Al enige tijd merk ik dat er weinig tot geen informatie is voor het particulier opwekken van windenergie.
Mijn keus is gevallen op de TESUP MAGNUM 5 met een piekvermogen van 5000 watt. Dit is de eerste interessante windmolen wat vermogen betreft.
Nu moet je in Nederland een omgevingsvergunning aanvragen voor een windmolen en ook voor een micro/mini windmolen. De MAGNUM 5 is 1.40m hoog en heeft een rotordiameter van 2.23m. Voor de veiligheid zal ik hem op een hogere mast plaatsen.
Nu is de wetgeving zo dat tot een rotordiameter van 2.00m je enkel een omgevingsvergunning nodig hebt. De MAGNUM 5 valt dus onder de grote windmolens en dus ook onder alle wetgevingen. Hiervoor moet er dan ook een Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) melding gedaan worden bij Rijkswaterstaat.
Het gaat hier om zaken als graafwerkzaamheden, hijswerkzaamheden, impact op milieu, slagschaduwen, etc., etc. De windmolen valt dus, enkel vanwege de rotordiameter onder de wetgeving ‘Besluit activiteiten leefomgeving’.
Nu is echter deze wetgeving niet van toepassing op particulieren en is er dus een probleem. De windmolen valt onder een wetgeving welke niet voor particulieren van toepassing is.
Nu ontstaat er een probleem omdat er een vergunning moet worden afgegeven op wet-, regelgeving welke niet sluitend is. Nu zijn er meerdere afdelingen bij berokken maar komt het niet van de grond.
Ik ben dan ook benieuwd of er meer mensen zijn die tegen deze problematiek aanlopen of ervaringen hiermee hebben.