Woning ventilator 's nachts uitzetten?

  • 7 June 2019
  • 4 reacties
  • 9834 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties
Is het verantwoord de woning ventilator ' s nachts uit te zetten om energie te besparen?

4 reacties

Reputatie 6
Badge
Ik weet niet van welk soort ventilatie systeem hier sprake is, dat maakt het wat lastiger een éénduidig antwoord te geven.
Als het puur om mechanische afzuiging gaat, kan afschakelen natuurlijk altijd maar ik zou me niet rijk rekenen met de besparingsopbrengst, lijkt me niet de moeite waard.
Als er sprake is van een goed ingericht WTW systeem kan afschakelen betekenen dat de ventilatie wordt stop gezet, dat kan nooit de bedoeling zijn. In dat geval zouden er toch allerlei ventilatie openingen (ramen ?) opengezet moeten worden. dit levert op zich weer warmteverlies op maar dat hangt natuurlijk van de weersomstandigheden af.
Voor een duidelijk antwoord is wat meer informatie over het ventilatie systeem zelf wel handig.
Nee, dit is in het algemeen af te raden. Tenzij je huis (slaapkamer) zo veel kieren en gaten heeft, dat de natuurlijke ventilatie voldoende is.
Voor een gezonde binnenlucht moet de CO2 concentratie beneden 1000 ppm zijn (dacht ik). Moderne zijn ontworpen om dit te realiseren met stand 2 van het ventilatiesysteem. Zie ook https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/energiezuinig-huis/ventileren/ventilatie-met-mechanische-afvoer/
Reputatie 1
kan de mechanische ventilatie in verschillende standen worden gezet? Meestal wel, dan zou ik hem op de laagste stand zetten als iedereen het huis uit gaat, op de hoogste stand bij koken en douchen en veel visite, en anders op de middelste stand. Als het nog een oud mechanisch ventilatiesysteem is, dan kan een nieuw ventilatiesysteem al veel energie besparen, zeker als je deze combineert met een vochtmeter in de badkamer en CO2 meters in veel gebruikte ruimtes als woonkamer en hoofdslaapkamer (als daar afzuiging is. Bij ons was die er niet in de hoofd slaapkamer, maar die hebben we aan laten leggen, dat was bij ons heel makkelijk). Kies bij een nieuw systeem voor een energiezuinig maar ook zo stil mogelijk ventilatiesysteem (vergelijk de specificaties van verschillende merken), en zorg dat het systeem genoeg lucht af kan zuigen (voldoende capaciteit voor de af te zuigen ruimtes).
Reputatie 7
Badge +3
Vooral als uw buren een houtkachel hebben. Slapen met open raam (zonder houtstook buren) vermindert de kans op griep en verkoudheid. Als men in de winter niet in slaapkamers verwarmt (wat bij de meesten het geval is) verliest men ook geen warmte. Ramen en deuren 10 minuten opzetten voor de verwarming aan gaat (zodat alleen de lucht ververst en afkoelt, niet de muren en meubels) ventileert efficiënter dan een raam de hele dag op een kiertje.

Reageer