Vaak een veel te hoog onrealistisch termijnbedrag energie bij overstappen

  • 2 April 2020
  • 2 reacties
  • 315 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Mij overkomt, vaak bij een overstap, dat de voorgestelde maandtermijn veel hoger is dan noodzakelijk. Hierbij neem ik dan nog niet eens de  welkomstbonus mee bij mijn berekening.

Voorbeeld - per medio april overgestapt via de VEH collectieve inkoopactie
- voorgesteld maandtermijn € 74,-

maar als ik de berekening doe met de, in dezelfde mail opgegeven SJV en de tarieven van de aanbieder, kom ik  op € 52,72 p.m. (incl. overheidsheffingen en netbeheer).

Dit is toch een verschil van € 21,28 of wel 40% meer dan op dit moment noodzakelijk.

Natuurlijk lukt het niet om dit via de website te corrigeren, hiervoor dien je de helpdesk te bellen.
Gelukkig lukte dit binnen enkele minuten.


2 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Het is eigenlijk standaard dat de maatschappijen iets te hoog gaan zitten. Heel veel mensen vinden het fijn dat ze aan het eind van het jaar wat geld terug krijgen. Niets mis mee want de rente op je spaarrekening is toch niets. Voor de elektriciteitsmaatschappijen is het wel belangrijk dat ze voldoende geld binnenkrijgen. Er zitten altijd wat mensen tussen die als ze bij moeten betalen, dat niet kunnen. 

Als je zeker weet wat je gebruik is kun je voorstellen om het termijnbedrag wat lager te zetten. Daar gaan ze verschillend mee om. Ik kan dat gewoon in de app iedere maand zelf aanpassen. Dat heb ik vorig jaar ook vaak gedaan. Op een gegeven moment heb ik het op 0 gezet. Nog kreeg ik €500 terug aan het eind van het jaar. Zoveel brachten mijn zonnepanelen vorig jaar op. Ik was iets te voorzichtig geweest en iets te laat gereageerd.

Reputatie 3

Wat mij opvalt is dat die SJV(standaard jaar verbruik) pas na een aantal jaren omlaag gaat na het plaatsen van zonnepanelen. Het SJV kan blijkbaar niet om met grote veranderingen. 

Teveel betalen iedere maand is wel zuur als de energiemaatschappij failliet zou gaan. Dan ben je zover ik weet gewoon je geld kwijt. 

Reageer