Service abbonnement bij nieuwe ketel

  • 3 April 2020
  • 7 reacties
  • 615 Bekeken

Reputatie 4

Tegenwoordig worden er veel nieuwe cv ketels verkocht met een service abonnement,  maar er zit standaard 2 jaar garantie op de cv , en onderhoud is bij de meeste nieuwe cv ketels maar nodig om de 2 jaar , dat is wel lekker verdienen voor deze firma's,  een service abonnement 2 jaar lang voor niks betalen terwijl je gewoon volledige garantie hebt !

Mvg


7 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Interessante discussie, @GerL. @Anne wat is jouw mening hierover? 

 

@Diana.B kan de vereniging hier misschien iets zinnigs over zeggen? Ik ben benieuwd! 

Reputatie 7
Badge +2

Je kunt inderdaad overwegen om te wachten met een sevicecontract.

Dat heeft echter waarschijnlijk meer nadelen dan voordelen.

Om garantie te krijgen moet je mogelijk bewijzen dat er regelmatig onderhoud is gepleegd aan de ketel?

Daarnaast is het bij een probleem met de verwarming vaak wel prettig dat je iemand kunt bellen die binnen 24u op de stoep staat. Als je geen contract hebt kan het best lastig zijn om iemand te vinden die langs wil en kan komen.

Als laatste is een CV best veilig, maar kan het een prettig idee zijn om hem jaarlijs even te laten controleren op juiste werking.

Er zijn overigens wel bedrijven die een 2 jaarlijks CV onderhoudsabonnement aanbieden.
 

Reputatie 4

Als je een nieuwe ketel laat plaatsen door een erkend bedrijf heb je minimaal 2 jaar volledige fabrieks garantie voor alles , onderhoud is volgens de meeste ketel merken nodig om de twee jaar dus je hoef deze eerste twee jaar geen onderhouds bewijs te overleggen ,als in deze 2 jaar je ketel stuk gaat is de leverancier die de ketel heeft op gehangen de gene die jou ketel zal repareren en dit net zo snel moeten doen als bij een service abbonement en zal dit normaal ook doen als service verlening aan de klant ,dit alles gaat niet op bij het zelf instaleren  of door een niet gecertificeerd  bedrijf , 

Mvg

Reputatie 7
Badge +2

In de documenten van mijn Vaillant staat idd dat er elke 2 jaar onderhoud gedaan moet worden, maar ook dat er een jaarlijkse inspectie nodig is. En dat die door een door hen erkend bedrijf moet worden uitgevoerd om voor garantie in aanmerking te komen.
Die jaarlijkse inspectie is een beetje vaag omdat 2 jaarlijks onderhoud best normaal is.

als in deze 2 jaar je ketel stuk gaat is de leverancier die de ketel heeft op gehangen de gene die jou ketel zal repareren en dit net zo snel moeten doen als bij een service abbonement

Dat kan ik nergens terug vinden? Maar de vraag is alijtd wat zo snel mogelijk is.
Natuurlijk zal elk zichzelf respecterend bedrijf het zo snel mogelijk fixen.
Maar ik kan me voorstellen dat als er op vrijdagavond iets gebeurt je voor garantie niet de 24u hotline kunt bellen, al was het maar omdat je niet in hun computer staat?

Overigens vond ik zelf het altijd nogal vreemd dat er blijkbaar geen minimale response tijd wordt gegeven. Als je in de winter zonder CV zit kan dat vrij snel erg onaangenaam worden.
De aanleiding dat ik met verduuzaaming van het huis ben begonnen is omdat de CV een keer in de winter uitviel op een vrijdagavond en er pas de volgende dag iemand langs kon komen, die de specifieke onderdelen niet had om de boel te fixen. Dat is ook 1 van de redenen waarom de nieuwe ketel een vrij courant model is geworden.


Let wel: ik wil niemand een servicecontract aanpraten. Ik heb zelf ca 3 jaar lang er geen gehad omdat ik niet makkelijk een bedrijf kon vinden die al mijn apparatuur (cv, zonneboiler, warmtepomp) in 1 contract wilde onderhouden.

Als je er voor kiest om tijdens de garantiperiode geen servicecntract af te sluiten, is het wel handig om even te checken hoe de installateur precies omgaat met die garantie. Of je bv ook de 24u hotline kunt bellen.

Ik kwam trouwens een tekst tegen op de Vaillant site over garantie,
wat er op lijkt te duiden dat zij 2 jaar garantie geven vanaf productiedatum?
Dat is dan ook nog wel een dingetje om ff te checken als je een nwe ketel laat installeren.

Reputatie 4

Zal daar niet moeten staan installatie datum ,?

Reputatie 7
Badge +2

Ik denk het wel.
Anderzijds wil je als fabricant ook niet 20 jaar later nog eens garantie moeten geven op een ketel die lang ergens in een magazijn heeft gelegen.

Reputatie 1

Je hebt niet alleen 2jaar garantie op het toestel, maar aanvullende extra jaren garantie op specifieke onderdeel (Vaillant: o.a. 5 jr op warmtewisselaar); ik doe het dan ook zonder contract, maar vraag de installateur eens per 2 jaar vooraf aan het stookseizoen een algemene check te doen mbt de installatie.

Reageer