Beantwoord

Wie weet een goed excelsheet of freeware programma voor een warmteverliesberekening.

  • 4 October 2019
  • 4 reacties
  • 6143 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
Om een goede transmissieberekening / warmteverliesberekening te maken voor een grote 30er jaren villa zoek ik een excelsheet of een freewareprogramma om dat zelf te kunnen doen. Wie helpt?
icon

Beste antwoord door MartB 11 October 2019, 21:11

Bekijk origineel

4 reacties

Ik vond inmiddels wat ik zocht:

https://www.ubakus.de/der-abakus-fuer-den-u-wert/

Rc waardes per bouwdeel eveneens te bepalen.
Reputatie 7
Badge +1
Zoals @jvdleeuw schrijft - voor DHZ is het een erg lastige en bij een ouder (jaren 30) huis bijna onmogelijke opgave, ook met professionele software. Meestal ontbreekt het namelijk aan de belangrijke gegevens over de gebruikte bouwmaterialen en hun afwerking/gebruik, helemaal te zwijgen over latere ongedocumenteerde verbouwingen.

Met historische gegevens over dagverbruik vs. buitentemperatuur en stookgedrag (wat werd er verwarmd tot welke temperaturen) heb je betrouwbaardere gegevens om een schatting van het actuele warmteverlies (kW) en de relatie met de buitentemperatuur te maken.
Zo heb ik het iig bij mijn huis succesvol toegepast, je moet er wel wat aan gegevens verzamelen, het liefst tijdens enkele stookseizoenen🤔. - En dan kan je ook mooi zien wat bijvoorbeeld isolatiemaatregelen, nachtverlaging etc. opleveren. YMMV

Just my 2 cts

@MartB Waarvoor heb je een echte warmteverliesberekening überhaupt nodig? - Meestal ligt een WVB (ruim) hoger dan dat wat je werkelijk aan vermogen nodig hebt omdat de interne warmtebronnen en de zoninstraling niet meegenomen worden.
Reputatie 6
Badge
@Driepinter @JWD @darkfiber @jvdleeuw. Kunnen jullie @MartB hiermee helpen? Vast wel!

Ik heb een erg complex huis en me niet gewaagd aan een DHZ berekening. Als deze berekening nodig is voor een goede dimensionering van je bodembron, neem je onnodig risico op eigen schouders.
Mijn berekening is netjes door een erkend buro uitgevoerd voor 150,- Euro ex BTW
Reputatie 4
Badge +3
@Driepinter @JWD @darkfiber @jvdleeuw. Kunnen jullie @MartB hiermee helpen? Vast wel!

Reageer