Veiling van Collectieve Inkoop Energie - stijging vaste kosten?

  • 16 December 2020
  • 4 reacties
  • 1686 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb in oktober/november nog een verlengingsofferte van Budgetenergie ontvangen met de vaste kosten van € 29,40 per product per jaar. Wat schetst mijn verbazing nadat de veiling afgelopen was: Dit werd plotseling € 41,88 (+42,45%!) - niet geheel toevallig precies het bedrag wat de runner-up OXXIO aan vaste kosten rekent na aftrek van de welkomstbonus van € 30,- per product. Dit is vooral bij laag verbruik van stroom en gas extra zuur.

- Dus de veiling heeft tot gevolg dat de vaste kosten van de leverancier bij mij met 42,45% stijgen??


4 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Heeft dat niet vooral te maken met de zaak die Tennet in 2019 tegen de ACM heeft gewonnen waardoor ze hogere bedragen mogen doorberekenen?

Bij mijn Greenchoice contract gaan de “Vaste leveringskosten per dag” voor zowel stroom als gas volgend jaar ca 30% omhoog. Dat aanbod heb ik medio september gehad.

Reputatie 7
Badge +1

@Anne   Misschien, maar hier gaat het uitsluitend om de interne! administratiekosten van de leveranciers.
Wat mij nu vooral opvalt is de exacte overeenkomst in de vaste kosten: effectief € 71,88 per product zowel bij BudgetEnergie als ook bij OXXIO. - Ik heb er geen verklaring voor.

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag een VEH-email met een verwijzing naar:

Variabele energietarieven weer omlaag in 2021

In dit nieuwsartikel worden diverse percentages genoemd voor het verlagen van de leveringstarieven en voor het verhogen van de vaste leveringskosten (ter compensatie van de lagere winst op de levering) van o.a. Essent, Vattenfall en Eneco.

Vreemd genoeg worden Oxxio en BudgetEnergie (winners van de veiling) en hun percentages niet genoemd. Het stijgingspercentage van de vaste leveringskosten bij Vattenfall is 20%, bij BudgetEnergie maar liefst 244%! van € 29,40 in 2020 naar € 71,88 in 2021. - Wie biedt meer? - Gelukkig zijn de kosten absoluut gezien nog relatief laag.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zag eergisteren bij een kennis een afrekening van Vattenfall met de nieuwe tarieven voor 2021.

Ook bij Vattenfall zijn de vaste leveranciers kosten exact hetzelfde als bij BudgetEnergie en OXXIO

€ 71,87 per product per jaar, dat kan toch geen toeval zijn? Ongeoorloofde prijsafspraken?

Reageer