Beantwoord

Is zo'n particuliere windmolen in de vorm van een wokkel beschikbaar in Nederland?

  • 13 March 2019
  • 9 reacties
  • 15910 Bekeken

Mijn woning heeft een warmtepomp op basis van aardwarmte vanuit ongeveer 90 mtr diepte.
Het verbruik is 6500-7000 kWh per jaar. De reden dat er geen gebruik gemaakt wordt van een koppeling met zonnepanelen is zowel het rieten dak, als de aanwezigheid van paarden in de wei van 5000 m2.
In Denemarken zag ik bij woonhuizen en agrarische bedrijven kleine windmolens in de vorm van een wokkel op het dak of paal, voor privé gebruik.
Is zoiets ook een mogelijkheid in NL?
Ter nadere info: de woning staat vrij in het buitengebied van Lochem.

Bedankt alvast voor reacties
twolters
icon

Beste antwoord door Driepinter 13 March 2019, 15:30

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3
https://nl.wikipedia.org/wiki/Savonius-windturbine

Daarin staan de voordelen opgesomd maar een nadeel is dat hij erg gevoelig is voor stormwinden. Wat betreft het piekvermogen moet je die om kunnen rekenen naar jaarproductie middels de zogenaamde productiefactor. Dus het gemiddeld over het hele jaar geleverd deel van het piekvermogen.Voor zonnepanelen bedraagt die jaarlijks gemiddeld 14 %. Voor de grotere windmolens op land (met drie bladen) gemiddeld 20 %. Voor wind op zee 40 % en voor de hele grote 50 %.

U zou de productiefactor op moeten vragen.

U heeft 7000 kWh per jaar nodig. In een jaar zitten 24 x 365 = 8760 uren.

Elke uur moet er dus gemiddeld 7000 / 8760 = 0,8 kWh geproduceerd worden. Is de productiefactor 20 % dan is het benodigde vermogen dus 0,8 x 100/20 = 4 kWpiek.

Voordeel van windenergie is dat je vooral in de winter een hogere productie hebt. En dat is net wanneer je stroom nodig hebt voor uw warmtepomp.

Een "wet" in de windenergie is hoe groter de windturbine hoe sneller het geinvesteerde bedrag terug verdiend wordt. De regelgeving zou zo moeten zijn dat het voor u ook mogelijk wordt om deel te nemen aan een windmolenpark op zee. Die zijn inmiddels zo ver ontwikkeld dat het zelfs zonder subsidie kan ((de benodigde netwerkkosten op zee wordt door Tennet betaalt, die het vervolgens aan de consument als netwerkkosten doorberekent. Een verkapte groene energie belasting dus)).
Reputatie 3
Mijn woning heeft een warmtepomp op basis van aardwarmte vanuit ongeveer 90 mtr diepte.
Het verbruik is 6500-7000 kWh per jaar. De reden dat er geen gebruik gemaakt wordt van een koppeling met zonnepanelen is zowel het rieten dak, als de aanwezigheid van paarden in de wei van 5000 m2.
In Denemarken zag ik bij woonhuizen en agrarische bedrijven kleine windmolens in de vorm van een wokkel op het dak of paal, voor privé gebruik.
Is zoiets ook een mogelijkheid in NL?
Ter nadere info: de woning staat vrij in het buitengebied van Lochem.

Bedankt alvast voor reacties
twolters

Kun je mij uitleggen wat de paarden in de wei te maken hebben met zonnepanelen? Echt nieuw voor mij.
Beste Driepinter,

Bedankt voor de uitgebreide info.
Toch ben ik geïnteresseerd in particuliere windmolen in de vorm van een wokkel bij huis , inderdaad ook vanwege het hogere verbruik van de warmtepomp in de winter.
Ik vraag me af, of zoiets aan regelgeving gebonden is en of dit al eerder in NL toegepast is of wordt.
In DK komt het veel voor. Zijn er leveranciers of importeurs?

Voor wat betreft zonnepanelen in de weide, wordt dit een flinke oppervlakte gezien het aantal benodigde panelen, en aangezien er 3 paarden in de wei lopen en volgens regelgeving de panelen niet verhoogd mogen opgesteld worden, heeft het mijn voorkeur deze weideruimte voor de paarden te houden. Alternatief kan natuurlijk zijn de paarden op een andere plek te stallen, hetgeen niet mijn bedoeling is.
Het was dus meer een uitleg van de persoonlijke omstandigheden.....
Reputatie 4

en volgens regelgeving de panelen niet verhoogd mogen opgesteld worden, heeft het mijn voorkeur deze weideruimte voor de paarden te houden.


Staat er in die weide niet toevallig een mooie stal met een dak naar het zuiden, kan een mooi begin zijn.
en als de woning vrij staat, is er niet een plekje voor een gewone windmolen met horizontale as ?
het maakt volgens mij niet uit wat voor windmolen, maar een vergunning heb je nodig. En als er risico van schaduwslag naar de buren is gaat het feest zeker niet door.
Er staat een mooie rietgedekte stal, en de weide is ome het huis, dus een windmolen met horizontale as heeft mijn voorkeur zeker niet.
Niet alles gelezen hebbend denk ik aan een molen te zien op deze site: https://driestedenbusiness.nl/artikelen/revolutionair-model-windmolen-is-een-stille-en-compacte-turbine/
kost wel veel, maar wel bijzonder.

mvg, Martin
Nog even over een wel te bereiken zonnepanelen apparaat is te zien op de site van cenned.com.
Namelijk een vorm van een molen, opbrengst zo’n 3800 kWh op jaar basis.

Martin
Reputatie 4
Badge +3

Thanks @Voertaal!!

Nog even over een wel te bereiken zonnepanelen apparaat is te zien op de site van cenned.com.
Namelijk een vorm van een molen, opbrengst zo’n 3800 kWh op jaar basis.

Martin

Je bedoeld deze SmartFlower?  Ziet er mooi uit maar, € 24.775 is wel een erg hoge vanaf prijs voor 4000 kWh/jaar

Zonnepanelen voor een dergelijk vermogen zijn voor €6000 -7000 te plaatsen.

Reageer