Veel afhakers bij subsidieaanvraag

  • 1 June 2023
  • 3 reacties
  • 329 Bekeken

Reputatie 3

Het aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en tijdrovend. Dat blijkt uit de meldingen die binnen zijn gekomen bij het subsidiemeldpunt van Vereniging Eigen Huis. Een op de drie huiseigenaren haakt af tijdens de aanvraag. Om dit te verhelpen, moeten huiseigenaren vooraf subsidie krijgen, vindt de vereniging.

Weten hoe je subsidie moet aanvragen? Vereniging Eigen Huis zette een aantal veelgestelde vragen op een rij en maakte een stappenplan. 

Wat is jouw ervaring met het aanvragen van subsidie voor het verduurzamen van je huis? Deel die hier 👇🏻


3 reacties

  • Ik snap dit enigszins maar toch - het is te doen. Wat men wil zien:
    * waar gaat het om - zonneboiler bijvoorbeeld
    * de facturen
    * bewijs van betaling
    * installatie datum
    * de code voor de subsidie -deze krijg je van de installateur

    Daarnaast: ik heb zojuist een zonneboiler laten installeren. Voor 60 euro kon ik de subsidie aanvraag ook -laten- doen.
     

Ik schreef de redactie:

 

edactie 

Met enige verbazing heb ik jullie artikel “1/3 huiseigenaren haakt af” gelezen.

Ik vrees dat jullie onderzoek niet representatief is. 

Sterker: ik geloof er niets van: zou 1/3 van de rechthebbenden een fikse financiële subsidie laten liggen vanwege een paar muisklikken?

 

Twee dingen.

Ten eerste begrijp ik totaal niet wat er moeilijk zou zijn aan het aanvraagproces.

Via rvo.nl en ISDE ben je 5 minuten klaar met de subsidie-aanvraag. Jullie zullen zelf ook even geprobeerd hebben, neem ik aan.

 Google anders even op “subsidie warmtepomp”.

 

Ik heb even nagevraagd bij de mensen waarvan ik weet dat ze subsidie hebben ontvangen voor duurzame maatregelen. 

Resultaat: niemand vond het ingewikkeld.

 

Ten tweede.

Jullie pleiten voor subsidie vooraf. Moet dat dan nog makkelijker dan subsidie achteraf? 

En, toeslagenaffaire indachtig: nooit, nooit, nooit doen!

 

Als lid begrijp ik werkelijk niet hoe jullie dit kunnen schrijven.

 

Met vr gr

Rits Dijkstra (bouwjaar 1950)

Reputatie 6
Badge

Dit herken ik totaal niet bij een warmtepomp ISDE aanvraag.

Ik heb net ISDE subsidie aangevraagd voor een warmtepomp, simpel en snel en je wordt stap voor stap er doorheen geloodst.

Vrijwel alle informatie die moet worden opgegeven was op de factuur terug te vinden, ik moest alleen in mijn email zoeken naar de naam van de contact persoon bij de installateur en zijn telefoonnummer. Koste me toch bijna een hele extra minuut.😜

Reageer