Skip to main content
Vraag

Wie heeft er ervaring met een wateraccu?

Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

Anne
Forum|alt.badge.img+2
  • Verduurzamer
  • 3 mei 2024

Geen ervaring mee, maar lijkt me handiger een boiler te gebruiken waar deze technologie inzit?
Het gelinkte apparaat schakelt als ik het goed begrijp een boiler aan als er stroom terug geleverd wordt aan het net.

Dit is als enigszins technisch onderlegd bent ook zelf te bouwen.
Bijvoorbeeld
Een PV 'zonneboiler' bouwen (op zonnepanelen) (youtube.com)

Zolang de salerings regeling bestaat met 1 op 1 compensatie van terug geleverde stroom zijn dit soort oplossingen trouwens financieel gezien niet interessant.

Anne.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 3 mei 2024

@Frans vanG 

Geen ervaring met beide geadverteerde systemen, maar er zit een verschil tussen:

Het eerste systeem is gewoon aan/uit, het tweede systeem is traploos (beter geschikt voor pv).

Voorlopig economisch niet interessant i.v.m. de salderingsregeling.

• Nieuwe deelnemer
  • 2 februari 2025

Ik gebruik nu al meer dan een jaar het systeem van RSsolar energy (via de Groene Hoed besteld) en dat werkt perfect, iedere kwh die ik over heb van de zonnepanelen gaat in de boiler totdat deze volledig opgeladen is.

Het systeem regelt zelf de hoeveelheid stroom die beschikbaar is dus als ik 300watt terug lever gaat er ook maar 300watt in de warmte elementen, dit gaat volledig traploos en zorgt voor maximaal eigen verbruik van zonnepanelen.

Hieronder de foto’s vd installatie.

• Nieuwe deelnemer
  • 2 februari 2025

Bedankt voor de reactie.Ik ga bij einde saldering een systeem plaatsen. Zoek nog een goed systeem.

zelf aangelegd of laten doen?

mvg

Frans

Dekker-Lochem
Forum|alt.badge.img+1

Naar mijn bescheiden mening een ‘dure’ manier om je boiler aan te sturen.

Wij hebben 2 e-boilers;

1 x 30 liter voor keuken gebruik. Deze werkt met een timer (€ 3,50 bij de Action), welke op de uren dat er optimale opbrengst is (even meten op de PV omvormer, bij ons rond 14h00), de Boiler aanslaat.

En als er geen opbrengst is? Dan gaat de boiler gewoon aan het net! Kunnen we toch gewoon koken en afwassen, zij het tegen betaling (😉)

Sinds vorig voorjaar een 2e e-boiler geplaatst van 60 liter (1,5 kW) naast de CV , welke in serie met de koudwater toevoer van de CV ketel is gemonteerd. Gemonteerd zoals Intergas (CV ketel) dit adviseert voor zonnenboilers (!). De e-bolier wordt gestuurd door de opbrengst van de PV omvormer ( 3000 Wp).

Onze PV omvormer (Sofar 3.3 KTL-G3) heeft als extra, dat er bij meer als 30, 60 of >100 % opbrengst een stroomloos (galvanisch gescheiden)  maak contakt wordt geschakeld

[ Er zijn meerdere ‘Merken'-PV-omvormers, waar deze functie beschikbaar is. Raadpleeg de website van de importeur of fabrikant ! ]

Via een 230 VAC relais op het 30 % contakt start de e-Boiler op (totale PV opbrengst is dan > 2 kW). Omdat de boiler in serie met de CV-ketel staat, zal bij vraag naar sanitair water (douche) de eerste instroom op 75 graden zijn en de cv-ketel dus niet aanslaan. Bij langdurig gebruik, slaat de CV ketel na ongeveer 8 minuten aan om het doorstromende water op de gewenste temperatuur te houden.

En als onvoldoende opbrengst is, warmt de e-boiler dus niet op en douchen we (via de boiler !) gewoon op de CV op gas. Grappig, de boiler hang op zolder en zelfs bij niet verwarmen, is het water al snel 18+ graden (instroom koud water uit het net is soms maar 12 graden). Omdat de boiler ook bij koud of louwwater doorstroomt (!), geen risico van Legionella.

De 60 liter e-boiler voor de badkamer functioneert dus min of meer als een volleerd zonneboiler. 

P.S. De 60 liter is te krap voor ons sanitair water. Passender voor ons zou een e-boiler 150 liter zijn. Maar helaas, de draagkracht van de wand dateert nog uit 1910 (!) en lijkt mij ongeschikt om er naast de CV-ketel ook nog 150 kg aan op te hangen!

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 3 februari 2025

@R.V 

Ik heb sinds eind november ook een relatief simpel “wateraccu” systeem (sort of) in gebruik.
Het gaat hierbij om een warmtepompboiler van 200 l. Deze laadt, als het kan, altijd op zonnestroom.
Maar de warmtepomp(boiler) trekt met ca. 550 W gelukkig niet zoveel stroom als een elektrisch element, zelfs de legionellarun loopt tot 62 °C volledig op de warmtepomp.

De materiaalkosten incl. appendages vallen nog mee: netto ca. € 1400 - 1500,- (€ 725 subsidie!)
Als ik dit vergelijk met de “Groene hoed” . . .  Ik sluit me aan bij wat ​@Dekker-Lochem schrijft . . .

De Installatiekosten hangen natuurlijk altijd van de individuele situatie af.

Reageer