Bij mij is het nog niet zo ver, ik kan nog niet helemaal van het gas af, maar de kans dat dit in de nabije toekomst gebeurt is groot daarom ben ik me vast aan het orrienteren.
er wordt overal geclaimd dat een ongebruikte gasleiding voor 12 maanden of langer niet veilig is.
zo ook op de site van eigenhuis zelf.
https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/verwarmen/gas-afsluiten
Een gasleiding die langer dan 12 maanden niet wordt gebruikt kent risico's. Corrosie of veroudering van de gasleiding kan gaslekkage veroorzaken. Vraag daarom, zodra je weet wanneer je woning volledig van het gas af is, een verwijdering aan om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Hier wordt echter niet onderbouwd waarom er wel risicoâs zitten aan een niet gebruikte gasleiding en waarom deze er niet zijn bij een gebruikte gasleiding.
Bovenstaande geeft mij namelijk al een probleem bij het fornuis, deze heb ik vorige jaar afgedopt in de keuken, maar ik zou dat dat eigenlijk moeten doen in de meterkast want dit is X meter ongebruikte leiding.
[Edit:] Mensen in mijn omgeving hebben de zelfde vraag, ze zeggen, ik gebruik het niet, maar als ik het weg laat halen en over 2 jaar heb ik het ineens nodig kost het plaatsen heel veel geld dus dan laat ik de leiding liever ongebruikt liggen.
TLDR; waarom is een gebruikte gasleiding wel veilig en ongebruikt niet?