Vraag

isolatie folie schuifpui appartement

  • 2 December 2023
  • 1 reactie
  • 53 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties
  • Situatie: appartement (glas vervangen niet op korte termijn mogelijk, en gaat een lang proces aan vooraf, nog los van de kosten)
  • Groot raam oppervlakte/ schuifpui (hout) met normaal dubbelglas en netjes onderhouden maar echt een groot verlies aan energie 
  • Wens: isolatie folie voor zomer en winter (ligging op ZO)
  • doorlaten van daglicht is wenselijk omdat daar mijn werkplek is (dus thermische gordijnen geven maar beperkt isolatie, namelijk alleen snachts)
  • plaatsen van de folie kan vanaf buitenkant of binnenkant (beiden goed bereikbaar)

 

Online zie ik door de bomen het bos niet meer;) wat is een goede kwaliteit folie en wat is een goede webshop/ merk?

Wie kan mij op weg helpen? Veel dank


1 reactie

Reputatie 3

Op de website van Milieucentraal staat een tabel die ik hier als bijlage zet. Daaraan kan je aflezen hoeveel energiebesparing het oplevert en de kostprijs. Alles per m2. 

Kozijnfolie op dubbel glas kost maar €2,50/m2 en kan je zelf aanbrengen en bespaart iets meer dan glasfolie op dubbel glas à €150/m2. Kozijnfolie laat 2,0 W/m2K door en glasfolie 2,1.

Hierbij is W de Watts aan vermogen, m2 het aantal vierkante meters en K is het aantal graden temperatuurverschil tussen binnen en buiten uitgedrukt in °C.

Hoe bereken je dan het energieverlies uitgedrukt in m3 aardgas? Stel dat de verwarming maar 180 dagen per jaar aanstaat en dat 1m3 aardgas overeenkomt met 9kWh. 

Hier een berekening per m2 glasoppervlak per jaar.
Energieverlies per dag is 2Watt x 24 uur = 48 Wattuur oftewel 48 Wu.
Energieverlies per 180 dagen = 48 x 180 = 8640 Wu oftewel 8,64 kiloWattuur = 8,64kWh
Stel het temperatuurverschil is gemiddeld 10°C, dan is het energieverlies 86,4kWh.
Dat komt overeen met 86,4/9 = 9,6m3 aardgas per m2 per jaar. 

Reageer