Vraag

Wat doe jij met de slimme meter?

  • 28 March 2019
  • 44 reacties
  • 54947 Bekeken
Wat doe jij met de slimme meter?
Reputatie 4
Badge +3
Voor december 2020 krijgt elk huishouden een slimme meter aangeboden. Je krijgt er meer inzage mee in je energieverbruik, waardoor je gemakkelijker energie kunt besparen. Sommige huishoudens zijn bang voor de privacy-risico’s. Ze vrezen dat naast netbeheerders ook anderen hun meter op afstand kunnen uitlezen.

Wat doe jij als je een slimme meter krijgt aangeboden? Laat je het apparaat gewoon installeren, weiger je ‘m of schakel je de communicatiemodule uit? Laat het weten in de reacties! 💡

44 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Mijn vraag, JdeLeeuw was nieuwsgierigheid
Als je niet meer mag salderen, en je je zonnestroom gratis mag weggeven.
Ga je dan een accu aanschaffen, die je stroom 5 tot 20 cent per kWh duurder maakt?
Of denk je aan een echt alternatief?
In het klimaatakkoord moet 50% van de nieuwe windparken en zonneweides verkocht worden aan huishoudens.
Straks heeft bijna iedereen een kavel duurzame opwek, dus wat moet je met die overbodige zonnestroom?

Ik vraag me dat echt af, en ben benieuwd waar jij aan denkt?

Lokale opslag is overbodig, want we hebben allemaal een net aansluiting.
De opslag gebeurt met het uitsparen van brandstof in de centrales
Die centrales blijven voorlopig toch nodig,
  • zolang er nog niet genoeg duurzaam wordt opgewekt, tot na 2040
  • en voor periodes met te weinig wind en zon, ca 30 tot 70% van de dagen, tot na 2060?
Er moet een flink meer duurzaam opwek vermogen komen, een overschot, om centrales echt te sluiten.
We hebben ca 15 GW aan opwek vermogen nodig in Nederland. Dat is ca 45 GW aan windparken
In 2030 is de wens-planning, uit mijn hoofd, 10 tot 15 GW windparken
Zonnestroom blijft afwachten, hoeveel landbouwgrond en IJsselmeer we vol leggen met zonnepanelen.

Maar die centrales , backup voor wind arme periodes, moeten wel een beetje rendabel kunnen draaien. Dus moeten we ze
  • of zo veel geld geven voor stilstand, beschikbaarheid
  • of ook voldoende stroom laten verkopen, en ze verplichten CCS toe te passen
Dat laatste lijkt mij kosten effectiever
Reputatie 6
Badge
Mijn vraag, JdeLeeuw was nieuwsgierigheid
Als je niet meer mag salderen, en je je zonnestroom gratis mag weggeven.
Ga je dan een accu aanschaffen, die je stroom 5 tot 20 cent per kWh duurder maakt?
Of denk je aan een echt alternatief?
In het klimaatakkoord moet 50% van de nieuwe windparken en zonneweides verkocht worden aan huishoudens.
Straks heeft bijna iedereen een kavel duurzame opwek, dus wat moet je met die overbodige zonnestroom?

Ik wil alleen in dit forum meewerken als we ons netjes aan het onderwerp houden en bij de les blijven. De onderhanden vraag hier is:
Wat doe je met de slimme meter ?
Windparken zijn hier absoluut niet aan de orde.
Reputatie 4
Badge +1
Het enig nuttige dat je tegen de slimme meter kunt doen is zo lang mogelijk weigeren.
En bij de politiek ageren dat ze die kapitaalvernietiging moeten stoppen.

Er wordt nu gewerkt aan een nieuwe energie Wet, de derde poging in een paar jaar, om huishoudens zo te knevelen met regelgeving en belasting,
dat we niet meer kunnen ontsnappen als melkkoe voor regering en bedrijven.

Daar moeten we tegen ageren bij de politiek, die stelt de wet vast, waarmee ze hun eigen energietransitie en klimaat doelen saboteren
Reputatie 7
Badge +2
Als er idd een wet komt dat iedereen aan de slimme meter moet voordat het afschaffen van het salderen begint, dan maakt het wat dat betreft niets uit of je wel of geen slimme meter hebt.

Ik heb een meter die terug draait als de zonnepanelen stroom opwekken, wat erg leuk is om te zien.
Ik heb ook een Toon,
die kan ook met een 'analoge' meter worden gecombineerd,
die heel inzichtelijk maakt wanneer ik hoeveel energie verbruik. Dat maakt het een sport om er achter te komen waar dat precies in zit en hoeveel er dan valt te besparen.

Nadeel is dat de Toon icm een analoge meter niet de zonnepanelen opbrengst kan meten, dus die klopt sindsdien niet helemaal meer goed. Maar dat kan ik dan weer bij de converter opvragen.

Ik denk dat iedereen een systeem zoals Toon in huis zou moeten hebben. Dat dat een stuk beter werkt om goed inzicht in je verbruik te krijgen. Beter dan een maandelijks overzicht van je verbruik wat nu bij een slimme meter wordt aangeleverd.

Anne
Reputatie 6
Badge
Het enig nuttige dat je tegen de slimme meter kunt doen is zo lang mogelijk weigeren.
En bij de politiek ageren dat ze die kapitaalvernietiging moeten stoppen.

Er wordt nu gewerkt aan een nieuwe energie Wet, de derde poging in een paar jaar, om huishoudens zo te knevelen met regelgeving en belasting,
dat we niet meer kunnen ontsnappen als melkkoe voor regering en bedrijven.

Daar moeten we tegen ageren bij de politiek, die stelt de wet vast, waarmee ze hun eigen energietransitie en klimaat doelen saboteren


Struisvogelpolitiek !!
Niet willen weten hoe het werkelijk zit
Reputatie 7
Badge +2

Het enig nuttige dat je tegen de slimme meter kunt doen is zo lang mogelijk weigeren.Struisvogelpolitiek !!
Niet willen weten hoe het werkelijk zit


Hallo @jvdleeuw
Kun je ook iets uitgebreider aangeven wat je precies struisvogelpolitiek vindt?

Zoals ik hierboven aangeef heb ik zelf geen slimme meter en ben ik er nog niet zo van overtuigd dat slimme meters helpen bij beter inzicht.

Het is dat ik waarschijnlijk verplicht zal gaan worden om voor 2023 mijn 'domme' meter te vervangen, anders zou ik hem wel langer willen houden, al was het maar om hem te zien terug draaien en 'automatisch' te salderen.

De logica dat ik straks 6 cent krijg voor energie die ik zelf opwek en vervolgens terug koop voor ca 18 cent vind ik nogal aardige wat geld voor wat eigenlijk een soort opslag is.

Ik denk overigens dat het hele salderingsverhaal de overstap naar warmtepompen ernstig zal hinderen. Als was het maar omdat de 'business case' er voor een stuk lastiger te maken zal zijn.
Maar dat is eigenlijk een andere discussie :)

Anne.
Reputatie 6
Badge
Hallo @jvdleeuw

Kun je ook iets uitgebreider aangeven wat je precies struisvogelpolitiek vindt?

Zoals ik hierboven aangeef heb ik zelf geen slimme meter en ben ik er nog niet zo van overtuigd dat slimme meters helpen bij beter inzicht.

Het is dat ik waarschijnlijk verplicht zal gaan worden om voor 2023 mijn 'domme' meter te vervangen, anders zou ik hem wel langer willen houden, al was het maar om hem te zien terug draaien en 'automatisch' te salderen.

De logica dat ik straks 6 cent krijg voor energie die ik zelf opwek en vervolgens terug koop voor ca 18 cent vind ik nogal aardige wat geld voor wat eigenlijk een soort opslag is.

Ik denk overigens dat het hele salderingsverhaal de overstap naar warmtepompen ernstig zal hinderen. Als was het maar omdat de 'business case' er voor een stuk lastiger te maken zal zijn.
Maar dat is eigenlijk een andere discussie :)


Beste @Anne
Het juist kiezen van investeringen en achteraf verifiëren of je uitgangspunten wel kloppen gaat je alleen goed lukken als je volledig inzicht hebt in alle ingaande en uitgaande energie stromen.
Met kijken naar een draaiende schijf of een lopend telwerk kom ik in ieder geval geen steek verder.
Ik wil wel graag een gedetailleerd overzicht over een dag, week of maand in kunnen zien.
Zien wanneer en hoeveel energie van mijn zonnepanelen komt, wanneer de warmtepomp aanslaat, wat mijn nachtelijke verliesstromen zijn geweest en zien of de maatregelen die ik neem ook de gewenste effecten opleveren.
De meter zelf levert dat overzicht ook niet, daarvoor is een monitoring systeem nodig dat continu het P1 contact van je slimme meter uitleest. Een paar voorbeelden


Dag voorbeeld:
  • Gisteravond nog mijn auto opgeladen (lichtblauw)
  • Gisteravond 23:00 overgeschakeld van normaal tarief naar daltarief (donkerblauw)
  • Vanaf 09:00 is de zon gaan schijnen, maar veel donkere regen buien vandaag (groen)
  • Vanaf 17:00 is voor het eerst de warmtepomp weer gaan werken.


Week voorbeeld: Voor elke dag de in- en uitgaande energiestromen, zowel tegen normaal als tegen daltarief.
Zonder dit soort detail informatie kun je nooit tot een goed inzicht in je energie verbruik komen.
Het niet willen hebben van deze detail informatie valt voor mij in de categorie Struisvogelpolitiek
Met een Ferraris meter doe je jezelf gewoon te kort. Er staat niet eens bij hoe hard die draait !
Het lijkt me ook wat naïef te veronderstellen dat het krampachtig vasthouden aan die oude meter je uiteindelijk geld gaat opleveren. Als je al PV-panelen hebt is er geen ontkomen aan, tenzij je akkoord gaat met géén terugleververgoeding.

Ik zou er nog maar eens goed over nadenken
Reputatie 7
Badge +2
[…]alleen goed lukken als je volledig inzicht hebt in alle ingaande en uitgaande energie stromen.

[…]De meter zelf levert dat overzicht ook niet, daarvoor is een monitoring systeem nodig dat continu het P1 contact van je slimme meter uitleest.


Ik dacht al dat we het bijna helemaal eens waren ;)
Meten == weten
Ik denk dat je over dit stukje hebt heen gelezen:

[…]Ik heb ook een Toon,
die kan ook met een 'analoge' meter worden gecombineerd,


En ja, ook ik maak niet alleen van de grafieken van Toon gebruik,
hoewel dat volgens mij al wel een goed begin voor iedereen zou zijn om een beter inzicht in je energie gebruik te krijgen.

Voor de meeste mensen zal zoiets als een domoticz systeem een stapje te ver zijn.





Daar heb je dus geen slimme meter voor nodig was mijn punt.
Dat gaat ook prima met een 'domme' meter.

Anne.
Reputatie 4

Een ferrarismeter garandeert anonimiteit. Die  lever je in met een slimme meter en bovendien heb je met een slimme meter niets meer te zeggen over je eigen data. Je moet de beloftes van privacy en de blauwe ogen van politici geloven, en dat daar heb ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel moeite mee.

Het afschaffen van de saldering heeft voor mensen die geen zonnepanelen hebben geen betekenis. Die kunnen hun ferrarismeter sowieso houden, dat garandeert hun privacy.

Mensen die wel zonnepanelen hebben kunnen ook hun ferrarismeter houden. Het enige wat men nodig heeft is detectie wanneer het wieltje van de meter terug gaat draaien (= ‘terugleveren’). Zodra dat gebeurt moet er echt slimme elektronica actief worden die accu’s laat opladen, elektrische auto’s opladen, wassen draaien, wasdrogers aanzetten, diepvriezers laten draaien, airco aanzetten, de lucht-lucht warmtepomp extra laat draaien, en zo voort. Een slimme meter is in eerste instantie ontworpen voor sterk verbeterde en met name actuele informatielevering aan de energieleverancier/ netbeheerder en nooit never niet met de klant in gedachten.  

Reputatie 7
Badge +2

Een ferrarismeter garandeert anonimiteit. 

Je kunt een slimme meter als je het niet vertrouwt ook in een kooi van Faraday bouwen.

Helaas zal voor 2023 een slimme meter naar het schijnt verplicht gaan worden.
Of je dan ook nog de mogelijkheid behoudt om je gegevens niet constant te delen en alleen zelf eenmaal  (of tweemaal?) per jaar door te geven is mij nog niet duidelijk.

Nadeel van zonnepanelen zonder saldering is dat ze meestal de meeste energie opwekken als die niet word gebruikt/nodig is. En dat als je wel veel energie gebruikt met je lcuht - water of lucht - lucht warmte pomp (‘s nachts in de winter) je panelen geen energie opwekken.

 

Reputatie 4

Ik heb afgelopen jaar precies bijgehouden hoeveel kilowattuurtjes productie er via de meterkast terug het openbare net in is gegaan. In de maanden mei -augustus gaat gemiddeld 70% van mijn zonnestroomproductie terug het net in. Dat is te zien in de staafgrafiek. Afschaffen van de salderingsregel heeft dus serieuze gevolgen voor de zonnepaneelbezitter. Om deze reden zie ik voorlopig af van het plaatsen van een warmtepomp en denk ik eerder over vervanging van mijn fossiel aangedreven auto door een elektrische auto.   

Let op dat  zelfs in januari en december nog altojd 10% van de oor de zonnepanelen opgewekte stroom linea recta naar het openbare net gaat!  

grafiek: percentage aan het net teruggeleverde productie van mijn zonnepanelen - 2019

Reputatie 4
Badge +3

Thanks voor je overzicht @Photoncatcher! Leuk dat je dit met ons deelt. Juni en Juli waren jouw topmaanden zo te zien. 

Reputatie 4

Beste Pieter, aan de ene kant is het leuk om nu nog veel terug te leveren, maar dankzij Wiebes en zijn gierige collega, de minister van Financien, zit ik na 2022 sipjes te kijken naar mijn teruglevering. Dag kilowattuurtjes, je krijgt er straks een fooi voor terug (als je geluk hebt bij je energieleverancier). De warmtepomp gaat dus op de lange baan en de verleiding wordt heel groot om in 2022 een prettige elektrische auto aan te schaffen en een laadpunt bij de brievenbus te plaatsen.

Reputatie 4

Thanks voor je overzicht @Photoncatcher! Leuk dat je dit met ons deelt. Juni en Juli waren jouw topmaanden zo te zien. 


 In juni was ik op vakantie! De zonnepanelen mochten thuis lekker doorproduceren.:sunglasses:

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb ook een aanbod van Stedin gehad om gratis over te stappen naar een ‘slimme’ meter (later kost iets van 65,= ex).
Ik ben nog aan het twijfelen. Voor inzicht heb ik het niet echt nodig; heb al voldoende sensoren hangen en Domoticz draaien om elk inzicht dat ik zou willen hebben te krijgen. Dat gaat maar een heeeeel klein beetje makkelijer worden als ik een P1 poort heb ipv sensoren op mijn (deels) terugdraaiende meter.

Ik maak nog wel gebruik van dubbel tarief. Dat is op dit moment nog interessant. Op het moment dat saldering is afgeschaft niet meer, hoewel ik dan wrs mijn verbruik daar weer wat op zal aanpassen (bv kwa kleren wassen en zo).
Per 1-7-2021 zou dat met een oude meter niet meer werken (omschakelpuls wordt dan uit gezet).

Ik wilde zo lang mogelijk de ‘oude’ meter houden omdat die netjes zelfs saldeert; draait gewoon feitelijk terug. En dat is ook leuk om zo nu en dan te zien.
Maar met de verandering in de wet zou mijn meter sowieso voor 2023 vervangen moeten worden. En ik verwacht niet dat daar nog iets aan zal veranderen (hoewel het beleid op het gebied van duurzaamheid best zwalkend genoemd mag worden).

 

Reputatie 4

Ik heb ooit een losse eenfase-ferrarismeter aangeschaft en die gebruik ik al jaren als prive-opbrengstmeter voor de productie van mijn zonnepanelen. Het grappige is dat refurbished ferrarismeters nog steeds verkrijgbaar zijn (www.conrad.nl, zoek op “tussenmeter”).

 

@M MOver Privacy enzo……
----------------------------------------
Ze kunnen dan veel meer zien, hoe laat je opstaat, wanneer je doucht, wanneer je koffie zet, wanneer je kookt en ga zo maar door. Ik laat ‘m dan ook alleen maandelijks de tussenstand uitlezen door ‘ze’ maar of ‘ze’ zich daar aan houden is de vraag.

Ik heb wel een Raspberry Pi in de meterkast met een P1 kabel aangesloten dus ik heb per seconde een overzicht van mijn electriciteit en gasverbruik. En na 7 jaar een heel mooi overzicht van diversen.

Het bouwen van nieuwe PC’s voor mijn thuiswerkzaamheden bijvoorbeeld en een nieuwe LCD TV ter vervanging van mijn plasmascherm schelen aanzienlijk in electriciteit. Dat is dan wel weer mooi om te zien.

Mijn nwe koelkast hakt er ook stevig in.
Ga van ca 850kWu per jaar naar wrs minder dan 200kWu.

Servers ombouwen naar RPi scheelde ook een slok op een borrel, omdat die 24/7 aan staan.

En ook de trafo’s van de elektrische lattenbodems bleken 24/7 samen zo’n 70W te gebruiken, oftewel zo’n 615kWu per jaar! Die zitten nu achter een schakelaar.

Ik heb overigens al sinds enige tijd een slimme meter - dit topic is al zo’n 3 a 4 jaar oud :)

Anne.

Mijn nwe koelkast hakt er ook stevig in.
Ga van ca 850kWu per jaar naar wrs minder dan 200kWu.

Servers ombouwen naar RPi scheelde ook een slok op een borrel, omdat die 24/7 aan staan.

En ook de trafo’s van de elektrische lattenbodems bleken 24/7 samen zo’n 70W te gebruiken, oftewel zo’n 615kWu per jaar! Die zitten nu achter een schakelaar.

Ik heb overigens al sinds enige tijd een slimme meter - dit topic is al zo’n 3 a 4 jaar oud :)

Anne.

Tsja, van eigen huis had ik wel meer verwacht op zo’n forum ja. Maar onderwerp blijft wel actueel ;)

Reageer