Vraag

Welke eisen gelden er voor een stookruimte in een VVE-Complex van 21 woningen?

  • 19 July 2023
  • 2 reacties
  • 34 Bekeken

Dag,

 

Als ik 2 flinke verwarmingsketels wil laten plaatsen in een flat van 21 apartementen, mag dat in een bestaande afgesloten ruimte? Welke eisen gelden?

Ik ben voorzitter van een VVE met 21 apartementen, gebouwd in 1965. We hebben blokverwarming die wordt gestookt door ketels in het flatgebouw naast ons. De hoeveelheid warmte die verloren gaat doordat het warmwater door de grond wordt gepompt is ca 50%. We willen de ketels verplaatsen naar onze eigen flat. We hebben 2 ruimten van 2,5 bij 4 meter en van 1,5 bij 2.3 meter.

Ze kunnen goede geventieleerd worden. Maar welke eisen gelden nog meer ? Waar vind je die?

Hartelijke groet

Cas Bussum


2 reacties

Reputatie 2

De eisen zijn afhankelijk van de grootte van de installatie. De ruimte moet voldoen aan het bouwbesluit en aan NEN en moet zijn uitgevoerd als brandcompartiment. Ook zijn er voorzorgsmaatregelen nodig zoals noodschakelaars, noodafsluiters, zelfsluitende deuren en dwarsventilatie. Afhankelijk van de situatie is een SCIOS keuring verplicht. Op overheid.nl is de regelgeving hierover te vinden.

Wellicht is dit overigens vergunningsplichtig.

 

Dank u wel, het heeft dus nog wel e.a. aan voeten in de aarde. Ik ga op Overheid.nl kijken. 

Reageer