Beantwoord

Welke soort energie bespaarmanager heb jij en hoe bevalt die?

  • 17 January 2019
  • 43 reacties
  • 55066 Bekeken

Reputatie 3
Een energiemanager laat zien hoeveel stroom en gas je in een bepaald tijdsbestek hebt verbruikt – gisteren, vorige week, afgelopen maand of vorig jaar. Daardoor heb je frequenter overzicht en beter inzicht in je verbruik. Hierdoor wordt energie besparen gemakkelijker.

Maar hoeveel energie je uiteindelijk bespaart, hangt natuurlijk af van de moeite die je doet. Een energiemanager laat alleen zien hoeveel stroom en gas je verbruikt – het licht moet je alsnog zelf uitdoen.

Er zijn drie soorten energiemanagers. Je kunt een website gebruiken die de meterstanden bijhoudt, een app downloaden voor smartphone of een display ophangen in de woonkamer.

Welke energiemanager heb jij en hoe bevalt die?
icon

Beste antwoord door Pieter Veen 6 June 2019, 13:15

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 7
Badge +1
@Photoncatcher de meetdata zijn nog niet te downloaden, bijvoorbeeld als .csv bestand, helaas. Maar je kan het xml log bestand op het huisbaasje zelf monitoren en vervolgens de relevante data in een spreadsheet of database stoppen. YMMV
Reputatie 6
Badge
Ik heb geen specifieke energie manager, maar heb een Raspberry Pi waarop Domoticz draait in de meterkast gehangen met een kabeltje naar de P1 poort van de "slimme" meter en een pulsen teller die de s0 pulsen van een aantal kWh meters telt die ik in de groepenkast heb geplaatst om de Zonnepanelen energie, het verbruik van de Airco en het totaal verbruik te meten.
Verder wat scriptjes geschreven die elke 5 minuten wat extra info uitrekenen en wegschrijven in Domoticz.
Reputatie 6
Badge
Bij mij draait Domoticz op een Synology NAS, dus P1 wordt 24 x 7 rechtstreeks uitgelezen
Ook de Solaredge opbrengsten worden daar rechtstreeks bij geschreven.
Reputatie 3
zelf gebruik ik al ongeveer 5 jaar slimmemeterportal.nl. Ik gebruik de gratis variant. De 'slimme' gas en kWh meter worden uitgelezen en in een handige grafieken geplot. Voor gas wordt er de buitentemperatuur meegeplot en voor elektra is er een handige overzicht voor het sluimerverbruik. Bevalt prima.
Enige nadeel is dat het verbruik pas 1 dag later zichtbaar is.
Reputatie 4
Badge +3
Leuk om iedereens reacties te lezen! Ik heb een overzicht gemaakt van alle energie bespaarmanagers die in de reacties aan bod zijn gekomen:

Bespaarmanagers

Energiemanager online
Eigen Omgeving van United Consumers
Ferraro Meter (analoog)
slimmemeter.nl
mindergas.nl
Huisbaasje van Consumentenbond
slimmemeterportaal.nl
United Consumers
SolarEdge

Voor inzicht real-time verbruik (in combinatie met eigen slimme meter)

Plugwise
Youless energiemeter
Domoticz

Tip van @.Jaap.

De meeste energie leveranciers hebben zelf een app of online portal zoals united consumers.

Tip van @PC

"Laat Domoticz op een Raspberry Pi draaien in de meterkast in combinatie met een pulsen teller".

@PC, zou je dit nader kunnen verklaren? Helemaal leuk zou zijn als je hier een filmpje van zou kunnen maken en dit kan delen op de community. Je hebt dan gelijk de primeur te pakken met het eerste filmpje op de community! Ik ben erg benieuwd. 🙂


Tot slot

Heeft er verder iemand nog meer ervaring met het gebruik van SolarEdge? Is het alleen te gebruiken als je ook een SolarEdge omvormer hebt? En Google Home? Hebben mensen daar ook ervaring mee?
Ik gebruik Plugwise. Ik heb zowel een stretch als een smile als dataverzamelaars en daarbij een aantal circles en stealths. Ik verzamel data van zo veel mogelijk grootverbruikers, althans wat ik zie als grootgebruikers, zoals daar zijn was machine koel- en vriesapparaten, computers, netwerkapparatuur en zo voort.
Reputatie 1
@PieterV

De info van UnitedConsumes staat hier. Voor je lijstje.

Groetjes
Reputatie 4
Badge +3
Dankjewel, @SuzieM! Hij staat erbij. 🙂
Reputatie 4
Badge +1
Leuk om iedereens reacties te lezen! Ik heb een overzicht gemaakt van alle energie bespaarmanagers die in de reacties aan bod zijn gekomen:

Bespaarmanagers

Energiemanager online
Google Home
Eigen Omgeving van United Consumers
Ferraro Meter
Youless energiemeterslimmemeter.nlmindergas.nlPlugwise
Huisbaasje van Consumentenbond
SolarEdgeslimmemeterportaal.nlUnited Consumers

Tip van @PC

"Laat Domoticz op een Raspberry Pi draaien in de meterkast in combinatie met een pulsen teller".

@PC, zou je dit nader kunnen verklaren? Helemaal leuk zou zijn als je hier een filmpje van zou kunnen maken en dit kan delen op de community. Je hebt dan gelijk de primeur te pakken met het eerste filmpje op de community! Ik ben erg benieuwd. :)


Misschien is het handig om iets beter onderscheid te maken tussen de verschillende genoemde oplossingen.

Google Home is een slimme speaker en kan zelf niets met een slimme meter
Ferraro Meter is een analoge mter en valt onder de category pen en papier.

Youless, Plugwise en Domoticz kan je aan je eigen slimme meter hangen en kunnen je real-time verbruik zien.

De meeste energie leveranciers hebben een app of online portal zoals united consumers.

SolarEdge is (voor zover ik weet) enkel te gebruiken als je een SolarEdge omvormer hebt.

Kortom, niet alles wat genoemd wordt is ook werkelijk een bespaar manager.
Reputatie 4
Badge +3
Heel goed dat je dit aangeeft @.Jaap.! Bedankt voor je feedback. Ik heb het aangepast.
Reputatie 1

Ik gebruik enelogic met YouLess voor het realtime uitlezen. Het werkt verder goed. Realtime inzicht. Benchmark met vergelijkbare woningen en vrienden. Met de app heb je meer inzicht in je verbruik en je kan echt zien waar je verbruik in zit. Super blij mee.

 

Reputatie 1

Al een paar maanden gebruik ik P1 Monitor (https://www.ztatz.nl/) Dit programma draait op een Raspberry Pi, die je met de P1 poort van je slimme meter verbindt. Het programma leest steeds de meter uit, heeft een eigen database voor de opslag van de verbruiksgegevens, en biedt allerlei grafieken en statistieken.

Voor de installatie heb je wel wat computer kennis nodig, maar voor de hobbyist is dit een uitstekend werkend en voordelige oplossing.

Reputatie 7
Badge +2

Ik zie Toon er nog niet bij staan?

Kan zowel op een slimme als domme meters worden aangesloten (in dat laatste geval kan hij geen zonnepanelen aftellen).

 

Gootste + punt is mijns inziens dat je een mooie display in de woonkamer krijgt waar je direct je verbuik kunt zien en de historie ook kunt opvragen.

Er is ook een app waar je op verschillende manieren je verbruik kunt opvragen.
 

Reputatie 5
Badge +1

Allereerst, ‘Slimme’ energie meters bestaan niet, alleen slimme gebruikers.

De Gas meter is redelijk duidelijk over het verbruik. Alles gaat naar de CV ketel.

Maar elektra?, met zonnepanelen (PV)? en een warmtepomp?, alles gaat via ‘de grote hoop'. Daarvoor zelf een (doorrekenend) Excel-bestand aangemaakt, waarop ik maandelijks de lever, terug lever en bruto opbrengst (PV) invoer.

Om de bruto opbrengst van de PV te registreren, heeft deze in de meterkast (MK) zijn eigen kWh meter. Zo stuurt de omvormer via WiFi de elektrische boiler aan (blijft dus buiten de E-meter !). De wasautomaat kunnen we met de timer aansturen naar het (te verwachten) opbrengst moment. 

Ook de warmtepomp heeft een eigen kWh meter, zodat we (zeker in de wintermaanden) het verbruik kunnen monitoren. Komende zomer gaan we ook de warmtepomp (Lucht/lucht) als airco via de opbrengst van de zonnepanelen aansturen.

Voordeel van de zelf geplaatste kWh meters zijn, dat je exact de opbrengst / verbruik kunt registreren (en per 1 januari weer op 0 kunt zetten). En zoveel als mogelijk gebruik maken van de hoge opbrengst momenten. 

Voorbeeld: September 2019.

Verbruik E-meter=136 kWh, Terug geleverd E-meter=158 kWh, Netto verbruik= -23 kWh

Bruto opbrengst PV= 231,6 kWh, Werkelijk maandgebruik= 208,6 kWh

“Meten is weten".

Reputatie 5
Badge +1

Ter aanvulling. De door mij gebruikte kWh meters zijn in de groepenkast ingebouwd. Als de PV installatie (zoals het hoort!) over een eigen groep beschikt, hieraan gekoppeld, zodat je de bruto opbrengst in de MK kunt aflezen. (Zelfde ingebouwd om verbruik van warmtepomp te monitoren)

Ik gebruik kWh meters met 2 telwerken (één om jaarlijks op 0 te zetten) van het merk ISKRA, type Digitaal WS 0021. Deze nemen 2 breedte eenheden in op de DIN-rails en kosten bij ‘Superflink Groepenkasten’  € 60,50 ex. BTW per stuk. Deze hebben ‘Puls’ uitgang, welke je kunt gebruiken voor stuur apparatuur.

P.S. Met PV-panelen optimaal gebruik maken van de piekmomenten. Toe aan een nieuwe wasautomaat, vaatwasser of wasdroger? Koop er één met timer !  Kun je deze (als je niet thuis bent) laten starten op die ‘piek'-momenten !

Reputatie 2

Ik gebruik enelogic met YouLess voor het realtime uitlezen. Het werkt verder goed. Realtime inzicht. Benchmark met vergelijkbare woningen en vrienden. Met de app heb je meer inzicht in je verbruik en je kan echt zien waar je verbruik in zit. Super blij mee.

 

Dit gebruik ik ook. Daarnaast is de Youless ook gekoppeld met een Homey van Athom en kan ik de informatie eenvoudig op een HomeyDash board tonen. Via de Homey is ook de zonnepanelen convertor van Growatt aangesloten (cloud api) en zo kan ik eenvoudig zien wat er geproduceerd wordt en hoeveel ik daarvan zelf gebruik.

Bij Eenelogic wel de abonnementsvorm, zodat mijn verbruikgeschiedenis langer dan 1 jaar bewaard wordt.

 

Reputatie 7
Badge +1

Van HomeWizard is er sinds juni een soort dongle voor de P1 poort verkrijgbaar ook te combineren met een kWh-opbrengstmeter voor de pv-panelen. Blijkbaar is hier geen cloudverbinding nodig en is de API toegankelijk voor andere (eigen) toepassingen, op dit moment tenminste nog.

YMMV

 

Reputatie 1

Als start ben ik begonnen met een Smappee monitor, is prima voor een kleine huis installatie.
deze draait nog steeds als schaduw energie monitor. Met de komst van een warmtepomp, PV en EV was deze niet meer toereikend. Inmiddels navolgend monitorsysteem opgebouwd.

Ik maak oa. gebruik van de Cemm Plus monitor van firma Cedel. (Aanrader is incl een hele mooie app, zonder abonnement).
De Cemm Plus module is gekoppeld aan de P1 poort van de Slimmemeter en aan diverse extra KWh tussenmeters dmv. modbus koppeling en twee KWh meters via puls ingang. De tussen KWh meters zijn de voor registratie van de warmtepomp, binnen module van de warmtepomp (boiler), zonnepanelen set 1, zonnepanelen set 2 en EV Wallbox.
Hiernaast gebruikt ik een Pi Raspbarry met Domoticz. Via de Pi en scripts haal ik via locale API oproepen alle gegevens op uit de Cemm Plus module.  De warmtepomp heb ik voorzien van een warmtemeter Multical 302 van het merk Kampstrump ook deze is gekoppeld aan Domoticz. Via Domoticz zijn op een zeer helder wijze alle apparaten te monitoren incl grafieken, waarmee dus actief gekeken kan worden wat diverse verbruiken en opbrengsten zijn en of er verbeteringen na een analyse mogelijk zijn. Via Domoticz en alle voorhanden zijnde data tevens het huis geautomatiseerd, waaronder emailmeldingen, sturing van verlichting en diverse apparaten (via draadloze Zwave Devices).
Een dergelijk kwalitatief en uitgebreid monitor systeem vereist wel enig technisch inzicht om het succesvol te laten zijn!

Een klein stukje (knipsel) uit mijn Domoticz:

 

Reageer