Thermostaat ‘s nachts omlaag ook zinvol bij een zeer goed geïsoleerd huis?

  • 4 October 2019
  • 7 reacties
  • 1439 Bekeken

Ik lees ook deze keer weer in het VEH Magazine dat ik het beste ‘snachts de thermostaat twee graden omlaag moet draaien. Wij wonen in een huis uit 2016, EPC classificatie 0,4, driedubbel glas en alle mogelijke isolatie. Boven stoken we nihil omdat het huis nooit echt koud wordt. Is het nu zinvol om snachts de thermostaat omlaag te draaien, of is het efficiënter om de temp constant te houden?

7 reacties

Reputatie 1
Ik denk dat je het antwoord kunt vinden door een tijdje de slimme meter uitdraaien te bekijken. En natuurlijk door eens een avond en nacht de verwarming uit te zetten (of nogal laag) tijdens een koude winternacht en kijken hoe warm het 's morgens dan nog is. Dan zie wat het verlies tijdens de nacht is en kun je bedenken of de verwarming veel moet bijstoken. Mijn gevoel zegt me dat je met een klokthermostaat 's nachts best een graad (of max. 2) lager kunt stoken, maar dat al een een vroeg in de avond moet inzetten en dan de teruggang ergens midden in de ochtend instellen. Allemaal een kwestie van telkens een tijdje proberen. Comfort is overigens zeker ook belangrijk, want als je alleen maar naar besparen kijkt is 24/24 een graadje of 2 lager stoken natuurlijk het meest effectief. Maar comfortabel?
Ben niet deskundig maar een monteur vertelde ons dat we in onze huizen ( nieuwbouw 1999) de thermostaat s’nachts gewoon op 21 gr moeten laten. De onderbouwing : als het koud wordt werkt de cv ketel op vol vermogen om het huis weer comfortabel warm te krijgen. Wij hebben ondervonden dat onze HR ketel inderdaad iets minder gas per jaar verbruikt dan de jaren daarvoor waarin we de thermostaat s’nachts 3 graden later afstelden en s’morgens een uur tevoren weer op 21 graden. Voordeel is dat het huis s’morgens comfortabel warm is. Vraag: is onze ervaring “ toevallig “ of zijn er meer mensen die hetzelfde constateren?
Reputatie 6
Badge
Thermostaten 's nachts lager afstellen heeft alleen zin als je huis onvoldoende is geïsoleerd en 's nachts snel te veel warmte verliest. De warmte die je dan toch niet nodig hebt omdat je slaapt stook je dan niet meer bij. Je begint te stoken op het moment dat er nog voldoende tijd over is om het huis weer op temperatuur te krijgen. Een HR ketel zal inderdaad wel zuiniger stoken maar ik zie nog niet een direct verband met de besparing tgv een nachtelijke lagere temperatuur instelling.
Reputatie 1
@ArthurH
Monteurs hebben in het algemeen vrij weinig verstand van zuinig gebruik. Vaak is het goed om de ketelthermostaat lager in te stellen, bijvoorbeeld op 60 of 65 graden. Dan hoeft de ketel niet hard te werken en, omdat het HR systeem dan het beste werkt, wordt het rendement aanzienlijk beter! Kan echt een aantal procenten schelen en het kost je helemaal niets! De meeste ketels zijn behoorlijk overbemeten, dus kunnen dat makkelijk hebben.

De gedachte van 's nachts niet lager instellen is vooral omdat het huis dan weer moet opwarmen in de morgen en dat daaardoor de watertemperatuur mogelijk nogal hoog wordt. Gevolg: Lagel rendement en mogelijk ook nogal eens 'overshoot' Het wordt bij overshoot eerst even te warm in een of meer kamers en daarna zakt de temperatuur weer naar de ingestelde waarde. Als een woning slecht is geïsoleerd zal dit effect nog sterker zijn omdat de de temperatuur dan vanaf een lagere waarde moet komen. een goede thermostaat (Honeywell) helpt hier overigens wel tegen.

Zet de kamerthermostaat rond een uur 10 eens laag (12 graden) en kijk wat de kamertemperatuur 's morgens is. Bij de best geïsoleerde woningen is de kamertemperatuur maximaal een graad of twee of minder is gezakt, de slechter geïsoleerde huizen geven kamertemperaturen rond 12 - 15 graden te zien. Wel op een koude dag meten, en dan weet je meteen of je gebruik moet gaan maken van de SEEH isolatiesubsidie 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Lagere nachttemperatuur --> lager temperatuurverschil met buiten / koudere cv-leidingen---> minder warmteverlies.

versus

Lagere temperatuur 's morgens --> een (hr) ketel die (even) moet branden met een hogere retourwatertemperatuur en warmere leidingen --> 's morgens een lager rendement.

Lijkt mij een kwestie van afstelling van de hr-ketel, met name de cv watertemperatuur en de mogelijkheden om de klokthermostaat in te stellen. Bij mij voelt het juist warmer aan in de huiskamer als de radiatoren even warmer zijn. Bij mij gaat de verwarming 's avonds dus wel uit.
Reputatie 1


Klopt, retourwater rond een graad of 50 (of zo) geeft een lekker rendement. Leidingen op plekken waar je ook warmte wil zijn prima, maar als je er ergens geen warmte van wil even isoleren?
En het klopt dat een warme radiator een behaaglijk gevoel geeft, dwz als je plaatradiatoren hebt. Die geven namelijk nogal wat stralingswarmte.
Het aardige van dit onderwerp is dat er zo veel verschillende installaties zijn en ook nog eens zovel verschillende wensen! Dus iedereen heeft gelijk, hoe mooi is dat?
Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis @KoenGorter! Heb je inmiddels een antwoord gekregen op je vraag? Laat het ons vooral weten. :) 

Reageer