Goedendag, in 2019 gestart met verduurzaming van onze woning. Hypotheekverstrekker Attens verleent ons een rentekorting van 0,4 % wanneer de woning energielabel A krijgt. In 2019 nieuwe dakbedekking, zonnepanelen geplaatst en kunststofkozijnen met HR ++ glas op de verdieping. Onze woning steeg van energielabel C naar B. Welk kunstje moet in nu nog uithalen. Niemand kan het me vertellen, het lijkt wel een tombola. Is het de warmtepomp? kunstofkozijnen met HR ++ op de vebane grond? Wie weet raad en weet meer over deze materie. Het is maar helemaal de vraag of de geboden rentekorting opweegt tegen alle investeringen.
Jenneke
Beste antwoord door Anne
https://www.energielabelvoorwoningen.nl
Daar kun je bij het invullen ‘spelen; met de verschillende instellingen.
Je kunt zo bekijken wat dubel glas (altijd een goed idee) dak- of vloerisolatie gaat helpen of wat een warmtepomp, zonneboiler of zonnepanelen (ook nog altijd een goed idee) zal doen.
Een warmtepomp ‘helpt’ als ik het goed herinner al 1 hele stap kwa label.
Ik heb een jaar geleden het proces doorlopen, maar had alle maatregelen al genomen, gewoon omdat ik het interessant vind :)
Let er ook nog even op dat tot 1-1-2021 het aanvraag proces vrij simpel is.
Veel van de erkend deskundungen zullen alleen op basis van je facturen en aangeleverde informatie een inschatting maken. Dat kan vanaf € 1,=
Voor het energielabel van het huis van mijn vader (een modern appartement waar niet veel vraagtekens waren) was ik binnen een uur en voor € 7,= klaar.
Mijn eigen huis heb ik door een ‘echte’ expert laten checken,
je kunt als energiecoach niet de randjes er van aflopen vond ik :)
Desondanks heb ik een A-label gekregen terwijl het een voorlopig F label was.
En ja, daar heeft de warmtepomp (in hybride opstelling) idd ook aan bijgedragen.
Maar dat is in mijn geval ook terecht. Want ondanks dat in 1e instantie ik nog veel enkel glas had in de leefruimtes (nu allemaal minimaal HR+), is mijn gas verbruik significant gedaald.