Warmtepompen doen je energierekening geen goed

  • 30 August 2023
  • 22 reacties
  • 453 Bekeken

De aanschaf en plaatsing van warmtepompen heeft een grote vlucht genomen, de verwachting is 170000 pompen in 2023. Het is immers goed voor het milieu. Ook Eigen Huis doet mee met een actie voor leden. ECHTER…..

De plaatsing van een warmtepomp kan de energierekening enorm doen toenemen. Hoe zit dat dan? Een (hybride) warmtepomp zou het gasverbruik moeten laten dalen omdat de warmte uit de buitenlucht wordt gebruikt voor de verwarming van je pand. In principe verbruik je dan minder gas om de woning te verwarmen.

Deze besparing gaat echter niet op wanneer je al een laag gasverbruik hebt. Wanneer je op jaarbasis minder dan 750 m3 gebruikt, zal je energierekening niet afnemen maar toenemen. Hoe dan zul je wellicht vragen? De meeste warmtepompen draaien dag in dag uit, zomer en winter en het gemiddelde verbruik is 1900 kWh per jaar (bron ANWB).

Echter wanneer de buitentemperatuur hoog is, dus het rendement van de warmtepomp hoger, gebruik je geen gas voor verwarming van de woning. Wanneer het winter is en de buitentemperatuur laag, is het rendement van de warmtepomp ook lager, terwijl je juist dan gas verbruikt voor de verwarming van de woning.

Een positief rendement (de kosten voor de toenamen van de elektriciteit rekening verminderd met de afname van het gasverbruik) zal dus alleen optreden bij een gasverbruik dat hoger is dan 700 m3 gas per jaar.

Combineer dit met het beleid om Nederland van het gas af te krijgen, dan is er dus ook geen winst te behalen door het installeren van een warmtepomp. Helaas komen de meeste huishoudens daar pas over een jaar of vijf achter.

Indien we dachten dat de energiekosten vorig jaar hoog waren, dan vrees ik dat dit zal verbleken als we over vijf tot tien jaar vrijwel alleen elektriciteit voor de verwarming van de woning gebruiken,.


22 reacties

Reputatie 4

@Ronald TJ Uit de  ANWB bron valt meer te lezen:

Gemiddeld verbruik is daarbij 1.900 kWh stroom en 700 m3 gas.

 

En zet dat af tegen <750 m3 gas (zonder warmtepomp ) waaronder het niet loont om een warmtepomp te gebruiken.

Dus met warmtepomp is het gasverbruik iig <<750 m3 gas, maar is het stroom verbuik dan ook veel lager dan 1.900 kWh ? Dat kan ik er niet uit halen.

 

Hoeveel kWh stroom verbruikt een warmtepomp per jaar?

Zoals gezegd hangt het verbruik van een warmtepomp af van het type warmtepomp, maar ook van de mate waarin de woning geisoleerd is.

Een volledig elektrische warmtepomp is een grootverbruiker van elektriciteit met zo'n 3.200 kWh per jaar. Dat kost, als we als tarief de €0,45 uit het prijsplafond hanteren, jaarlijks ongeveer € 1.400. Het voordeel is dat je dan van het gas af bent, dus geen gaskosten meer hebt. Gemiddeld gasverbruik in Nederland is 1.200 m3 per jaar, ongeveer € 1.800 (a € 1,45 per kuub).

Veel bestaande woningen zijn (alleen) geschikt voor hybride warmtepompen, die samenwerken met een cv-ketel. Gemiddeld verbruik is daarbij 1.900 kWh stroom en 700 m3 gas. Dat hangt wel erg af van het soort huis natuurlijk. Met een hybride warmtepomp verbruik je dus méér stroom, maar bespaar je op gas. Dat scheelt gemiddeld per jaar circa € 300, afhankelijk van de gasprijs.

 

Wij hebben nu ca 530m3 gas dus ook <750m3 en ben het met je eens dat het niet aantrekkelijk kan zijn. Wij kijken eerst nog of we nog meer gas kunnen besparen met meer isoleren en dan zou gas-loos wel aantrekkelijk kunnen zijn, maar tegen wel kosten ? 

Ik vind het nog geen inkoppper, we hebben nu geen haast, gezinnen met veel gasverbruiken kunnen met een WP wel het nodige besparen, maar er bestaat ook nog iets als de enorme druk op die sector beschikbaarheid/plaatsing van WP's. Het is nu erg duur in een aantal gevallen om nu een WP of hybride CV/WP te kopen. 

Reputatie 7
Badge +1

@Ronald TJ  Wat je schrijft dat bij lager gasverbruik de “businesscase” voor een warmtepomp minder aantrekkelijk wordt is al langer bekend en niet nieuw.

Maar er moet wel een onderscheid gemaakt worden tussen hybride
en all-electric (helemaal zonder gas).

Een hybride oplossing wordt idd. snel onvoordeliger bij een gasverbruik kleiner dan ca. 750 m³.
Dit ligt natuurlijk daaraan dat bij een resterend verbruik van bijvoorbeeld 200 m³ de vaste kosten veel zwaarder meetellen (netbeheer ca. € 250 + vaste leverings/administratiekosten, vaak ca. € 80).

Het overgrote deel van het resterende gasverbruik is trouwens voor warm water.

Een all-electric warmtepomp is bij laag gasverbruik (voor verwarmen) minder! “onvoordelig” dan een hybride warmtepomp. Ik durf te beweren dat afhankelijk van de individuele situatie de investering in een volledig elektrische warmtepomp ook bij een huidig verbruik van 500 m³ economisch zinvol kan zijn.

Een bestaande & passende pv-installatie helpt de jaarlijkse kosten verder te verlagen, ook na afschaffen van de salderingsregeling.

Ik zou het e.e.a. goed doorrekenen en bij een t.v.t. van minder dan 10 jaar (tegen de huidige energieprijzen en installatiekosten) een warmtepomp serieus overwegen.

P.S.: Hier is de businesscase inmiddels rond met ca. 700 m³ gas voor cv + ca. 100 m³ voor sww = totaal  ca. 800 m³ en een “pv-overschot” van ca. 3000 kWh (relatief steil dak).
Na installatie is het verwachte overschot nog ca. 650 kWh.

Berekende besparing op de huidige energierekening ca. € 1100,-/jaar
(de energierekening wordt dan ook negatief)

YMMV

Reputatie 7
Badge +3

U schrijft dat bij een lage buitentemperatuur uw warmtepomp een lager rendement heeft én dat u aardgas verbruikt. Het is natuurlijk of of. Als de buitentemperatuur zo laag is dat u weer aardgas moet gaan stoken staat de warmtepomp immers uit.

Uw bewering dat bij een gasverbruik lager dan 700 m3 per jaar is strijdig met het feit een laag gasverbruik hoort bij een goed geïsoleerd huis en een goede warmteafgifte van de radiatoren. Of u heeft dan een slecht geïsoleerd huis en neemt het nu voor lief dat u geregeld in de kou zit.

Hoe beter het huis geïsoleerd en hoe beter de warmtegifte radiatoren of zelfs vloerverwarming hoe hoger het rendement van de warmtepomp. Om nog maar te zwijgen als u all-electric kan gaan (met een warmtepomp) u jaarlijks zal besparen op de vaste gas aansluitkosten van de netbeheerder en energieleverancier en het onderhoud van de cv-ketel.

Reputatie 2

Hier een praktijkvoorbeeld: woning 160 m2, compleet gasloos. Warm water, verwarming en koeling met bodemwarmtepomp. 7 zonnepanelen.

Verbruik warmtepomp: circa 1.780 kW per jaar, opbrengst zonnepanelen: 2.700 kW per jaar. Rest van de woning verbruikt circa 3.000 kW per jaar.

Maar, als beloning verviel mijn vaste klanten korting van 25% bij de energieleverancier. Reden: vaste klanten korting geldt alleen als ik elektra én gas afneem.

Reputatie 7
Badge +1

@HvandenB  Bouwjaar woning? Energielabel? Of beter warmteverliesberekening met ?? kWh/m² per jaar. - Ik neem aan dat er nooit een cv-ketel aan de muur heeft gehangen en dat de hele installatie LTV is en het leidingwerk natuurlijk de hogere flow van een warmtepomp aankan.

Ik denk dat de topicstarter klaagt over de problemen (of beter uitdagingen) om zijn bestaande verwarmingsinstallatie (gedeeltelijk) van het gas af te helpen en hierbij niet arm te worden.

Voor zover het praktijkvoorbeeld (kWh niet kW)

@Ronald TJ 
Misschien een theoretische (voorbeeld)berekening aan de hand van praktijkgetallen?

Voorbeeldberekening- overgang van gas naar all-electric

Bj. 1984, ca. 120 m² verwarmd; warmtebehoefte: ca. 57 kWh/m² per jaar

Reputatie 3

Voor warm water om te douchen heb je per maand maar heel weinig energie nodig. Ik heb bij mezelf een experiment gedaan afgelopen winter als volgt:

Vanwege een verbouwing stond de cv combiketel met 75 liter warmwater boiler helemaal uit. Een close-in boiler op de zonnepanelen geeft het warme water in de keuken. Om te gaan douchen zetten we de cv-ketel even 4 minuten aan. Dan is het water heet genoeg om normaal te douchen voor twee personen. Ook de volgende ochtend en de volgende avond is het water nog heet genoeg om te douchen. Ook uit de wasbakken komt heet genoeg water. Deze 4 minuten komt neer op 0,7m3 gas verstoken per keer. Per maand is dit maar 6m3 gas. Omgerekend is dit 54kWh energie per maand in de winter als je 9kWh per m3 gas rekent.

Dus als je in de winter meer energie per maand verbruikt voor 2 personen douchen en wastafel exclusief keuken, dan zit je die energie dus weg te gooien. 

 

Reputatie 6
Badge

Mijn all-electric warmtepomp heeft de afgelopen 5 jaar, voor de bereiding van heet tapwater alleen, gemiddeld 500 kWh/jaar nodig gehad. Het monitoring systeem geeft zelf aan waarvoor de gebruikte energie is gebruikt. Dit zijn dus werkelijk gemeten waardes en geen calculatie resultaten. Dit is ook inclusief een wekelijke anti-legionella cyclus

Tapwater is afgenomen middels een 300 l boiler voor douche, bad , wastafels en spoelkeukentje voor 2 á 3 personen

Reputatie 7
Badge +1

Warm water verbruik is natuurlijk heel variabel, bijvoorbeeld voor douchen:

  • Tussen de min.? 30 l (spaardouchekop 4 l/min 7-8 min) en max.? 150 l
    (15 l/min regendouche 10 minuten of puber 8 l/min 20 minuten)  - per keer per persoon.
  • Douchetemperatuur tussen de ca. 33°C "koud” en 40°C “heet”.
  • 3 keer per week of 14 keer per week.
  • de aanvoertemperatuur van het koude water is tussen zomer en winter ook variabel

De gemiddelde sCOP van een warmtepomp voor warm water is ca. 2,0 - 3,2 (vaak rond de 2,3-2,4) afhankelijk o.a. van verbruik en isolatie boilervat.
Het rendement van de warmwaterbereiding met een combi-ketel ligt tussen de 60% en 80% op bovenwaarde van 9,77 kWh/m³.

Dus met een huidig (voorbeeld) verbruik van ca. 200 m³ gas (~4 pers.) voor warm water per jaar heeft een warmtepomp ca.  500 kWh - 700 kWh per jaar nodig.

Met gemiddelden van hierboven (en het huidige prijsplafond):
200 m³ x € 1,4/m³ = ca. € 280,- per jaar
ca. 600 kWh x € 0,40/kWh = ca. € 240,- per jaar

Met een pv-installatie ziet het plaatje voordeliger uit - is mijn vermoeden.

Reputatie 6
Badge

@darkfiber 

Met gemiddelden van hierboven (en het huidige prijsplafond):

200 m³ x € 1,4/m³ = ca. € 280,- per jaar
ca. 600 kWh x € 0,40/kWh = ca. € 240,- per jaar

Met een pv-installatie ziet het plaatje voordeliger uit - is mijn vermoeden.

Dit warmtepompverbruik valt bij mij inderdaad binnen de saldering bij een gederfde terugleververgoeding van 21 cent/kWh is de kostenschatting: 105,-/jaar

Reputatie 7
Badge +1

@jvdleeuw  Mijn spreadsheet hierboven neemt dit grosso modo mee - of het nu onder de saldering valt of netto teruggeleverd wordt.

De calculatie ziet natuurlijk anders (hoogstwaarschijnlijk minder voordelig) uit als salderen afgebouwd wordt of helemaal wegvalt.
Ik vermoed dat salderen pas per 1 januari 2026 wordt afgebouwd (dan is toevallig ook  een hybride wp bij vervangen cv-ketel verplicht)

Reputatie 6
Badge

@jvdleeuw  Mijn spreadsheet hierboven neemt dit grosso modo mee - of het nu onder de saldering valt of netto teruggeleverd wordt.

De calculatie ziet natuurlijk anders (hoogstwaarschijnlijk minder voordelig) uit als salderen afgebouwd wordt of helemaal wegvalt.
Ik vermoed dat salderen pas per 1 januari 2026 wordt afgebouwd (dan is toevallig ook  een hybride wp bij vervangen cv-ketel verplicht)

Ik zal mijn “all electric” brine WP natuurlijk nooit meer vervangen door een hybride oplossing, dat zou een wezenlijke stap terug zijn.

Wat al wel gebeurt is dat het verbruik slim is ingericht en dat zoveel mogelijk verbruik van eigen opwekking, zeker in de winter direct, dus achter de meter plaats vindt.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Ronald TJ  Voldoende informatie op dit moment?

Blijkbaar nog geen (nieuwe)  vragen of opmerkingen - of zie ik dit verkeerd?

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij worden hier appels en peren vergeleken/door elkaar gegooid?

Een WP die je in de zomer gebruikt voor warm water - wat dus wrs geen hybride zal zijn - bespaart ook gas. Zolang de kosten in kWu lager zijn dan m3 gas voor dezelfde hoeveelheid warmte in het ook financieel gezien wrs interessant.
Als de stroom 100% duurzaam is - al dan niet deels zelf opgewekt - dan is elke omzetting van gas naar stroom ‘goed voor het milieu’ - en onze longen.

Maar idd, hoe lager je gas verbruik, des te kleiner de kans om gas te besparen.

Anne.

Reputatie 6
Badge


Maar idd, hoe lager je gas verbruik, des te kleiner de kans om gas te besparen.

Anne.

 

Behalve als je het relatief bekijkt, hoe lager je gas verbruik, hoe hoger de prijs per m3 vanwege de vaste kosten, dus hoe meer je bespaart per m3 door het te verminderen:

 

Mijn gasprijs de vorige maand was €21,46 per m3 , dus als ik mijn gaskookplaat vervang door inductie bespaar ik zo’n €21,46 per m3 🤑😉

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@PC  Interessante, verhelderende rekening. Als ik dan extrapoleer naar de jaarrekening:

70 x € 1,29 + € 20,17 x 12 = € 90,30 verbruik + € 257,52 (netbeheer + vaste kosten)
= € 347,82

kan je met € 0,40/kWh ongeveer 870 kWh aan stroom kopen,
waar van je ongeveer 350 - 450 kWh voor het vervangen van het gas nodig hebt.
 

P.S.: Een gasfornuis heeft een “rendement" van geschat maar 50-65% en een moderne inductiefornuis iets van 80-90%.

Voor zover de vergelijking van de kosten van koken op gas en koken op stroom (inductie).
Geen appel(moe)s met (gestoofde) peren in dit geval😜.

Reputatie 2

P.S.: Een gasfornuis heeft een “rendement" van geschat maar 50-65% en een moderne inductiefornuis iets van 80-90%.

Heb je hier een bron van?

Ik kwam eerder onderstaand artikel tegen en was erg verrast.

Well-Tended Fires Outperform Modern Cooking Stoves | LOW←TECH MAGAZINE (lowtechmagazine.com)

According to a study by the Dutch research institute VHK, a traditional electric cooktop (with vitro-ceramic plate) has a thermal efficiency of 13%, while that of an electric induction cooker is 15%. A microwave obtains 19% thermal efficiency. Only a classical gas cooking stove (23%) reaches the thermal efficiency of a well-tended three-stone fire. 

Aansluitend;

If We Insulate Our Houses, Why Not Our Cooking Pots? | LOW←TECH MAGAZINE (lowtechmagazine.com)

Eerder had ik al de ‘hooimadam’ genoemd als energie zuinig alternatief;

Energiezuinig koken: hooikist en hooimadam | Green Evelien

Reputatie 4

laten we even logisch na blijven denken. Zowel een magnetron als een inductie plaat verwarmen alleen het materiaal. Een gas kookplaat verwarmt ook de hele keuken. 

Reputatie 7
Badge +1

@B.V

Een discussiedraad met referenties naar standaards voor rendementsbepaling van inductiekookplaten.

Zoeken met “efficiency koken met gas” levert actueel o.a. het volgende op:
(Er is geen referentie te vinden waar koken op gas niet onderaan staat.)

“Het rendement van koken op aardgas bedraagt ongeveer 50%, wat betekent dat de helft van de energie-inhoud van aardgas nuttig gebruikt kan worden voor het verwarmen van voedsel. Met inductiekoken is dit rendement hoger met 80-90% en met keramisch koken 65-70%.”

Bron: https://www.klimaathelpdesk.org/answers/is-elektrisch-koken-energiezuiniger-en-beter-voor-het-klimaat-dan-koken-op-aardgas-of-waterstof/ en de geciteerde bronnen

 

1 sep 2023 — Efficiency/ duurzaamheid. Koken op gas is de minst efficiënte vorm van koken doordat veel warmte en energie verloren gaat; houd je hand maar ...

https://www.verbouwkosten.com/koken-gas-elektrisch/

Tabel onderaan met een vergelijking van de efficiency gas/keramisch/inductie

 

Er zijn ook diverse YT-filmpjes over efficiency van koken op gas & elektra te vinden:

Zoeken met “cooking efficiency youtube”

Zoeken met “cooking efficiency gas” levert ook een reeks relevante Engelstalige links.

Ik zelf kan inductiekoken met een isolerende mantel (soort hooikist) aanbevelen.

 

De energie voor koken zelf valt natuurlijk bijna in het niets vergeleken met de energie voor het bereiden van sanitair warm water en verwarmen van de woning.

Wat de energiekosten betreft: Zoeken met bijvoorbeeld “stroomverbruik voor koken

 

En nu weer snel terug naar verwarmen met warmtepompen en de energierekening!
De topicstarter @Ronald TJ  heeft hierover blijkbaar geen vragen meer en/of weet al voldoende.

Reputatie 2

@darkfiber

Korte reactie om niet teveel off-topic te gaan. In vergelijk;

Tweakers experiment en YT-filmpjes als bron? 

Via de 'klimaathelpdesk';
De link van 'sciencedirect' uit 2015 gaat over welk materiaal vd pan het meest efficient is. 

De conclusie uit de link van 'aceee.org' uit 2014 waar de quote uitkomt vind ik nog het meest opvallend. Afhankelijk van grootte pan, meer onderzoek nodig, aanpassing van standaard test procedures, pas na 44 jaar door minder energie verbruik economisch voordeel in the best case scenario, a significant challenge met de ontwikkeling van aluminium pannen.

Link 'verbouwkosten' efficiency in tabel zonder bron. Houd je hand maar ......, lijkt mij ook afhankelijk van het gebruik. Grootte pan en vlam. Inductie is duurder in aanschaf en 3-fase nodig.

Reputatie 7
Badge +1

@B.V  Ik stel voor dat je, als je de behoefte hebt,  een eigen topic met een sprekende, pregnante titel opent.
Ik ga hier niet verder op in.

Reputatie 2

@darkfiber 

Ik heb daar geen behoefte meer aan. 

Ik wacht af wat de invloed van de onlangs ingevoerde 'Digital Services Act' op de diverse platforms gaat zijn, zoals bijv. op desinformatie. Uiteindelijk ook hier. 

Ik ben erg benieuwd.

Reputatie 6
Badge

@PC  Interessante, verhelderende rekening. Als ik dan extrapoleer naar de jaarrekening:

70 x € 1,29 + € 20,17 x 12 = € 90,30 verbruik + € 257,52 (netbeheer + vaste kosten)
= € 347,82

kan je met € 0,40/kWh ongeveer 870 kWh aan stroom kopen,
waar van je ongeveer 350 - 450 kWh voor het vervangen van het gas nodig hebt.
 

P.S.: Een gasfornuis heeft een “rendement" van geschat maar 50-65% en een moderne inductiefornuis iets van 80-90%.

Voor zover de vergelijking van de kosten van koken op gas en koken op stroom (inductie).
Geen appel(moe)s met (gestoofde) peren in dit geval😜.

 

Deze jaar rekening komt begin volgende maand, terwijl het grootste gedeelte van het jaar het warm water nog met gas is gedaan. Vanaf augustus is dat met de WP, dus geschat jaar verbruik wordt dan 15-18m3 denk ik, als ik blijf koken op gas.

Dankzij de vaste kosten is een overstap naar inductie al snel aantrekkelijk, moet alleen nog uitzoeken hoe groot het gat in mijn granieten aanrechtblad is om te zien of dit een simpele kwestie van vervangen wordt door iets met de juiste maat, of dat ik een steenhouwer met bijkomende kosten nodig ga hebben.

Als het goed is ligt er al een 3fase aansluiting achter het keuken kastje verstopt waar momenteel alleen de electrische ontsteking van de gas kookplaat op 1 van de fase aangesloten is. 🙄

 

 

Reageer