopt automatisch, het duurt een paar weken voordat een volledig gevulde tank helemaal leeg is. De maximale opslag is een stortbui van ca 15 mm.
We hebben een kunststof regenton in de tuin staan (80 liter) en die is aangesloten op de regenpijp van ons schuurdak. Zie foto. Nu hadden wij laatst, last van vocht in het beton van de schuur, dat kwam niet van het dak maar vanuit de grond naast de regenton. Dus de regenton leeggehaald en het water opgeslagen. Regenton losgekoppeld en toen bleek, dat het filter dat in het aansluitstuk zit, verstopt was en daardoor liep het water langs de regenpiijp in de grond. Filter schoongemaakt, regenton schoongemaakt, weer aangesloten en gevuld. Probleem opgelost. Moraal van dit verhaal is dat het verstandig zou zijn om een bladvanger te plaatsen voor de instroomopening van de regenpiip.

Reputatie 4
Badge +3
Goede tip, @NickName! Waar gebruik je regenton verder voor? Ik hoor het graag!
Eigenlijk alleen voor begieting van de plantjes in de achtertuin.
Reputatie 4
Badge +3
Dat is al heel wat, NickName. Zeker met dit warme weer heb je hierdoor een hoop water kunnen besparen. Goed bezig!
De regenton gaat weg bij ons. De effectieve diameter van de hemelwaterafvoerpijp neemt namelijk af, waardoor het regenwater tijdens een hevige hoosbui niet wegkon
Reputatie 6
Badge
De regenton gaat weg bij ons. De effectieve diameter van de hemelwaterafvoerpijp neemt namelijk af, waardoor het regenwater tijdens een hevige hoosbui niet wegkon
Da's jammer.
Lijkt me toch niet zo moeilijk om dat netje op te lossen.
Reputatie 7
Badge +1
Wij gebruiken de opslag van regenwater (ca. 400 l) voor de tuin en deels voor het spoelen van de 2 wc's in huis.
Dit bespaart in ieder geval per dag ongeveer 4 - 5 toiletspoelingen à 8 liter (soms is de opslag helaas ook leeg) - per jaar zijn dit toch ca. 13 m³ drinkwater.
(Wij hebben trouwens geen problemen door/met een overvolle regenton.)
Reputatie 1
Wij gebruiken onze regenton voor het water geven van onze beplanting in de tuin.
Er is een overstort gemaakt, die vervolgens richting de aanzuiging van de grondwaterpomp loopt.
Hierdoor kunnen we het water ook nog gebruiken voor de beregening van ons gras.
De zonnepanelen leveren weer de stroom voor de grondwaterpomp, dus eigenlijk sproeien we 'gratis' en milieuvriendelijk onze hele tuin.
Reputatie 5
Badge +1

Nadeel van de regenton is: vol = vol !
Alleen al onze garage (ons proef project) levert bij 10 mm neerslag zo'n 350 liter water af.
Dus heb ik een andere oplossing bedacht, het regenwater rechtstreeks infiltreren in de grond.

Heb nieuwe uitlopen aan de dakgoten gemaakt aan de achter (= tuin) zijde. Afgelopen voorjaar vervolgens 35 meter 'drainage' slang door de tuin ingegraven. Het H-vormige netwerk eindigt op één tak (het diepste punt van de tuin) op een overloop put.

De 'netto' inhoud van de drainage is 275 liter. Maar door de infiltratie van het weglekkende water (!), is de overloop (tot op heden) niet eens nat geworden. De echte test zal dus pas oktober/november worden. Na één winter (als we geen te grote overloop hebben), koppel ik er het dak van de kapschuur (10 m2) bij.

Dit najaar het zelfde project voor de voortuin (140 m2, met ong. 40 meter drainageslang). Hier gaat de helft van ons dak (puntkap = 60 m2) op aangesloten worden.

Nodig? Ja, wonen in de Achterhoek en hebben op dit moment alweer een neerslag achterstand van 220 mm. Plus nog een droogte 'erfenis' uit 2018 !

f1cfd57d-bd0c-4ef7-bfc9-dc4e148d5cd0.jpgc5f532ce-6aa1-4855-8751-bf78837cffdf.jpg

f1cfd57d-bd0c-4ef7-bfc9-dc4e148d5cd0.jpg

Wij zijn bezig met leidingsysteem en ondergrondse regenwater reservoir, we willen deze gebruiken voor het doorspoelen van de WC's. Afhankelijk van de kwailiteit willen we deze ook uitbreiden voor aansluiting naar de wasmachine (eventueel met een filter).
Reputatie 4
Badge +3
@Dekker-Lochem, bedankt voor je uitgebreide en mooie reactie. Wat zou jij mensen adviseren die een dergelijk project willen starten? @Machinist, ook bedankt voor jouw reactie. De WC doorspoelen met regenwater is zeker een mooie duurzame oplossing. Één keer de WC doorspoelen kost toch alweer zo'n 6 liter water, mooi als je dit met regenwater doet!
Reputatie 5
Badge +1
Pieter V. Inmiddels heeft dagblad "de Stentor" (onderdeel van AD) een redactioneel stukje in de streek katern aan mijn innovatie geplaatst. Zoals al gemeld, we lopen in de Achterhoek (maar ook op meerdere plekken in NL) behoorlijk achter met de neerslag. Dus ontkomen we niet aan om maatregelen tegen de steeds verder dalende grondwaterpeil te nemen.
In "de Stentor" heb ik ook een 'open'-uitnodiging geplaatst voor hoveniers die van mijn ervaring (gratis) gebruik willen maken. Niet iedereen is 'doe-het-zelver' of fysiek in staat om (in ons geval) 85 meter geul van 50 cm diep te graven.
Nieuwe Business ? ☎️

En zoals mijn buurman (gepensioneerd Hovenier) melden; "Gras kun je elk jaar opnieuw inzaaien, bomen zaaien gaat wat lastiger".

En om aan te sluiten bij jvdleeuw.
We hebben nog een 'half'-dak (70 m2) over. Zijn op dit moment aan het inventariseren om onder de zij-tuin (te klein voor infiltratie) een ondergrondse waterberging van 2 á 3 m3 te (laten) plaatsen.
Reputatie 6
Badge
En om aan te sluiten bij jvdleeuw.
We hebben nog een 'half'-dak (70 m2) over. Zijn op dit moment aan het inventariseren om onder de zij-tuin (te klein voor infiltratie) een ondergrondse waterberging van 2 á 3 m3 te (laten) plaatsen.

Een paar plaatjes van mijn oplossing, misschien kun je hier iets mee.
Ik heb gebruik gemaakt van IBC's, een officiële tank was me veel te duur en in de tuin onhandelbaar.



Wij gebruiken een regenton, geplaatst in de schaduw ivm verdamping en ontwikkeling legionella-bacterie, van 68 L. Die gebruiken we voor de tuin en om de auto te wassen.
Iedereen die klaagt over vol=vol: We hebben de ton bij Karwei gekocht. Die heeft onderaan een gat voor een kraantje, en bovenaan ook. Bovenaan ook een kraantje met een stuk tuinslang, zodat teveel water de weg en dus de put in geleid wordt.
Overigens is het natuurlijk een koud kunstje om zelf ook even zo'n gat uit te boren, kraantje kopen en erop zetten, en klaar.
Veel ideeën die hier worden genoemd betreft grote tuinen, wij hebben een postzegel tuintje achter en een halve voor het huis, staat het hele jaar te bloeien.
Voor deze situatie denk ik eerder aan een schutting bestaande uit 2 of meer regentonnen in de vorm van standaard schutting paneel. Maar die zijn aan de dure kant, een andere oplossing voor een groot volume is de groene muur regenton: Inhoud320 literHoogte1350 mmBreedte600 mmDiepte400.
Met deze afmetingen kun je een standaard schutting paneel (1800mm breed) invullen met 3 van deze tonnen. Dat is bijna 1000 liter: kosten ca € 500,-
https://www.voertonnen.nl/regenton/groene-muur-regenton-320-liter-brick
Reputatie 4
Badge +3
Dat is een mooie aanvulling op deze discussie, @Tobias! Bedankt. 🙂 En welkom op de community! Leuk als je jezelf ook voorstelt aan de rest van de communityleden. Dat kun je hier doen.
En om aan te sluiten bij jvdleeuw.
We hebben nog een 'half'-dak (70 m2) over. Zijn op dit moment aan het inventariseren om onder de zij-tuin (te klein voor infiltratie) een ondergrondse waterberging van 2 á 3 m3 te (laten) plaatsen.

Een paar plaatjes van mijn oplossing, misschien kun je hier iets mee.
Ik heb gebruik gemaakt van IBC's, een officiële tank was me veel te duur en in de tuin onhandelbaar.

 

@jvdleeuw 

Ik ben ook van plan om een IBC in te graven, maar ben bang dat de grond er omheen gaat verzakken of dat de tank indeukt als deze niet gevuld is. Wat voor materiaal heb je hier om de IBC's heen geplaatst?

Reputatie 6
Badge

@RoelS Je moet daar inderdaad iets aan doen

Normaliter staat de IBC op een kunststof pallet en zit er een buizenframe omheen.

Ik heb de pallet eronderuit gehaald en die juist bovenopgelegd met daarop 10 cm zand en bestrating, wel even goed met plastic afdekken dat niet al het zand wegloopt.

Buitenom het buizenframe heb composiet vlonderplanken geplaatst en die buiten om met zand afgevuld.

De 2de foto hierboven laat het wel een beetje zien.

Ik heb in mijn voortuintje én in de achtertuin (niet veel groter) een regenton van 220 liter staan. Met de laatste twee droge zomers zijn deze ook in een kleine tuin toch een keer leeg.

Ik ben al enige tijd op zoek naar een grotere regenton die er ook nog aardig uit ziet en merk dat de tuincentra hier niet aan kunnen voldoen. Harcostar 227 liter is zo’n beetje de grootste. Hooguit een groene kolom van 300 liter, maar niet charmant. Online vind ik er veel meer, ook mooie design tonnen. Dus ik ga nu een 300 liter ton via een webshop bestellen.

Hierbij pleit ik ervoor dat tuincentra meer focus op regentonnen leggen gezien de terechte grote aandacht voor opvang en gebruik van regenwater tegenwoordig..


Een paar plaatjes van mijn oplossing, misschien kun je hier iets mee.
Ik heb gebruik gemaakt van IBC's, een officiële tank was me veel te duur en in de tuin onhandelbaar.

 

 

Ik ben tegen hetzelfde idee aangelopen via Youtube maar daar heeft men het vrnl. over bovengrondse toepassingen. Met een beperkt aantal vierkanter meters in NL ter beschikking denk ik, zoeken wij eerder een ondergrondse oplossing.

 

Zou je ons kunnen vertellen hoe je de inkapsulatie en fundering hebt aangevlogen? Betonvloer, Betonplex voor de muren? Hoe heb je de beluchting en de overstort (tanks zitten vol) aangepakt? Welke maatregelen heb je genomen om ervoor te zorgen dat je terras niet kan inzakken in de IBC ruimte? Hoeveel ben je ongeveer kwijt aan deze oplossing? Ik las in een student rapport ca. EUR 1500 voor een opslag van 10 m3.

Hoop graag van je te horen!

Reageer