Vraag

Wat doe jij met de slimme meter?

  • 28 March 2019
  • 44 reacties
  • 54947 Bekeken
Wat doe jij met de slimme meter?
Reputatie 4
Badge +3
Voor december 2020 krijgt elk huishouden een slimme meter aangeboden. Je krijgt er meer inzage mee in je energieverbruik, waardoor je gemakkelijker energie kunt besparen. Sommige huishoudens zijn bang voor de privacy-risico’s. Ze vrezen dat naast netbeheerders ook anderen hun meter op afstand kunnen uitlezen.

Wat doe jij als je een slimme meter krijgt aangeboden? Laat je het apparaat gewoon installeren, weiger je ‘m of schakel je de communicatiemodule uit? Laat het weten in de reacties! 💡

44 reacties

Reputatie 4
Ik zelf heb al een slimme meter hangen, al jaren geleden toen ik over ben gegaan op 3 fase thuis.
ideaal, altijd de juiste meterstand op je jaarrekening i.p.v.een schatting als je niet thuis was en het maandelijkse verbruiksoverzicht is ook leuk,
hiermee zie je mooi het verbruik van andere jaren naast elkaar.
Nog een groot voordeel is dat je er een slimme thermostaat op kan aansluiten zoals een toon , zonder dat je met die rare plaksensors moet werken. En ook daar zie je je verbruik op.

Of je er mee bezuinigd vraag ik me af, ik gebruik gewoon wat ik nodig heb en dat word echt niet minder door een slimme meter.
En dan hebben we nog de privacy, tsja, wat deed vroeger die meter opnemer met je gegevens, heeft ooit iemand zich dat afgevraagd ?
en was die computer zo goed beveiligd waar die gegevens in stonden ?
O ja, ze zouden kunnen zien wanneer je op vakantie bent, of valt dat toch wel op als de auto meer dan een week weg is en opeens de lampen op een vast tijdstip aan gaan, terwijl we al dik van tevoren op Facebook hebben gezet waar we heen gaan.
En als we iets gratis kunnen krijgen schrijven we ook alles op wat er gevraagd word zonder dat we weten wat er gebeurt met die gegevens of waar die opgeslagen worden.
Als je een nieuwe auto koopt kunnen ze ook precies zien waar je bent tegenwoordig, maar dat is een auto en dan mag het want die is heilig.

Salderen is wel een dingetje, dat gaat goed met de draaischijf.
Ik denk alleen dat de slimme meter verplicht gaat worden, op een gegeven moment kan je hem niet meer weigeren omdat alles slijt.
Er zijn ook maar weinig mensen die 20 jaar met hun auto of koelkast doen, en zo moet ook voor een betrouwbare meting ooit die meter vervangen worden, hij is ook niet van jou, maar van de netbeheerder, en die bepaalt wanneer het tijd is.
Door de slimme meter weet ik wel waar ik aan toe ben als het salderen verdwijnt, het is bizar hoe weinig je eigenlijk van je zonnepanelen direct verbruikt en hoe veel je terug leverd (zelf lever ik 3300 kWh terug dus gebruik er in een jaar maar 1700 direct, die 3300 komen terug door salderen).
De mensen die ook tegen een slimme meter zijn omdat ze bang zijn dat ze hun centen mislopen als het salderen vervalt denken niet na over het feit dat ze niet zonder de netbeheerder en energie leverancier kunnen. Ook bij deze bedrijven werken mensen die hun hypotheek etc.moeten betalen, en als we met z’n allen niets meer betalen omdat we zoveel salderen komt dat niet meer goed.
Reputatie 7
Badge +3

De mensen die ook tegen een slimme meter zijn omdat ze bang zijn dat ze hun centen mislopen als het salderen vervalt denken niet na over het feit dat ze niet zonder de netbeheerder en energie leverancier kunnen.

De reacties zullen opgesplitst kunnen worden in huishoudens met en zonder zonnepanelen.

Minister Wiebes heeft in juni vorig jaar (2018) al aangegeven dat na vervanging van de salderingsregeling een slimme meter verplicht wordt. Alleen zo kan immers gemeten worden hoeveel kWh terug op het net geleverd wordt (en dus de terugleversubsidie van de overheid en de terugleververgoeding van je energieleverancier).

Volgens mij is een slimme meter pas echt een slimme meter als de kWh-prijs ook afhankelijk wordt van het tekort c.q. overschot op het elektriciteitsnet. Vooral nu het aandeel zonne- en windenergie gaat toenemen. Waarom moeilijk doen met tijdelijke overschotten aan stroom inefficiënt omzetten in waterstof en ammoniak of opslag in dure accu's terwijl dankzij de slimme meter pieken en dalen in de elektriciteitsproductie ook opgevangen kunnen worden.
Reputatie 4
Ik ging er stiekem van uit dat mensen zonder zonnepanelen niet salderen,
Wij hebben hem geweigerd. Slim blijkt helemaal niet zo slim en we willen niet onnodig veel 'stralende' apparatuur in huis. We noteren wekelijks de meterstanden in een Exelsheet en hebben daardoor vrij goed inzicht in welke maatregelen energie besparen en wat de energieslurpers zijn (het keramische bijzetkacheltje boven, in de winter).
Reputatie 2
Ik weet niet precies hoe slim mijn meter nu is, maar hij meet hele kWh, en daarvan verbruiken wij er zo'n 8 per dag. Dus 8x slaat onze meter voor 1kWh uit, dat noem ik niet echt slim. Welke apparatuur hoeveel verbruikt kan ik er dus niet mee zien, en mijn energieverbruik kan ik er ook niet mee aansturen.

Ik heb wel eens gevraagd om de data die uit die meter kwam bij mijn netbeheerder/leverancier. Die kon ik niet krijgen, dat was onmogelijk vanwege de privacy.
Nou, lekker dan. Zij hebben MIJN data, en die mag ik niet zien vanwege de privacy. Het zou toch zeker andersom moeten zijn?
De slimme meter en het verplichte opgeven dat je zonnepanelen hebt is er enkel maar gekomen i.v.m de grip v/d overheid op de in de toekomst te heffen belastingen. Je ziet maar weer dat dit onderbouwd wordt met de maatregel dat de oude terugdraaiende meter in de nieuwe salderings regeling niet meer mag. De overheid houdt je dus stevig in een nekklem om maar zoveel mogelijk grip op het innen van belastingen te houden. De veredelde Big Brother dus. En wij knikken maar weer gedwee. I.v.m de nieuwe maatregelen hebben ze maar eens te meer weer bewezen onbetrouwbaar te zijn en werken ze het eigen initiatief v/d burger om te vergroenen en te besparen ongelofelijk tegen! Geen wonder dat men hierdoor de hand op de knip houdt of burgerlijk ongehoorzaam wordt. Ik vind het daarom niet gek dat het vertrouwen in de overheid en politiek tot onder het nulpunt daalt.
Reputatie 3
Volgens mij is een slimme meter pas echt een slimme meter als de kWh-prijs ook afhankelijk wordt van het tekort c.q. overschot op het elektriciteitsnet. Vooral nu het aandeel zonne- en windenergie gaat toenemen. Waarom moeilijk doen met tijdelijke overschotten aan stroom inefficiënt omzetten in waterstof en ammoniak of opslag in dure accu's terwijl dankzij de slimme meter pieken en dalen in de elektriciteitsproductie ook opgevangen kunnen worden.

Helemaal mee eens!
Stroom terugleveren van de auto naar het net tussen 17 en 22 uur.
Auto laden in de daluren, 's nachts tussen 23 en 6 uur.

En vooral gewenst gedrag belonen.
Elektriciteit 's avonds en in de ochtendspits wat duurder, overdag gemiddeld en 's nachts extra goedkoop.
Dat helpt beter dan subsidies.

Met deze link kan je zien wanneer de belasting van het net hoog is.
's Morgens rond 8 uur wordt een top bereikt en 's avonds tussen half 6 en half 8 is het ook spitsuur. In de grafiek kan je precies aflezen wanneer het weekend is en hoe het stroomverbruik dan wijzigt tov werkdagen.
(Hier zomaar een link over elektriciteit in België)
Reputatie 4
Ik heb sinds augustus vorig jaar zo'n ding. Slim is hij niet. Registreren, daar is het ding goed in. Het is de combinatie met een service die meerwaarde geeft. Zo heeft mijn energieleverancier (Oxxio) een aardig appje met leuke grafiekjes. Hoewel ik mijn verbruiksdata in csv formaat kan downloaden vanaf de Oxxio website zijn de getallen zo versleuteld dat ik er met m'n spreadsheet geen chocola van kan maken. Klantenservice van Oxxio weet het ook niet. (over "slim" gesproken !)
Ik ben van plan via een Arduino of liever een ESP8266 de P1 poort van de slimme meter uit te gaan lezen, dan kan ik mijn eigen verbruiksgetalletjes moeiteloos uit de meter peuteren.
Reputatie 3
Een ESP8266, mijn favoriet.
Die weet zelfs onze 20 jaar oude Nefit Ecomline HR slim te maken.
Reputatie 2
Ik heb slimme meter en een abonnement + P1 module van Enelogic. Dezelfde P1 lees ik ook nog uit met de Homey (huisautomatisering), zodat ik eenvoudige wijze alles kan registreren, zonder zelf echt te moeten programmeren.

Enelogic maakt ook gelijk mooie grafieken voor je, waarbij de teruggave van de zonnepanelen ook goed is te zien overdag.
Reputatie 6
Badge
Na aanmelden zonnepanelen werd mij ook zo'n meter aangeboden, hoewel ze zeker niet slim zijn, is het wel handig.
Ik lees hem zelf uit met een Raspberry Pi en heb zo inzicht in hoeveel opgewekte energie ik terug lever, en aangezien ik zelf al meet hoeveel ik opwek en hoeveel ik totaal gebruik geeft me dat een totaal overzicht.
Het fijne van de laatste versie meters is dat ze per seconde een bericht uitsturen met de informatie, als ik de oven aan heb staan om voor te verwarmen en ik zit op de bank, dan kan ik door op mijn telefoon de meter in de gaten te houden precies zien wanneer de oven op temperatuur is.
Dat voorkomt dat ik een paar keer naar de keuken moet lopen, en de oven onnodig lang laat voor verwarmen.
Reputatie 4
Badge +1
Let op: Een slimme meter wordt niet verplicht!

Het huidige voorstel om meters met een dubbel telwerk verplicht te maken zodat afname en teruggave apart bijgehouden wordt. Er zijn genoeg domme meters die dit doen en elke netbeheerder biedt dit aan (al zijn ze niet altijd even voortkomend met deze informatie).

Zelf heb ik om een slimme meter gevraagd voordat deze werd aangeboden omdat ik zelf inzicht wou krijgen in mijn actuele stroomverbruik via de P1 poort.
Reputatie 4
Badge +3
Met deze link kan je zien wanneer de belasting van het net hoog is.
's Morgens rond 8 uur wordt een top bereikt en 's avonds tussen half 6 en half 8 is het ook spitsuur. In de grafiek kan je precies aflezen wanneer het weekend is en hoe het stroomverbruik dan wijzigt tov werkdagen.
(Hier zomaar een link over elektriciteit in België)


Bedankt @HvdW voor je nuttige linkjes! Hebben andere leden dit ook als bruikbaar ervaren? Zijn meer mensen het eens met de opmerking van @Driepinter?

Volgens mij is een slimme meter pas echt een slimme meter als de kWh-prijs ook afhankelijk wordt van het tekort c.q. overschot op het elektriciteitsnet. Vooral nu het aandeel zonne- en windenergie gaat toenemen. Waarom moeilijk doen met tijdelijke overschotten aan stroom inefficiënt omzetten in waterstof en ammoniak of opslag in dure accu's terwijl dankzij de slimme meter pieken en dalen in de elektriciteitsproductie ook opgevangen kunnen worden.

Ik ben benieuwd! @Photoncatcher @M M
Reputatie 7
Badge +1
Ik ben het eens met de opmerking van @Driepinter in die zin dat dan de echte slimme meter deel moet uitmaken van een slimme infrastructuur in huis (en misschien daarbuiten?). En daarvan zijn we nog mijlenver (5 - 10 jaar?) en een heleboel domotica verwijderd.
Reputatie 4
@Driepinter heeft deels gelijk, maar ik ben er ook gedeeltelijk op tegen.
overdag zal er geen overschot zijn, omdat de industrie dan volop draait. (Er van uit gaand dat terugleveren ook verder gaat dan de transformator huisjes), dus met veel wind en in de zomer alleen in de avond.
dus dat word wassen in de avond en in het weekend.
Laat ik en mijn vrouw nou net van die mensen zijn die vinden dat een kind door de ouders opgevoed moet worden en niet door de kleuteropvang.
Dat betekend dat ik overdag werk, mijn vrouw de kleine jongen naar school brengt en haalt, hij gezellig thuis eet en niet in het overblijf clubje en weer brengt en haalt.
tussendoor doet ze het huishouden, was en eten voorbereiden etc. (Ik weet het, het klinkt gek maar het bestaat nog echt)
Nu word ik in deze situatie al belastingtechnisch ongelofelijk genaaid door onze Nederlandse regering en nu wil @Driepinter er ook nog is een dure stroomregeling voor me bij doen. Of is het de bedoeling dat als ik van me werk af kom, mijn vrouw dan de was etc. gaat doen ?
en als de was dan uit de machine komt en de kleine gaat z’n bed in zetten we ff de droger aan vlak naast zijn kamer, echt top !

laten ze zorgen dat opslag van energie goedkoper word
Reputatie 4
Badge +1
@DriepinterNu word ik in deze situatie al belastingtechnisch ongelofelijk genaaid door onze Nederlandse regering en nu wil @Driepinter er ook nog is een dure stroomregeling voor me bij doen. Of is het de bedoeling dat als ik van me werk af kom, mijn vrouw dan de was etc. gaat doen ?
en als de was dan uit de machine komt en de kleine gaat z’n bed in zetten we ff de droger aan vlak naast zijn kamer, echt top !

laten ze zorgen dat opslag van energie goedkoper word

Ik snap niet helemaal hoe het huidige belasting stelsel nadelig is voor een gemiddeld huishouden. Het afschaffen van de saldering regeling is een voordeel wat verdwijnt en niet een nadeel wat er bij komt. Maar misschien bedoel je iets anders

Nederland heeft een van de beste stroomnetwerk ter wereld. Slimme meters zorgen er voor dat energiemaatschappijen beter kunnen anticiperen op vraag en aanbod waardoor er minder overcapaciteit geproduceerd wordt en de prijs per kWh omlaag gaat. Dat is een voordeel voor iedereen.
Reputatie 4
Ik snap niet helemaal hoe het huidige belasting stelsel nadelig is voor een gemiddeld huishouden. Het afschaffen van de saldering regeling is een voordeel wat verdwijnt en niet een nadeel wat er bij komt. Maar misschien bedoel je iets anders

Idd geen gemiddeld huishouden, maar een gezin met 1 kostwinner. Daar is het belastingstelsel nadelig voor
daar zijn er niet zo heel veel meer van, want je moet met z’n tweeën werken, anders kan je niets meer.
Ik ben in de gelukkige situatie dat ik dat wel kan en daardoor draait bij ons het huishouden als de industrie ook draait,overdag.
dat word dus dure stroom als ik zelf niet zo veel opwek.
Reputatie 4
Badge +1
Het enige nut van de huidige domme slimme meter is dat de meteropnemer niet meer langs hoeft te komen. Maar ik heb begrepen dat netbeheerders toch af en toe een blik in de meterkast willen werpen, tegen fraude, dus gaan er nog steeds meteropnemers naar slimme meters.

De technek van Intrnet of Things, ontwikkeld zich snel, dus was het heel erg dom, om een vast type slimme metr, voor 10 miljard EUR te willen uitrollen bij 7 miljoen huishoudens. Een enorme geld verspilling.
Slimheid gaat in apparaten zitten, niet in de zgn slimme meter

Ik heb zonnepanelen, dus houd ik mijn oude ferraris meter zo lang mogelijk.
Alleriei data gebruik van de kWh meter kan ook met een sensor.

Om het salderen te kunnen voortzetten, ben ik een petitie gestart, want salderen is simpel voor vele burgers te begrijpen, en daarom effectief in de energietransitie.
Zoals Wiebes zegt: "draagvlak gaat door de portemonnee"
Hij doelde wellicht alleen op bedrijven, maar het geldt ook voor hushoudens, al verschilt de waardering voor dat voordeel van persoon tot persoon.
Reputatie 4
Badge +1
...
De technek van Intrnet of Things, ontwikkeld zich snel, dus was het heel erg dom, om een vast type slimme metr, voor 10 miljard EUR te willen uitrollen bij 7 miljoen huishoudens. Een enorme geld verspilling.


Het lijkt me moeilijk om vast te stellen of iets geld verspilling is door enkel te noemen wat het kost en niet wat het oplevert.

  1. Met behulp van slimme meters krijgen netwerk beheerders meer inzicht in exacte capaciteit behoefte van het netwerk. Voorheen werd alles enorm overgedimensioneerd. Dat is nu niet meer nodig waardoor er jaarlijks tientallen- tot honderden-miljoenen euros bespaard wordt.
  2. Door beter inzicht te krijgen in het stroom verbruik is er minder overproductie nodig. Er moet altijd wat extra geproduceerd worden om de pieken op te kunnen vangen. De stroom die niet nodig is wordt omgezet in warmte en gaat verlopen. In de afgelopen jaren is de landelijke overproductie van 15% naar 5% gedaald. Dat is 10% minder co2 uitstoot en besparing op de prijs per kwh van 10% voor iedereen.
  3. Slimme meters zijn nodig voor een landelijk smart grid. Veel landen in Europa zijn aan het overstappen op een smart grid om gebruik te kunnen maken van een flexible energie tarief op basis van vraag en aanbod en om nog efficiënter om te gaan met energie.
De wetenschap, industrie en politiek zijn er van overtuigd dat een smart grid met slimme meters zichzelf snel terug gaat betalen en cruciaal is om de CO2 doelstellingen te halen. Het is zo voordelig en voor de hand liggend dat er eigenlijk nooit discussie over is geweest "of" we dit wel moesten gaan doen, maar meer "hoe".

Natuurlijk kost een landelijke investering veel geld, maar deze investering verdient zich snel terug. Ook als consument blijven we hiervan profiteren door een lageren netwerk kosten en een lagere stroom rekening.
Reputatie 7
Badge +1
@.Jaap. Bij punt 1. - voor de capaciteitsplanning zijn smartmeters helemaal niet nodig. De netbeheerders kunnen de trend ook op wijkniveau uitlezen (wijktrafo etc.)

Ook voor punt 2. zijn de gegevens van smartmeters niet relevant. De productie van stroom kan heel flexibel aan de hand van de actuele netfrequentie geregeld worden en dit gebeurd al jaren. Sommige type centrales en stroomopwekking zijn helaas niet bijzonders flexibel, daarvoor is er een regelmechanisme bedacht.

Alleen punt 3. blijft dan over, en kan waarschijnlijk pas over 5 tot 10 jaar realiteit worden.

P.S.: De flexibele stroomhandel op uur en kwartierbasis veroorzaakte trouwens meer storingen in de stabiliteit van de stroomvoorziening (zie de eerste link!).
Reputatie 4
Badge +1
@.Jaap. Met dat Internet Of Things verhaal wil ik aangeven dat de kreet "smart grid" PR onzin is, om die 10 miljard geld verspilling te motiveren.
Het idee dat de zgn slimme meter die helemaal niet slim is, een soort netwerk van slimme apparaten zou helpen ontstaan is achterhaald, en ook niet gerealiseerd.
De slimme meter zou met een soort geheim, parallel netwerk, informatie naar de netbeheerders sturen.
Maar dat bleek een fout concept, om 3 redenen

Een
In de praktijk van het Internet of Things is het niet die ene slimme meter, maar de apparaten zelf, die, via het gestandaardiseerde internet hun informatie ergens samenbrengen, waar ze voor de gebruiker betekenis hebben. Dat kan alleen binnenhuis zijn, of een solar portal die alleen van zonnestroom inverters verzamelt wat die opwekken. En waar zonnestroom eigenaren de prestaties met elkaar kunnen vergelijken

Twee
Om een indruk te krijgen wat er op het (lokale) stroom netwerk gebeurt, moet de stroom gemeten worden. En daar iets mee gedaan worden
Maar de innovatie gaat snel, dus kan dat beer gebeuren in eindgebruikers apparatuur, die regelmatig vervangen wordt, zodat het slimme er in , op steeds meer plekken beschikbaar komt.
Een kWh meter wordt maar eens in de zoveel decennia vervangen, dan is er bijna geen ruime voor innovatie.

Drie
debeinvloeding van gebruik en produictie gebeuirt natuurlijk in de apparaten zelf, daar is de beinvloeding afhankelijk van het soort apparaat.
Dat is ook al een reden dat slimheid niet in het stroom net zit, maar in de apparatuur.

Zonnestroom inverters die op commando wat terug regelen, als het lokale net overbelast dreigt te worden
Laders van elektrische autos, die "ergens" te weten komen met welke capaciteit ze kunnen laden.
Want iedereen tegelijk, om 18 uur, bij thuiskomst met volle kracht laden, dat gaat niet.

En warmtepompen, zouden ook wel eens niet allemaal tegelijk "aan" kunnen staan
Of alle elektrische kookplaten tegelijk aan voor het avondeten, die zullen voorrang moeten krijgen op de warmtepomp en de lader.

Dat zijn allemaal apparaten die onderling moeten kunnen coordineren waie wanneer hoeveel stroom afneemt.
Daarvoor is nodig dat d enetbeheerder in het wijk verdeelpunt meet hoeveel ruitme er is op dat stuk lokaal net, en dat digitaal publiceert, zodat de apparaten in de wijk dat kunnen lezen, en er naar handelen. Bijvoorbeeld met time sharing, of iets slimmers.
ik wil geen slimme meter. Zo min mogelijk van dit soort apparaten in huis. Geen (smart) - tv. Wel een laptop 😉 Gewoon verstandig en sober leven en ik ga liever zwemmen in mijn vrije tijd dan van alles bijhouden etc.
Reputatie 6
Badge
Ik heb nooit enige twijfel gehad over wel/niet accepteren van een slimme meter. Als je verstandig met energie wil omgaan moet je als eerste stap weten hoeveel je verbruikt en waaraan. De slimme meter is alleen maar een (dom) hulpmiddeltje wat goed bij kan houden waarop je afgerekend gaat worden. De zogenaamde slimmigheid is dat het ding elke minuut de meterstanden staat "om te roepen", voor de gebruiker zelf direct beschikbaar en voor anderen via de netbeheerder alleen conform de formele wettelijke privacy spelregels.

De koudwatervrees die ik in diverse commentaren hoor doorklinken zal uiteindelijk wel weer over gaan. De technologische innovatie gaat nooit helemaal vanzelf en meestal ook met verschillende snelheden maar echt stoppen of zelfs terugdraaien heb ik nog nooit zien gebeuren.
Ik moet er niet aan denken dat er weer een meteropnemer voor niets aan de deur komt en dat het energie bedrijf mij wil afrekeningen op wat zij als schatting hebben aangenomen.

Ik vind het wel verdrietig dat er in veel commentaren zoveel onkunde en achterdocht doorklinkt. Er is nog veel te verdienen met goede informatieverstrekking en betrouwbaar overheidshandelen. Ook in Nederland lijkt “FakeNews” een steeds invloedrijkere rol te spelen.

Ik heb mijn slimme meter al bijna 10 jaar. Ik weet precies wat mijn zonnepanelen opleveren en wat ik daar zelf van gebruik. Ik kan zien wanneer er onregelmatigheden plaats vinden en zelf ook onmiddellijk het effect zien van specifieke maatregelen die ik genomen heb.
Ik heb een vele malen beter inzicht in mijn elektriciteitsverbruik dan mijn eigen energie leverancier; die mag maar één keer per maand mijn meters uitlezen (standaard contractueel ).
De P1 socket op mijn meter hangt direct als signaalgever op mijn domotica programma, daar achter begint de slimmigheid pas echt. Als illustratie een permanent beschikbaar jaaroverzicht van mijn elektra verbruik (Dag, Week ,Maand , Jaar).

Reputatie 4
Badge +1
In het kader wat doe je met de slimme meter
@jdeleeuw
Je lijkt heel veel terug te leveren, gezien de grafiek die je toont
Wat vind je van het afschaffen van salderen?

als terugleveren straks niets meer oplevert, kun je dan het signaal van de slimme meter nog gebruiken om iets anders waardevol te doen met je zonnestroom?
Reputatie 6
Badge
In het kader wat doe je met de slimme meter
@jdeleeuw
Je lijkt heel veel terug te leveren, gezien de grafiek die je toont
Wat vind je van het afschaffen van salderen?

als terugleveren steaks niets meer oplevert, kun je dan het signaal van de slimme meter nog gebruiken om iets anders waardevol te doen met je zonnestroom?


Ik heb al eerder bij andere topics aangegeven dat wat mij betreft de salderingsregeling kan worden uitgefaseerd, deze regeling remt het zoeken naar goede oplossingen van opslag van energie te veel af. Eventuele problemen worden nog te veel naar de toekomst geschoven.

Ik heb nog nergens gelezen dat de terugleververgoeding gaat verdwijnen, integendeel. Daarvoor alleen al blijven de gegevens van de slimme meter belangrijk.
Daarnaast zullen steeds meer huishoudens slim energie gaan gebruiken en zullen domotica systemen aansturen op een matching van het energieverbruik met (eigen) energieaanbod. Voor een deel is dat nu ook al het geval.
Eerlijk gezegd vind ik deze vraagstelling wel een beetje naïef.
Ga je je PC weer inruilen voor een typemachine als je alleen nog maar brieven schrijft ?

Reageer