Een opvallend verschillende manier van berekenen tussen de verschillende energie leveranciers.
Als je dynamisch energie afneemt betaal je (de kale prijs + energie belasting + opslag) * btw.
Dat geldt ook voor negatieve kWh prijzen.
Maar sommige leverancier, met name de grote jongens zoals de ANWB hanteren een heel eigen methode bij negatieve prijzen.
Die berekenen eerst ( energie belasting + opslag) * btw + de kale prijs, maar de btw moet over het totaal worden berekend en wordt dan negatief.
Ook opvallend: Op Jeroen.nl waar alle componenten netjes in kleuren bij de stroomprijzen waren aangegeven met de juist berekening zijn vandaag weg gehaald en staat nu de foute berekening.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Jeroen onder druk van deze jongens het heeft veranderd want het gaat om heel veel geld.
Om even het verschil te laten zien: vandaag was de prijs sterk negatief.
Ik reken even met uurtarieven omdat ik bij Zonneplan zit, maar het geldt ook voor kwartiertarieven.
Om 14.00 uur was het kale uurtarief € -0,4129, de energie belasting is € 0,0916 en de opslag voor mij € 0,0165.
Methode 1: (-0,4129 + 0,0916 + 0,0165) * 1,21 = € -0,3688 afgerond 37 cent per kWh
Methode 2: (0,0916 + 0,0165) * 1,21 -0,4129 = €-2820 afgerond 28 cent.
Het verschil is meer dan 9,5 cent.
Methode 1 is de juiste en stond ook op Jeroen.nl, methode 2 is fout en staat er nu op.
Je kunt er dus van uitgaan dat de foute energie leveranciers bij de klant methode 2 gebruiken en bij de btw aangifte methode 1.
Het verschil verdwijnt in de zakken van de leveranciers.
In mijn zonneplan app stond -36,9 cent, die klopte dus,
Op de site van de ANWB stond het volgende als rekenvoorbeeld:
Op bijvoorbeeld zondag 11 mei 2025 was de inkoopprijs voor stroom tussen 12.00 en 15.00 uur lager dan het belastingtarief en kon je er dus echt aan verdienen. De kale stroomprijs bedroeg was met € -0,42 tussen 13:00-14:00, waardoor je na toevoeging van energiebelasting (12 cent in 2025) en inkoopkosten (0,02 cent in 2025) nog steeds zo'n 25 cent per afgenomen kWh kreeg.
Dit is duidelijk de foute methode 2, berekening volgens methode 1 zou niet op -25 cent uit komen maar op -33,9 cent.
Vraag
Negatieve dynamische tarieven en BTW
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.