Heeft iemand meer kennis/ervaring met terugwin-units als de Inventum-spaarpomp?

  • 9 February 2019
  • 28 reacties
  • 15816 Bekeken

Reputatie 1
  • Actieve deelnemer
  • 7 reacties
Is blijkbaar een variant-warmtepomp, die in media wordt aangeprezen met hoge te bereiken m3-besparingen.
Bij nadere beschouwing lees je dat het een warmtepomp is die in het Mechanische Ventilatie-systeem van een woning wordt geplaatst; m.a.w. het is dus bepaald niet een 'conventionele' lucht-warmtepomp van het soort dat je buiten in de tuin/aan een gevel plaatst.
Kostprijs ligt rond de €3000, subsidie van €1600 is mogelijk; er is blijkbaar slechts sprake van één uitvoering, één capaciteitswaarde (!).

Een en ander doet bij mij de wenkbrauwen fronsen; kan me niet voorstellen dat je überhaupt een financieel rendement bereikt, effectief een behoorlijk niveau in m3 bespaart.
Heeft iemand meer kennis/ervaring met terugwin-units als deze?
Of is het voor VEH wellicht een onderwerp waarover iets zinnigs te publiceren valt?

28 reacties

Reputatie 1

Heel lastgevend, het stookgedrag bij windstil weer! Als je nog op goede voet bent met de buren zou je hen kunnen voorstellen om te gaan werken met de App "Stookwijzer” van het RIVM. Deze app geeft precies aan wanneer hout stoken meteorologisch verantwoord is en hoe je zo schoon mogelijk kunt stoken. Bij mij helpt het, zeker omdat iedereen begrijpt dat ventileren met Covid essentieel is.

Kan iemand aangeven wat je met de inventum warmtepomp via de ventilatie binnenlucht bespaart ?

Reputatie 1

Ik heb de Inventum Spaarpomp sinds 2019.

besparingen

2020

466 M3 gas besparing en dat kostte

1115 kWh elektriciteit

2021

569 M3 gas besparing en dat kostte

1345 kWh elektriciteit

2022

518 M3 gas besparing en dat kostte

1150 kWh elektriciteit

2023

513 M3 gas besparing en dat kostte

992 kWh elektriciteit

Reageer