Skip to main content

graag zou ik u het volgende willen voorleggen:

 

Ik ben eigenaar van een nieuwbouw woning, welke nog gebouwd moet gaan worden.

De woning maakt deel uit van een nieuwbouwproject, start realisatie najaar 2024, oplevering verwacht najaar 2025. De woning zal voorzien worden van een  een lucht/warmte warmtepomp, 200L boiler, vloerverwarming en mechanische ventilatie (MV), GEEN ventilatie WTW (!)

Nu wil ik graag nog een stapje extra verduurzamen, een douche WTW installatie laten inbouwen.

Wat mij opvalt is dat hier voor bestaande woningen subsidie mogelijkheden voor zijn. Echter voor nieuwbouwwoningen zijn er geen subsidie mogelijkheden voor verdere verduurzaming. M.a.w. ik dien de douche WTW installatie uit de bekende eigen zak te betalen. 

Waarom moet dit onderscheid er zijn? Een douche-WTW levert tot 40% besparing op (gas of electriciteit), en is onafhankelijk van het type woning (nieuwbouw, bestaande bouw), het heeft immers alleen betrekking op het energieverbruik bij douchen. 

Dit lijkt mij een niet doelmatige vorm van subsidieverstrekking, althans niet geheel doelmatig…

  • Wat zijn de mogelijkheden om dit aan te kaak te stellen?
  • Wat zijn de mogelijkheden om de weeffout in deze subsidievertrekking te verbeteren?
  • Wat zijn ervaringen van anderen?

 

Geen reactie

Reageer