Skip to main content

Bij ons hangt, zoals in zoveel huizen, de combiketel op zolder met een lange warm water leiding naar de keuken als gevolg. Om sneller warm water te hebben in de keuken, en ook gas te besparen, overweeg ik een plintboiler te plaatsen. Die wordt dan gevoed vanuit de koud water leiding. Dit heeft wel als gevolg dat de warm water leiding vanaf de 1e verdieping (douche) naar de keuken niet meer gebruikt wordt. Brengt dit stilstaande water gezondheid risico's met zich mee?

In principe is het advies dode leidingen niet langer dan 6x de diameter te accepteren, om stilstaand water te voorkomen(waarin dan groei kan optreden)


Er zijn twee oplossingen mogelijk. Je kunt de leiding naar de keuken afkoppelen bij de doucheruimte. Of je blijft de leiding gebruiken. Je  kunt dan een hot fill boiler kopen, zodat de boiler gevuld blijft worden met warm water.

Nadeel is dat er warmte verloren gaat. Zeker bij kleine beetjes gebruik. Voordeel is dat je nog steeds grote hoeveelheden warm water kunt tappen in de keuken.

Voor welke oplossing je kiest is vooral een kwestie hoe gemakkelijk de leiding bij de douche is af te koppelen. Bij mij kost dat een paar dagen werk. Daarom gekozen voor een hot fill boiler.


Om legionella vorming te voorkomen moest ik bij mij de ongebruikte warmwater leiding naar de keuken wel afkoppelen. Er mag dan maar een stompje koper buis aan zitten zoals hierboven beschreven.

Die close-in boilers voor onder het aanrecht in de keuken heb je van 2000W en 500W. Normaal sluit je die aan op de warmwaterleiding en dan heet het hotfill. Maar ik heb die van 500W genomen, om met zonnepanelen zo weinig migelijk stroom van het net te pakken als het bewolkt is, en dan aangesloten op de koudwaterleiding en dat heet coldfill. Met de tijdschakelklok laat ik die (zoveel mogelijk)  opwarmen op de zonnepanelen tussen 10-17 uur. Het voldoet al 2 jaar prima. 

Ik heb toen ook de vaatwasser aangesloten op de koudwaterleiding. Als je dan overdag wast gaat het (zoveel mogelijk) op de zonnepanelen


Bedankt voor alle reacties! Ik vreesde al dat het niet verstandig zou zijn het ongebruikte stuk van de warmwaterleiding te laten zitten.

De boiler in het keukenkastje plaatsen had als redenen water en gasbesparing. Dit vanwege de lange leiding van de zolder naar de keuken en de tijd (= water + gas) die het kost om beneden warm water te hebben. Gezien de ligging van de leiding is het geen optie om deze af te koppelen bij de aftakking naar de douche.

Een hot fill boiler heeft niet mijn voorkeur omdat dan nog steeds de ketel aanslaat voor een beetje warm water, al komt dat wel snel uit de kraan dankzij dat boilertje. De ketel slaat dan nog steeds aan om warm water te gaan leveren.

Nog even over denken of dit project doorgaat, en zo ja hoe dan.


Reageer