Nu krijg je een hoger energielabel als je zonnepanelen hebt. Maar de energietransitie is natuurlijk niet beperkt tot zonnepanelen. Nog sterker, voor een goede energietransitie moet er een bepaalde mix zijn tussen zonne energie, windturbines op land, windturbines op zee, stroomopslag en kernenergie. Daarom ben ik er voor dat je huis een hoger energielabel moet kunnen krijgen als je ook in andere bronnen, of opslag, investeert.
Het energielabel is gekoppeld aan de isolatie en dus energie verbruik van een huis en niet aan de energiebron.
Het klinkt ook erg gek als iemand zegt ik betaal maar de helft aan energie kosten omdat het van een windturbine, batterij of kerncentrale komt.
In de praktijk zouden die bronnen dan ook maar de helft voor hun stroom krijgen en is er geen investeerder meer te vinden die wind turbines wil gaan bouwen om maar een voorbeeld te noemen.
Nog gekker wordt het om dan maar niet te isoleren en maar volop energie te gebruiken omdat het toch maar de helft kost.
- Zonnepanelen leveren nu wel een hoger energielabel op.
- Als je ergens in investeert staat los of je zelf wel of geen stroom van af neemt.
Zonnepanelen zorgen er wel voor dat je minder energie van het net neemt.
Ik zie de koppeling van een investering met het energie label van een huis niet.
Dan is het label persoons gebonden en niet huis gebonden.
Neem je het dan mee als je verhuist?
Dan weet een koper nog niet wat hij van het energie verbruik een huis kan verwachten als het label met een verkoper mee verhuist.
En dat is wel het enige nut van het label.
Het (nieuwe) energie label kijkt wel degelijk naar zowel eigen opwekking als naar verbruik. De kernvraag is in hoeverre een woning energie nodig heeft om als woning te kunnen functioneren. Dit staat los van de manier waarop de woning wordt gebruikt.
Het probleem met windenergie is dat het overal vergunningplichtig is en dat het niet tot de standaard hulpmiddelen voor opwekking gerekend kan worden.
Hopelijk zuillen in de naaste toekomst ontwikkelingen zoals de Blade toch ook vergunningstechnisch meer ruimte krijgen. Opname daarvan in het enrgielabel lijkt mij dan zeker voor de hand te liggen.
Al zijn er praktische bezwaren zoals bij jou airco en hier bij het energie label, soms levert brainstormen verrassende nieuwe ideeën.
Ga vooral zo door.
Hopelijk zuillen in de naaste toekomst ontwikkelingen zoals de Blade …
Ik hou me aan de wet van Betz.
Ik doel sowieso op investeringen in windparken en kerncentrales.
Dat lijkt me hier off topic, het ging om energielabels voor woningen toch !!
Dat lijkt me hier off topic, het ging om energielabels voor woningen toch !!
Ik heb als topicstarter ‘discussie’ aangeklikt. Ik ben dus van mening als je investeert in offshore wind of kernenergie net als met zonnepanelen je huis een hoger energielabel moet krijgen.
Dat lijkt me dus niet handig. Bij een evt verkoop van je huis is het energielabel belangrijk en gebonden aan het huis, niet aan degene die er in woont en heel goede ivesteringen gedaan heeft.
Regels moeten eenvoiudig en eenduidig uit te voeren zijn, en dat gaat bij deze constructie niet werken.
Dat lijkt me dus niet handig. Bij een evt verkoop van je huis is het energielabel belangrijk en gebonden aan het huis, niet aan degene die er in woont en heel goede ivesteringen gedaan heeft.
Regels moeten eenvoiudig en eenduidig uit te voeren zijn, en dat gaat bij deze constructie niet werken.
Niet als de verbetering van het energielabel als gevolg van investeringen in offshore wind, rendabele opslagtechnieken of kerncentrales woning gebonden is.
Regels moeten eenvoudig zijn (dat kan als de verbetering van het energielabel woning gebonden is) maar moeten ook niet tot scheefgroei leiden. Als iedereen door blijft investeren in zonnepanelen vanwege bijvoorbeeld een hoger energielabel leidt dat tot scheefgroei vergeleken met andere duurzame opwek.
even terug naar een begin, want we dwalen af.
Welk probleem wil je oplossen? Een onbalans in alternatieve bronnen? De zee is inmiddels redelijk gevuld, kerncentrales in ontwikkeling en tal van andere initiatieven. Dynamische tarieven worden voor een groot deel bepaald door de windkracht.
Regels moeten eenvoudig zijn (dat kan als de verbetering van het energielabel woning gebonden is) maar moeten ook niet tot scheefgroei leiden. Als iedereen door blijft investeren in zonnepanelen vanwege bijvoorbeeld een hoger energielabel leidt dat tot scheefgroei vergeleken met andere duurzame opwek.
Heb je de spelregels rond vaststelling van energielabels wel goed bekeken ? Waar staat dat klakkeloos bij meer PV panelen het label alleen maar hoger wordt ?
Ik kan dat nergens vinden en ik weet dat bij de labelvaststelling van mijn woning “méér” panelen geen enkel effect meer zou hebben.
Bovendien, heb je het nu wel of niet over extra PV panelen ?
Als iedereen door blijft investeren in zonnepanelen vanwege bijvoorbeeld een hoger energielabel leidt dat tot scheefgroei vergeleken met andere duurzame opwek.
Dat heeft dus allemaal niets met het energielabel te maken.
Het energielabel gaat alleen maar over de woning (onroerend goed)
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.