Moet de mate van belasting van het stroomnet worden bestraft of beloond?

  • 24 January 2024
  • 58 reacties
  • 2742 Bekeken

Het stroomnet raakt overbelast en uitbreiden van het net duurt jaren. Naast het versnellen van de verzwaring en het beter inzichtelijk krijgen van waar het probleem zit, denkt de overheid er onder andere aan om hybride warmtepompen stuurbaar te maken zodat ze bij overbelasting van het net overgaan op gas. Ook komen er mogelijk extra kosten voor huiseigenaren die bijdragen aan piekmomenten wanneer het net onder druk staat.

Vereniging Eigen Huis vindt dat de huiseigenaar centraal moet staan in de uitwerking van de plannen. In het nieuwsbericht en de kamerbrief lees je verder hoe Vereniging Eigen Huis denkt over deze aanpak.

En wat vind jij? Vul de poll in en licht je antwoord onderstaand toe. 👇🏻

Wat denk jij dat beter werkt om netcongestie tegen te gaan?


58 reacties

Inmiddels staat er een artikel op de nieuwsarchief van rtl dat aangeeft dat een eigen batterij met de huidige energieprijzen niet interessant zou zijn

Reputatie 7
Badge +2

Zolang de salderingsregeling er in grote mate nog is
is een batterij zeker niet interessant.

Daarna is het wrs interessant voor mensen met grote PV systemen die hun paar dagelijks gebruik ook in de winter kunnen opwekken en opslaan.

Maar het is natuurlijk wel interessant :)
Dus de kans is groot dat ik zodra het een beetje zinvol wordt er wel 1 ga ophangen.

Anne.

Reputatie 4

ik blijf een beetje in die ontkennende fase hangen, waarom zou een thuisbatterij interessant kunnen zijn? Ik heb geen EV, wel een dak vol panelen die net als heel nederland aangeschaft zijn voor zomer>winter saldering. 

Als de salderingsregeling afgeschaft wordt, is voor mij een fatsoenlijke TLV van belang, een dure accu gaat mij niet helpen om dat beetje energie wat is 's nachts nodig heb van overdag te bewaren.

Dus ik ben het roerend eens met iedereen die roept dat thuisbatterijen niet ‘uit’ kunnen. en daarnaast is het zonde van die dure en schaarse metalen. 

Reputatie 7
Badge +2

@EmielS Je zou het moeten kunnen uitrekenen.

Mijn PV systeem levert ca 3200kWu per jaar en heeft ca 4.000,= gekost.
Als ik die (snel) in 15 jaar afschrijf dan kost elke kWu ongeveer 8,5 cent (400000/(3200*15))
(in 25 jaar wordt dat 5 cent per kWu)

Een accu zou je kunnen helpen meer van die goedkope energie zelf te gebruiken.
Stel een accu gaat ook 15 jaar mee en kost 6000,=, dan gaat je energie prijs naar ca 21 cent per kWu (1000000/(3200*15))

Dat gaat er dan wel van uit dat je die energie ook echt allemaal zelf kunt gebruiken.
Of tenminste voor de kostprijs kunt verkopen.

Dus een accu zal vooral interessant zijn als je een significant deel van je eigen opgewekte energie ook zelf kunt gebruiken. 

En daar zit hem denk ik vooral de uitdaging.
Enerzijds door je totale energie verbruik te minimaliseren.
Anderzijds door je energieverbruik zoveel mogelijk te verslimmen.


Dit is alleen de financiële kant van het verhaal.
Je kunt het ook doen omdat het leuk en interessant is O:)

Anne.

Reputatie 4

@EmielS Je zou het moeten kunnen uitrekenen.

Mijn PV systeem levert ca 3200kWu per jaar en heeft ca 4.000,= gekost.
Als ik die (snel) in 15 jaar afschrijf dan kost elke kWu ongeveer 8,5 cent (400000/(3200*15))
(in 25 jaar wordt dat 5 cent per kWu)

Een accu zou je kunnen helpen meer van die goedkope energie zelf te gebruiken.
Stel een accu gaat ook 15 jaar mee en kost 6000,=, dan gaat je energie prijs naar ca 21 cent per kWu (1000000/(3200*15))

Dat gaat er dan wel van uit dat je die energie ook echt allemaal zelf kunt gebruiken.
Of tenminste voor de kostprijs kunt verkopen.

Dus een accu zal vooral interessant zijn als je een significant deel van je eigen opgewekte energie ook zelf kunt gebruiken. 

En daar zit hem denk ik vooral de uitdaging.
Enerzijds door je totale energie verbruik te minimaliseren.
Anderzijds door je energieverbruik zoveel mogelijk te verslimmen.


Dit is alleen de financiële kant van het verhaal.
Je kunt het ook doen omdat het leuk en interessant is O:)

Anne.

hoeveel je per jaar opwekt doet niet ter zake, ik wek 6000 op en verbruik 9000, dus dat zou op jaarbasis prima ‘passen’. Maar niet op dagbasis. Als de zon een beetje schijnt gaat het bij mij om bijna 50kWh per dag opwek versus een handjevol kWh’s verbruik. En dat geldt in meer of minder mate voor heel veel huishoudens in NL, ook jij zult in de zomer veel meer per dag opwekken dan verbruiken. 

Natuurlijk zijn er dagen dat het minder is, maar daar moeten we toch echt niet massaal aan de accu, is echt weggegooid geld voor de meerderheid. Feitelijk zoals zoveel artikelen al aangeven. 

 

En als hobby project is een thuis accu natuurlijk prima, hobby’s mogen nou eenmaal geld kosten ;-)

8 zonnepanelen aangeschaft voor eigen consumptie met vakantiegeld corona tijd. Ik kreeg vorige week een nieuw ‘aanbod’ van Budget Energie. Geen dal/normaal stroom tarief meer & 0,05euro/Kwh vergoeding voor teveel geleverde stroom. Met die overtollige stroom gaat Budget nieuwe klanten trekken. Die krijgen dezelfde tarieven als ik. Plus een premie van 250euro als nieuwe klant EN ze mogen in het weekend van april tot sept. gratis electriciteit ontvangen in het weekend van 12 tot 17.00. Daar gaat men geen BTW op heffen natuurlijk, maar wel energie belasting. Als zonnepaneel bezitter moet ik Budget 120 euro per jaar BETALEN voor het hebben van zonnepanelen.

Waarom slaat Budget Energie de overtollige energie niet op? Voor een particulier is dat niet rendabel. Voor hen wel. Ook vraag ik me af wat er te gebeuren staat met de energiebelasting.

Indien er duizenden Kwh wordt weggegeven zonder BTW, betekent dat dus een fikse tegenvaller voor de Staatskas, die ‘we’ dan weer met zijn allen mogen gaan compenseren in de vorm van wederom een verhoging energie belasting.

Degenen die hierbij winnen zijn dus de energieleverancier want super marketingtool om nieuwe klanten binnen te halen & die nieuwe klanten.

De belastingbetaler EN bezitters van Zonnepanelen betalen voor de vergroting van dat klantenbestand.

Tot mijn verbazing kreeg ik ook nog een aanmaning waarom ik nog niet had gereageerd op deze geweldige deal….

Ben het er helemaal mee eens en wil nog toevoegen dat ik een beetje misselijk word van die Robin Hood mentaliteit die Budget energie met deze promotie uitdraagt; stroom afpakken van de rijken en gratis weggeven aan de armen. Ik heb al 10 jaar zonnepanelen en heb er samen met duizenden andere verduurzamers van de eerste garde voor gezorgd dat er in het verleden een groter aanbod aan electriciteit was en daarmee dus een lagere prijs voor iedereen (dat is immers een economisch principe). Helaas was er indertijd niemand die aanbood om mee te betalen aan mijn investering, terwijl iedereen daar toch van profiteerde. En nu er door de oorlog in Oekraine een hausse is ontstaan aan nieuwe zonnepanelen, wordt iedereen nu ‘beboet’. Ik wist 10 jaar geleden al dat we moesten verduurzamen en dat dat een andere aanpak vergde (zoals verzwaring netwerk e.d.) maar helaas weten de energieleveranciers en de politiek dat nog maar sinds kort kennelijk. Met alle paniekvoetbal van dien en dus extra kosten voor ook de verduurzamers uit het verleden.

Door onkunde, onverschilligheid en een totaal afwachtende houding van zowel regering en in het bijzonder de netwerkbeheerders is de energie toekomst totaal niet meer beheersbaar geworden.

Dit zal ook niet met alle verwachtingen voor 2030 en zelf niet voor 2050 bereikt worden. Opslag van energie in accu's is nog lang niet rendabel.  Op dit moment haalt men de investeringen er op geen stukken na uit. En laten we het niet hebben over toekomstige productie met vervuiling en hergebruik in deze want ook daar zal dit het volgende probleem hier wel weer worden.

 

Reputatie 6
Badge

Door onkunde, onverschilligheid en een totaal afwachtende houding van zowel regering en in het bijzonder de netwerkbeheerders is de energie toekomst totaal niet meer beheersbaar geworden.

Dit zal ook niet met alle verwachtingen voor 2030 en zelf niet voor 2050 bereikt worden. Opslag van energie in accu's is nog lang niet rendabel.  Op dit moment haalt men de investeringen er op geen stukken na uit. En laten we het niet hebben over toekomstige productie met vervuiling en hergebruik in deze want ook daar zal dit het volgende probleem hier wel weer worden.

Dit klinkt allemaal wel erg zuur.

Wat ga je nu doen, emigreren ? Of ga je toch maar zo goed mogelijk iets voor jezelf regelen ?

Reageer