Beantwoord

Isoleren van spouwmuur?

  • 3 February 2024
  • 7 reacties
  • 156 Bekeken

Reputatie 1

Ik woon nu 3 jaar in dit huis. Mijn voorgangster heeft jaren geleden de buitenmuur laten isoleren.

Ik weet niet of dit nog voldoende is…. Wanneer ik een isolatiebedrijf dit laat controleren, denk ik dat ik het antwoord bij voorbaat al weet!
Het zal zeker nodig zijn, een soort slager die zijn eigen vlees keurt. Waar kan ik terecht voor een reëel en eerlijk advies?

icon

Beste antwoord door Erve 4 February 2024, 14:50

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik ken de specifieke situatie natuurlijk niet maar, ik zou altijd eerst vragen wat uitvoering van een eventuele opdracht aan stookbesparingen op gaat leveren. Als een kandidaat bedrijf daar geen duidelijk antwoord op kan of wil geven; gewoon niet doen.

Reputatie 1

Dank voor t antwoord, maar dit was niet helemaal mijn vraag. Hoe kom ik aan een onafhankelijk advies over mijn spouw? Is het nog steeds voldoende geïsoleerd of moet het opnieuw/aangevuld worden?

Reputatie 3

Beste @MariëtteD , misschien heb je een woning uit de periode 1973-2002 met een spouwmuur van 27cm dik of 30cm dik. Die hebben een isolatiewaarde van Rc = tot 1,5 of 2,5. In die muren hebben ze een ruimte van 2cm gelaten voor ventilatie van de spouw anders kan er eventueel schimmel optreden. Daarom mag de spouw niet helemaal gevuld worden.

Maar nu met het verbeteren van de isolatie van woningen kun je die laatste 2cm wel vullen met EPS-parels, dat is de mooiere naam voor gewoon bolletjes van piepschuim. Die zijn waterbestendig en laten wel ventilatie tussen de bolletjes door. Op internet kan je opzoeken wat de isolatiewaarde van EPS-parels is, dat komt neer op Rm = 0,6.

Een spouwmuur van 27cm wordt dan Rc = 1,5 + 0,6 = 2,1, een verbetering van 40%.
Een spouwmuur van 30cm wordt dan Rc = 2,5 + 0,6 = 3,1, een verbetering van 24%.

Isolatie zit om de 40cm met doppen aan de spouwankers gedrukt tegen het binnenspouwblad. Verzakken of dunner worden van de isolatie komt dan niet voor. Dus een hogere verbetering dan die 0,6 zal er wel niet zijn. De vorige bewoonster heeft 3 jaar geleden wellicht EPS-parels erin laten spuiten, maar dan kan er dus niets meer bij en kan je het in de spouw niet nog verder verbeteren.

Onderaan elke spouwmuur zitten om de meter open stootvoegen. Daar kan je kijken of je die EPS-parels ziet, of wat er anders zit. Op internet is er een endoscoop te verkrijgen voor onder de €25 die je op een smartphone kan aansluiten. Daarmee kan je bij elke opening in de spouw kijken wat er zit en hoe de staat is.

Reputatie 1

Beste Erve, dank voor je uitgebreide en duidelijk antwoord.

Hier heb ik denk ik wel wat aan. Het huis is trouwens in 1962 gebouwd en de vorige bewoner heeft langer (?) geleden de spouw laten isoleren.

Ik probeer of het me lukt om te bekijken wat er (nog) inzit.

gr.

Reputatie 3

Beste @MariëtteD ik dacht dat na de oorlog ze begonnen zijn met spouwmuren van 27cm dik en isoleren pas vanaf de oliecrisis in 1973. Als je een deur openzet kan je de dikte van je spouwmuur meten. De steen is twee keer 10cm, reken binnen nog 1cm stucwerk, wat er overblijft is dan de dikte van de spouw zelf. Is de muur 22cm dik dan is de spouw 2cm, is de muur 27cm dik dan is de spouw 7cm. Dat is dan het maximum wat je aan eps-parels isolatie erin kan doen. Maar als ze dat al gedaan hebben kan er eigenlijk niets meer bij.

Rm van 2cm eps-parels = 0,6 en Rm van 7cm = 2,1. Ter vergelijking: in de jaren '90 waren de muren van nieuwbouwwoningen Rc >= 2,5 en dat was toen "heel goed" geïsoleerd. Nu is het al Rc >= 4,3.

Als de muur maar 22cm dik is met een spouw van 2cm dan zou je eerder kunnen denken aan een voorzetwand binnen met bijvoorbeeld 12cm dikke isolatie. Die is Rm = 3,0.

Om verwarring te voorkomen, Rc is de warmteweerstand voor de hele constructie, en Rm is die van dat ene materiaal. Dus Rc = Rm1 + Rm2 + Rm3 + enz. De Rm van een stenen muur van 10cm dik is maar 0,1, de Rm van isolatie staat altijd op de verpakking.

 

 

 

 

Reputatie 1

Beste Erve,

Wederom enorm bedankt voor t antwoord. Ik merk dat u zeer ervaren bent met deze materie. Ik heb nog eens kritisch gekeken of ik echt gaten zie in m’n buitenmuur. Maar zie ze niet. Maw er is waarschijnlijk helemaal niets geïsoleerd. Heeft u nog een tip voor een betrouwbaar bedrijf? 

Reputatie 3

Die open stootvoegen zitten altijd twee of drie lagen boven de grond en direct onder en boven ramen en boven deuren. Maar met een klopboormachine zou je anders een stootvoeg leeg kunnen maken en dan met zo'n periscoop aan je mobiel kijken.. Een stootvoeg is een verticale voeg.

Ik weet niet over een bedrijf en of de betrouwbaarheid, ik doe die dingen meestal zelf. Van het gemeentehuis kan je een kopie bouwtekening opvragen. Misschien ligt die al in een regionaal archief. Misschien kan je die digitaal downloaden. Bij veel gemeentes kan dat. Op die tekening staat hoe dik de spouwmuren zijn en of ze isolatie hebben toegepast. Als het een rijtjeswoning is, dan zijn eigenlijk maar de spouwen van de voor- en achtergevel geïsoleerd. 

Als er geen open stootvoegen zijn, is het mogelijk dat er dan geen isolatie zit. Maar ook die lege sjouwen werden geventileerd want hoe voorkom je anders schimmel? Die ontstaat als vocht in de lucht condenseert en niet wegventileert. Als de spouw nu wel gevuld wordt met isolatie, dan moeten die open stootvoegen wel gemaakt worden, 1 per  strekkende meter. Onderaan de gevel, onder en boven ramen en boven deuren. Aan de bovenkant van de gevel hoeft niet want daar is de spouw onder het dak open.

Reageer