Moet de mate van belasting van het stroomnet worden bestraft of beloond?

  • 24 January 2024
  • 58 reacties
  • 2742 Bekeken

Het stroomnet raakt overbelast en uitbreiden van het net duurt jaren. Naast het versnellen van de verzwaring en het beter inzichtelijk krijgen van waar het probleem zit, denkt de overheid er onder andere aan om hybride warmtepompen stuurbaar te maken zodat ze bij overbelasting van het net overgaan op gas. Ook komen er mogelijk extra kosten voor huiseigenaren die bijdragen aan piekmomenten wanneer het net onder druk staat.

Vereniging Eigen Huis vindt dat de huiseigenaar centraal moet staan in de uitwerking van de plannen. In het nieuwsbericht en de kamerbrief lees je verder hoe Vereniging Eigen Huis denkt over deze aanpak.

En wat vind jij? Vul de poll in en licht je antwoord onderstaand toe. 👇🏻

Wat denk jij dat beter werkt om netcongestie tegen te gaan?


58 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Sandra van der Horst Misschien nog “elektrische auto's” en “warmtepompen” als trefwoorden opnemen? - Trouwens warmtepompen hebben bij correct ontwerp door de deskundige installateur veel minder invloed op piekbelasting dan het laden van elektrische auto's.  Hybride warmtepompen nog minder. Ik vind de vraagstelling te zwart/wit - beide maatregelen zijn bruikbaar - “Zuckerbrot und Peitsche”

Reputatie 7
Badge +3

Van overbelasting van het net door zonnepanelen moet je voor wat betreft netverzwaring geen dringend probleem te maken. Als het stroomnet door een overproductie door zonnepanelen overbelast raakt is de stroomprijs 0,0. Extra stroomverbruik is op zonnige zomerse middagen dan juist de oplossing. Dus EV's opladen, koken (op inductie), elektrische boilers opwarmen, (af) wasmachines en het laden van thuisbatterijen.

Overbelasting door zonnepanelen had ook voorkomen kunnen worden door de panelen meer verspreid over oost en west te plaatsen. De meeste panelen liggen op het zuiden en het westen. Dat kan ik ook zien op de Vac spanning op mijn omvormer.

Reputatie 7
Badge +3

Als er in de winter 's nachts veel wind staat, wordt de stroomprijs laag. Vooral als je een dynamisch contract heb ga je op die momenten zoveel mogelijk stroom gebruiken. Op SOMMIGE plaatsen wordt het stroomnet dan te veel belast. Sommige plekken want als het overal zou zijn zou er landelijk veel stroomverbruik zijn en de stroomprijs dus minder laag. Netbeheerders zouden dus moeten aangeven waar er al kans is dat het stroomnet op die momenten overbelast wordt. Zolang er in jouw wijk geen overbelasting dreigt dus nog een laadpaal e.d. installeren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben voor slimmere apparatuur zodat er gestuurd en betaald kan gaan worden voor het gebruik van stroom op momenten als door overbelasting het voltage op het stroomnet gaat dalen. Als een warmtepomp uit kan vallen met als foutmelding ‘te lage spanning’ moet een laadpaal dus ook tijdelijk uit kunnen vallen als de spanning op het net lager begint te worden.

Reputatie 4

dit is kiezen uit 2 kwaden, en heb ik dus niet gedaan. Ik heb geen invloed op wanneer de zon schijnt en/of wanneer het koud is en de warmtepomp aan moet. 

En de wasmachine aanzetten wanneer de zon schijnt is een druppel op de gloeiende plaat en zet geen zoden aan de dijk. 

Reputatie 4

https://nos.nl/l/2506096

Reputatie 7
Badge +3

En de wasmachine aanzetten wanneer de zon schijnt is een druppel op de gloeiende plaat en zet geen zoden aan de dijk. 

Integendeel. Het extra gebruik op zonnige zomerse middagen kan net voorkomen dat de omvormers uitvallen. Als op een zonnige zomerse middag mijn wasmachine gaat opwarmen en ik kijk naar mijn omvormer dan zie ik de Vac met wel 10 Volt zakken.

Ook werkt het verbruik bij een overschot aan PV- (of wind)stroom ook dubbelop. Want de stroom waar daarvoor dan een markt is hoeft dan ook niet gebruikt te worden wanneer 's avonds of 's nachts vooral fossiele centrales moeten draaien.

Reputatie 7
Badge +1

Uitvallende omvormers zijn een relatief klein en makkelijk op te lossen probleem.
Het grotere probleem is niet de invoeding (op particulier niveau) maar de toenemende vermogensvraag en m.n. de piekbelastingen.

Just my 2 pW

Nieuwere omvormers vallen trouwens sowieso niet meer uit.

Reputatie 2

En de wasmachine aanzetten wanneer de zon schijnt is een druppel op de gloeiende plaat en zet geen zoden aan de dijk. 

Integendeel. Het extra gebruik op zonnige zomerse middagen kan net voorkomen dat de omvormers uitvallen. Als op een zonnige zomerse middag mijn wasmachine gaat opwarmen en ik kijk naar mijn omvormer dan zie ik de Vac met wel 10 Volt zakken.

Ook werkt het verbruik bij een overschot aan PV- (of wind)stroom ook dubbelop. Want de stroom waar daarvoor dan een markt is hoeft dan ook niet gebruikt te worden wanneer 's avonds of 's nachts vooral fossiele centrales moeten draaien.


@Driepinter Het is inderdaad een druppel op de gloeiende plaat daarin heeft @EmielS gelijk.
In december heb ik op 2 kWh na alle opgewekte stroom zelf gebruikt en die 2 kWh is over 31 dagen zo nu en dan met 100 Wh per dag of minder bij elkaar gesprokkeld.
Geen moment om de wasmachine aan te zetten dus.
In de zomer wek ik op piek dagen 44 kWh op, gebruik ik zelf 8kWh en mijn wasmachine gebruikt 1 kWh per wasbeurt, gerommel in de marge dus.
De netspanning verlaag ik er niet mee in ieder geval, zou ook niet best zijn als die wel zou dalen op één wasbeurt.
Als dat bij jou wel gebeurt is er iets grondig mis in jou installatie.

Reputatie 7
Badge +1

Iedereen kan hier zijn eigen verhaal vertellen en zijn eigen conclusie(s) trekken,
maar aan de onderliggende problematiek veranderd hierdoor heel weinig.

De spanning voor de omvormer verlagen door inschakelen van zwaardere verbruikers lukt trouwens wel, misschien niet (altijd) voor 10 V, maar voor 1 tot 3 Volt is al voldoende (en mogelijk)

Reputatie 2

Ook al zou het wel wat uitmaken het verwarmingselement staat maar 15 tot 20 minuten aan.
Maar ik kan bij mij geen verschil in spanning ontdekken en heb alle grafieken tot mijn beschikking.
Het enige wat ik kan bedenken is dat een kleine groep zonnepanelen met een PV verdeler op de wasmachine groep aangesloten is, maar dan nog is het vreemd.
Normaal gesproken is er een aparte groep in de meterkast.
Als je aantoonbaar zoveel spanning verliest met een enkele wasmachine dan is echt iets goed mis in de installatie.

Reputatie 7
Badge +3

En de wasmachine aanzetten wanneer de zon schijnt is een druppel op de gloeiende plaat en zet geen zoden aan de dijk. 

 

.De netspanning verlaag ik er niet mee in ieder geval, zou ook niet best zijn als die wel zou dalen op één wasbeurt.
Als dat bij jou wel gebeurt is er iets grondig mis in jouw installatie.

Als het water in mijn wasmachine wordt opgewarmd verbruikt die 2200 Watt. Mijn omvormer levert maximaal ook 2200 Watt. Dus logisch dat de spanning bij de omvormer (Vac) daalt. En verder ook iets in de hele trafo-wijk. Dus als anderen, ook diegenen zonder panelen, op zo'n zonnige zomermiddag vooral hun stroom gaan gebruiken vallen de omvormers dus minder vaak uit.

Reputatie 7
Badge +3

En de wasmachine aanzetten wanneer de zon schijnt is een druppel op de gloeiende plaat en zet geen zoden aan de dijk. 

Integendeel. Het extra gebruik op zonnige zomerse middagen kan net voorkomen dat de omvormers uitvallen. Als op een zonnige zomerse middag mijn wasmachine gaat opwarmen en ik kijk naar mijn omvormer dan zie ik de Vac met wel 10 Volt zakken.

Ook werkt het verbruik bij een overschot aan PV- (of wind)stroom ook dubbelop. Want de stroom waar daarvoor dan een markt is hoeft dan ook niet gebruikt te worden wanneer 's avonds of 's nachts vooral fossiele centrales moeten draaien.


@Driepinter 
In december heb ik op 2 kWh na alle opgewekte stroom zelf gebruikt en die 2 kWh is over 31 dagen zo nu en dan met 100 Wh per dag of minder bij elkaar gesprokkeld.
Geen moment om de wasmachine aan te zetten dus.

@Polvo55 Ik zeg nergens dat je in de winter met je zonnepanelen overdag vooral stroom moet verbruiken. In de winter is er immers vooral 's nachts een overschot en dus meestal de kWh prijs laag.

 

Reputatie 2

Als het water in mijn wasmachine wordt opgewarmd verbruikt die 2200 Watt. Mijn omvormer levert maximaal ook 2200 Watt. Dus logisch dat de spanning bij de omvormer (Vac) daalt. En verder ook iets in de hele trafo-wijk. Dus als anderen, ook diegenen zonder panelen, op zo'n zonnige zomermiddag vooral hun stroom gaan gebruiken vallen de omvormers dus minder vaak uit.


Dan moet je je er toch even wat verder in verdiepen.
Niet best als de wijk spanning zou dalen met een mini belasting van slechts 2 kW.
De Vac van de omvormer zit direct aan de netspanning die je huis binnenkomt in de meterkast met een zekering er tussen, als er zo'n groot verschil ontstaat zit er iets niet goed in jou huis.
De wijk spanning daalt er echt niet door.
 

Reputatie 6
Badge +1

De TS gaat om straffen of belonen om netcongestie tegen te gaan. Belonen werkt altijd beter, maar in dit geval is dat lood om oud ijzer.

Ik heb wel een goed idee om die pieken te vermijden. Meer mensen aan een dynamisch contract. Ook al gaat het met kleine verplaatsingen van energieverbruik. Vele kleine maken een grote. Ook wasmachines, drogers, kookplaten. Denk ook aan de grote verplaatsingen, zoals een EV.

Hoe kunnen we de mensen verleiden om een dynamisch contract te nemen. Simpel te doen om de energiebelasting voor dat type contract een paar centen te verlagen.

Reputatie 4

dynamische contracten geeft voor velen een onrustig gevoel. Daarnaast is de combinatie dynamisch contract en zonnepanelen geen goede (financiele) combinatie. 

Kortom, dynamische contracten zijn geen massa product. Verleiden is niet de goede aanpak, het is voor velen gewoon een financieel risico.

Reputatie 4

Als het water in mijn wasmachine wordt opgewarmd verbruikt die 2200 Watt. Mijn omvormer levert maximaal ook 2200 Watt. Dus logisch dat de spanning bij de omvormer (Vac) daalt. En verder ook iets in de hele trafo-wijk. Dus als anderen, ook diegenen zonder panelen, op zo'n zonnige zomermiddag vooral hun stroom gaan gebruiken vallen de omvormers dus minder vaak uit.

ik zou de tijdsduur er even bij trekken, en dus in kWh rekenen. 

Mijn omvormer levert in de zomer 40kWh per dag, mijn wasmachine en afwasmachine gebruiken dan ongeveer 3kWh. de netspanning wordt daar niet warm of koud van.

Reputatie 7
Badge +3

De TS gaat om straffen of belonen om netcongestie tegen te gaan. Belonen werkt altijd beter, maar in dit geval is dat lood om oud ijzer.

Ik heb wel een goed idee om die pieken te vermijden. Meer mensen aan een dynamisch contract. Ook al gaat het met kleine verplaatsingen van energieverbruik. Vele kleine maken een grote. Ook wasmachines, drogers, kookplaten. Denk ook aan de grote verplaatsingen, zoals een EV.

Hoe kunnen we de mensen verleiden om een dynamisch contract te nemen. Simpel te doen om de energiebelasting voor dat type contract een paar centen te verlagen.

Als je zonnepanelen hebt en een dynamisch contract behoudt je over je opwek over wat je zelf weer verbruikt vrijstelling van energiebelasting. Tot voor kort had ik ook gedacht dat je dat voordeel van salderen met een dynamisch contract zou verliezen. Als je in de winter op de goedkoopste momenten veel stroom kan afnemen is ondanks je panelen een dyn. contract dus interessant. Vooral nu je dan de inmiddels ingevoerde terugleverheffing van een normaal contract kan besparen.

Salderen met dynamisch contract. Behoud vrijstelling energiebelasting en dus zonder terugleverheffing. | Community - Vereniging Eigen Huis

8 zonnepanelen aangeschaft voor eigen consumptie met vakantiegeld corona tijd. Ik kreeg vorige week een nieuw ‘aanbod’ van Budget Energie. Geen dal/normaal stroom tarief meer & 0,05euro/Kwh vergoeding voor teveel geleverde stroom. Met die overtollige stroom gaat Budget nieuwe klanten trekken. Die krijgen dezelfde tarieven als ik. Plus een premie van 250euro als nieuwe klant EN ze mogen in het weekend van april tot sept. gratis electriciteit ontvangen in het weekend van 12 tot 17.00. Daar gaat men geen BTW op heffen natuurlijk, maar wel energie belasting. Als zonnepaneel bezitter moet ik Budget 120 euro per jaar BETALEN voor het hebben van zonnepanelen.

Waarom slaat Budget Energie de overtollige energie niet op? Voor een particulier is dat niet rendabel. Voor hen wel. Ook vraag ik me af wat er te gebeuren staat met de energiebelasting.

Indien er duizenden Kwh wordt weggegeven zonder BTW, betekent dat dus een fikse tegenvaller voor de Staatskas, die ‘we’ dan weer met zijn allen mogen gaan compenseren in de vorm van wederom een verhoging energie belasting.

Degenen die hierbij winnen zijn dus de energieleverancier want super marketingtool om nieuwe klanten binnen te halen & die nieuwe klanten.

De belastingbetaler EN bezitters van Zonnepanelen betalen voor de vergroting van dat klantenbestand.

Tot mijn verbazing kreeg ik ook nog een aanmaning waarom ik nog niet had gereageerd op deze geweldige deal….

Laten ze eerst de spanning maar op orde brengen. Op dit moment van schrijven 19:30u in Utrecht is de spanning 341V. Het is donker! Op bewolkte dagen zoals vandaag tikken we 1e week februari al 350V aan. Vorig jaar onderzoek laten uitvoeren door Stedin, bevestiging gehad dat het klopt de hoge spanning (meerdere buren ook mail met zelfde antwoord) en dat binnen 2 jaar het wordt opgelost. Als we nu op de kaart van Stedin kijken komen onze postcode gebieden niet voor van gemelde klachten met te hoge spanning? Binnenkort nog maar eens een onderzoek aanvragen.

Reputatie 1

Belonen klinkt beter dan bestraffen en verdient dus de voorkeur. Maar uiteindelijk is het precies hetzelfde. Net zoals de dalurenkorting van de NS eigenlijk hetzelfde is als een spitstoeslag.

Overigens lijkt me het op afstand omschakelen van hybride warmtepompen naar aardgas om het net te ontlasten een onzinnige gedachte van ambtenaren die misschien bestuursrecht gestudeerd hebben, maar weinig verstand lijken te hebben van energie. Want de overbelasting als gevolg van vol producerende pv panelen doet zich vooral voor tussen april en september terwijl de vraag naar verwarming dan minimaal zal zijn.

Reputatie 4

De overheid gaat geen warmtepompen af- of omschakelen, da’s echt een facebook gerucht. Ook wordt hierboven 351 V genoemd, zal wel een tiepvout zijn, en we bedoelen vast 251V, lijkt me stug overigens nu er nog nauwelijks opgewekt wordt. En vwb Budget Energie: we hebben gelukkig een keus in nederland, vind je dit een waardeloze aanbieding, stap dan over!

Eerst beginnen met het verlagen van de spanning van het laagspanningsnet, deze is nu 230V met een tolerantie van ± 10%. Om stroom terug te kunnen leveren zal de omvormer vd zonnepanelen de spanning iets hoger maken. Zo ook de buurman weer iets hoger. Indien de spanning de bovengrens, ca. 250V overschrijdt is het net overbelast. Door de spanning in het net te verlagen wordt de capaciteit vh net groter. Ik begrijp niet dat tot nu toe hieraan maar ook vele andere noodzakelijke netwerk aanpassingen niet paralel lopen aan het aanzetten van huiseigenaren om te investeren in zonnepanelen en warmtepomp. Dit is echt een voorbeeld van het paard achter de wagen spannen. Inmiddels heb ik geïnvesteerd in beide en vind het onverteerbaar dat ik hiervoor zo dadelijk gestraft gaat worden.

De overheid gaat geen warmtepompen af- of omschakelen, da’s echt een facebook gerucht. Ook wordt hierboven 351 V genoemd, zal wel een tiepvout zijn, en we bedoelen vast 251V, lijkt me stug overigens nu er nog nauwelijks opgewekt wordt. En vwb Budget Energie: we hebben gelukkig een keus in nederland, vind je dit een waardeloze aanbieding, stap dan over!

Inderdaad een typo moet 251V zijn, ik zie nu 239V en inderdaad, geen zon, stikke donker nu. De 230V halen we hier al jaren niet meer. Ook niet in de nacht, heel soms 237V.

Misschien moet de overheid eerst eens gaan stoppen met vergunningen voor grote zonneparken. Essent bijvoorbeeld maakt reclame met wéér zo een mega landgoed aan zonnepanelen. Niet de burger straffen, omdat deze wilt bijdragen. De grote verdieners in deze eens gaan straffen, dus de energieleveranciers! Het is gewoon oplichting, verdienen aan alle kanten van de grote bedrijven. Klagen dat het stroomnet te vol raakt, maar er zelf aan bijdragen door die grote parken. En de burger maar weer eens extra laten betalen.

Reageer