Lijkt mij niet echt de bedoeling.
Buitengebied ? Geen ruimte voor een paar mooie wind wokkels ?
Stroom af laten sluiten lijkt me overbodig. Vastrechtkosten vallen weg tegen de standaard belastingkorting. Je kunt natuurlijk ook gewoon de hoofdschakelaar omzetten.
Ja, waarom zou dit niet mogen?
Je bent altijd nog zelf baast of je een net aansluiting wilt of niet.
Of het handig is weet ik niet, dat zul je voor je zelf moeten beslissen.
vast wel, maar welk probleem los je op en wat mag dat kosten tov een normale netaansluiting.
Een paar windwokkels is ook wel wat en ruimte zat de bedrijven die ik hiervoor benaderd heb verkopen enkel aan bedrijven. En windmolens zelfde verhaal
dan moet ik ze uit China halen maar weet je nooit of dit goed is
zal me hier een in verdiepen
Een paar windwokkels is ook wel wat en ruimte zat de bedrijven die ik hiervoor benaderd heb verkopen enkel aan bedrijven. En windmolens zelfde verhaal
dan moet ik ze uit China halen maar weet je nooit of dit goed is
zal me hier een in verdiepen
Houdt even in de gaten wat er bij Cell technologies gebeurt ( The Blade).
Ze hebben de deur voor pre-ordering op een kier staan
Ja. Staat nergens in de wet, dat je verplicht bent om een gas of electra aansluiting ook te gebruiken.
Lastig is wel, dat de Netbeheerder bij niet in gebruik (geen leveringscontrakt ! !), de aansluiting definitief onklaar mag maken (leidingen ed. verwijderen dus). En weer aansluiten kan dan alleen op ‘uurtje-factuurtje’ basis. Kan in een buitengebied aardig oplopen !
Lastiger is, dat om de PV-omvormers te laten werken, je de synchronisatie van het 50 Hz net nodig heb. Helaas zijn er maar een paar (officieel op het NL net niet toegelaten) PV-omvormers op de markt, welke bij het wegvallen van het 50 Hz net, deze 50 Hz zelf kunnen genereren. En zo je 230 VAC net ‘in de lucht’ houden.
En inderdaad, de belastingkorting is hoger als de vaste aansluitkosten bij een Provider. De opbrengst van je PV op rond NUL houden levert zelfs geld op.
Wij hebben een kleine terug levering ( 2000 kW )en kwamen met ons huidige Essent contrakt (vast 3 jaar!) voor de jaarafrekening (Nov 23 - nov. 24 ) uit op € - 247,63 !! (PS)
Is wel ‘manage’ van de 2 omvormers. In de periode juli - aug. - half sept. stond één streng (2700 Wp) gewoon uitgeschakeld. En met ‘manage’ van de ‘groot’-geberuikers (2 x L/L warmtepomp, wasautomaat, Boiler) zitten we momenteel ruim boven de 50 % zelf consumptie.
Oké, na 2027, als salderen over is (en te verwachten dat er nix voor terug komt), moeten we de berekeningen opnieuw maken. Dan wordt het intressant, om eens over zelfopslag te gaan denken. Maar tot 31 dec. 2026 houden we deze e-regie.
Succes, Rob.
P.S. Wij zijn (nog niet) van het gas af. Gebruiken de CV ketel als een ‘dure’ badgeiser. Maar dat is een ander onderwerp. Komende jaar gaan de 2000 kW ook gebruikt worden !. De 2e L/L warmtepomp draait pas sinds aug 2024. Gaan we proberen de laatste 300 m3 gas terug brengen naar 0.
Grotendeels met Rob eens. Wat nog niet genoemd is, is de waardevermindering als je een huis gaat verkopen zonder elektra aansluiting.
Het is deels off topic wat Rob hierboven schrijft, maar ik snap niet waarom er omvormers uitgeschakeld worden. Zijn de terugleverkosten hoger dan de teruglever vergoeding?
Dan toch het verkeerde contract. Zo heb ik een dynamisch contract en een heel grote mobiele accu. Daar kan veel goedkope zomerstroom in. Ook in de zomer kun je een leuke prijs krijgen voor stroom geleverd aan begin en eind van de dag.
Als het in de winter voor lange tijd windstil en onbewolkt is redt je het toch niet met je opslag, PV-panelen en windwokkel (waarvan de opbrengst overdreven wordt, de echte opbrengst is nooit hoger dan de hoeveelheid lucht die er door heen kan blazen en daar dan 58 % van (de wet van Betz), die dan nog lager is dan de standaard drie verticale bladen).
Als je een accu neemt waar je dunkelflaute van 2 weken kan overbruggen heb je ook een accu waar je anders op de dure uren mee kan (terug)leveren als je stroomverbinding houdt.
Gasleidingen worden bij afsluitigen verwijderd (vanwege de ‘veiligheid'). Dat ‘argument’ gaat niet op om elektriciteitskabels dan volledig te verwijderen.
- Heb je twee weken geen energiecontract voor aardgas dan wil de netbeheerder de gasleiding verwijderen vanwege de veiligheid maar diezelfde veiligheid is niet in het geding als bewoners voor een jaar een wereldreis maken.
Gasleidingen worden bij afsluitigen verwijderd (vanwege de ‘veiligheid'). Dat ‘argument’ gaat niet op om elektriciteitskabels dan volledig te verwijderen.
Helaas wel bij een aantal netbeheerders. Geven als reden (geldt ook voor gasleidingen) dat de huisaansluitingen nooit op een KLIC melding staan. En de huisaansluitng gegevens, dus dwars op de geul voorkomende kabels en leidingen, bij graafwerkzaamheden worden gerelateerd aan de opgave van de netbeheerder over wel of niet aangesloten.
Voor ‘gravers’ is geen aansluiting dus geen risico van het tegenkomen van nog onder spanning / druk staande aftakkingen ! ! Vandaar, Rob.