Vraag

Tonzon isolatiefolie in een kruipruimte van 40 cm diep. Hoe dat later te controleren?

  • 25 May 2022
  • 4 reacties
  • 412 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga in elk geval Tonzon bodemfolie op de bodem van mijn kruipruimte leggen. Dat vanwege het vocht in huis én het feit dat in de winter mijn betonvloer van onderen nat wordt (en dus slecht isoleert). Dan zou ik nu ook tonzon isolatiefolie aan de onderkant van de vloer kunnen (laten) hangen. Dat kan volgens Tonzon al bij een kruipruimte diepte van 35 cm.  Probleem is dat je bij zo'n lage diepte later moeilijk kan controleren ofdat alles nog hangt. Dat gaat waarschijnlijk ook niet lukken met een infrarood thermometer aangezien mijn vloer nu al redelijk goed isoleert. Wat denken jullie / 


4 reacties

@Driepinter ik zie dat je nog geen reactie hebt ontvangen over je Tonzon bodemisolatie. Wanneer er nog vragen zijn kun je die ook altijd telefonisch stellen aan mijn collega's van de Bouwkundige Ledenservice. Zij zijn maandag tot en met donderdag van 9.00-18.00 uur en vrijdag van 9.00-16.30 uur bereikbaar via 033-4507750. Groet, Thea

Wij hebben vandaag een Tonzon dealer op bezoek gehad. Plezierig gesprek met uitgebreide inspectie van de kruipruimte. Deze meneer zei dat de minimale hoogte van de kruipruimte 50cm moet zijn. De isolatie kussens zijn ongeveer 20 cm, dan blijft er nog 30cm over om te kruipen/tijgeren. 

Reputatie 1

Ik zou kiezen voor een oplossing waarbij de kruipruimte nog redelijk toegankelijk blijft. Bij een kruipruimte van 35 centimeter zou ik dus niet kiezen voor Tonzon luchtkussens. Als je er een keer doorheen moet dan loop je het risico dat je de kwetsbare luchtkussens kapot trekt.

Reputatie 4

Tonzon zelf (heb gebeld) zegt dat het scheurgevaar heel klein is, ze zakken zijn flink stevig.

Het gaat in veel gevallen er wel om of je die ruimte nog servicen kunt bijv bij lekkage (riolering/water/etc) , want dan is 30 cm over voor een loodgieter e.d. te weinig ruimte om te werken, gecheckt bij zo’n bedrijf. Met een klein persoon kunnen ze nog wel wat doen onder de 50 cm, maar ergens houdt het op. 

Tonzon adviseert dan om ze op zij te hangen. Het kan dus wel.  Heb het zelf nooit gedaan, heb geen Tonzon.

Dan zou 5-10 cm PIF folie, net wat je kwijt kunt, nog een alternatief zijn mits je voldoende ruimte overhoudt voor het servicen.  De ARBO adviseert dit: 

https://www.arbotechniek.nl/arbocatalogus/kruipruimte/

  • De minimale maat van een kruipruimte is 62 x 100 cm. De minimale hoogte van een kruipruimte is 80 cm, waarbij onder balken en andere obstakels een vrije doorgang van 60 cm mogelijk is.
  • De maximale afstanden van een werkplek in een kruipruimte tot een kruipruimtegat zijn:
    7,5 meter bij een hoogte kleiner dan 80 cm.
    18 meter bij een hoogte van 80 cm of meer.

Het is geen wet dus bedrijven mogen dit zelf, wel verder veilig, invullen.

Alleen bedrijven die werken volgens NEN 3140 hebben met een eis te maken!
https://nl.linkedin.com/pulse/eisen-aan-afmetingen-kruipluiken-en-ventilatie-eric-gelderen-van
 NEN 3140 eist een vrije hoogte van 60 cm, doeltreffende ventilatie via twee openingen en een gemakkelijke toegang.

Daarnaast zijn er nog zgn beheersmaatregelen bij ARBO en NEN 3140 zoals:

Medewerkers mogen maximaal één uur aaneengesloten werken in kruipruimten die lager zijn dan 60 cm. Voor kruipruimten die hoger zijn geldt een maximale werkduur van anderhalf uur. Daarna is een verblijf van 15 minuten buiten de kruipruimte verplicht.

 

Ergo: Denk heel goed na over het plan hoe de vloer te isoleren! Want zeker met vloerverwarming is het al helemaal al een must! En heb je dat niet dan helpt de vloer isoleren ook tegen warmte verlies, een minder koude vloer/ dus ook meer comfort.

PS: Dan laat ik toch bodem isolatie aan brengen…….. .?
Hmmmmm …… en dan kan de reparateur door de EPS chips  heen tijgeren…… dat lijkt me een slecht plan. Dat gaan ze niet doen. Wat dan? Dit kan een oplossing zijn:
Het leeg laten zuigen van EPS bodem isolatie chips kan ivm een vrachtwagen huren oid tot wel 1000 euro oplopen…  en dan pas kan het loodgietersbedrijf oid pas met repareren beginnen en dan moeten de chips weer terug geblazen worden…

Onzin dit verhaal? Ik heb gewoon 3 van zulke bedrijven gebeld… 2 zouden er terugbellen, is niet gebeurd… en de 3e had dit verhaal en met goed zoeken op internet ga je dat ook wel terug vinden, maar ik wil de info uit 1e hand hebben/checken.

Reageer