Zo maakt u een bestaande woning energieneutraal


Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 5 juni 2021.

Geachte VEH-er,

Onlangs is er een webinar georganiseerd over het energie neutraal maken van onze bestaande woning, gebouwd in 1985.

Via de link: https://www.duurzaambouwloket.nl/hardenberg/env. Klik daar op webinars en dan kun je zien wat wij ervan gemaakt hebben.

Gees en Geert Nap


10 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 5 juni 2021.

Geachte VEH-er,

Helaas werkt de link niet optimaal.

Ga zonder gebruik te maken van de link, dus naar de site:duurzaambouwloket.nl/hardenberg/env. en klik daar op Webinars.

Gees en Geert Nap

 

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 5 juni 2021

 

Geachte VEH-er,

Ook via de site werkt het niet; ik heb het probleem voorgelegd aan de makers.

 

Geert Nap

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 9 juni 2021.

Geachte VEH-er,

Volgens de makers doet de link het nu weer.

Geert Nap

Reputatie 7
Badge +1

@GeertNHeel mooi, maar wel heel specifiek verhaal uit de begintijd van de energietransitie.

Een w/w-warmtepomp met open bron is wel optimaal, maar kan niet overal en kost nu waarschijnlijk nog wat meer (bronboring + leges).

De heatpipe installatie is idd. eerder een investering voor een grotere familie met kinderen en dus een groter warmwaterverbruik.

Je hebt het over “verbruik” (2020 6020 kWh) en “opwek” (2020 7471 kWh) van elektriciteit.
Ik neem aan dat je meer teruggeleverd hebt dan 7471 kWh - 6020 kWh = 1451 kWh.

Heb je ook het percentage van je opwek bepaald wat je voor de meter hebt verbruikt? Eigenlijk heb je dus nog de levering en de teruglevering nodig zoals de elektra-meter dit registreert. Dit is zeker een punt i.v.m. de aankomende afbouw van de salderingsregeling.

De meeste huishoudens met zonnepanelen verbruiken "maar” 30% van de opgewekte stroom voor de meter. Ik ben benieuwd naar jouw percentage.

 

Mijn huis is uit 1984, maar helaas nog lang niet gereed voor gasloos. Met een verbruik van <900 m³ (cv ca. 800 m³ + sww ca. 100 m³) zijn de meeste alternatieve scenario's ook niet rendabel. Ik wacht nog even af wat de gemeente voor de wijk bedenkt.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 27 juli 2021

 

Geachte Darkfiber,

Mooi dat je het mooi vond.

Even over de heatpipes het volgende: we hebben die aangeschaft om het aantal draaiuren van de warmtepomp te verminderen. Van de begrote 2500 naar ca. 1500 draaiuren van de  warmtepomp.

Daarnaast hebben we een relatief groot buffervat gekocht om bij een meer dan tweepersoons huishouding in de toekomst aan de warm water vraag te kunnen voldoen.

De combinatie 500 liter buffervat en 50 heatpipes is voorgesteld door Kingspan indertijd.

Het percentage opwek voor de meter heb ik tot  nu toe niet vastgelegd.

Dank voor je reactie.

Groeten

 

Geert Nap

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Beste Geert,

het buffervat heeft waarschijnlijk meerdere spiralen o.a. voor de heatpipes, de verwarming? en natuurlijk voor het tapwater van 50°C. Ik kan me voorstellen, dat ondanks het grote buffervat, de heatpipes in de zomer regelmatig in stagnatie gaan, of niet?

 Op de slimme meter kan je volgens mij aflezen wat je in totaal sinds de pv-panelen er liggen hebt teruggeleverd (teruglevertelwerk). Als je dat in relatie zet tot de totale opwek (van de omvormer website bijvoorbeeld) heb je een indicatie wat je zelf hebt verbruikt - voor de meter dan.

Dus (1 - teruglevering/opwek) x 100 = %eigen verbruik.

Met warme groeten

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 27 juli 2021.

 

Geachte Darkfiber,

inderdaad heeft het buffervat meerdere spiralen, maar waarom of ten gevolge waarvan zouden de heatpipes in stagnatie moeten gaan? Is dit ongeveer hetzelfde als wanneer de omvormer van de zonnepanelen er mee stopt?

Sedert 2015 staan de heatpipes er en ik heb nog nooit iets van stagnatie gemerkt. Zodra het verschil in temperatuur groter is dan twaalf graden tussen de heatpipes en het onderste gedeelte van het buffervat, wordt de warmte getransporteerd door middel van een klein pompje. De temperatuur van het buffervat is nog nooit boven de 60 graden geweest. Een zwager van mij heeft hetzelfde systeem en hij scoorde aanmerkelijk hogere temperaturen bij zijn heatpipes, Later bleek het systeem te lekken en werd er vooral lucht verwarmd.

De heatpipes stoppen automatisch bij een temperatuur van 90 graden en hoger, maar dat is bij ons nog nooit voorgekomen.

Na onze a.s. vakantie zal ik werk maken van de teruglever story.

Groeten

Geert Nap

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Beste @GeertN ,

ik heb de sheets van jullie webinarpresentatie nog een keer bekeken. Uit het sheet met de titel "Energieverbruik” uit de jaren 2014, 2016, 2017 en recent 2020 kunnen de relevante cijfers/verhoudingen gehaald worden, onder de voorwaarde dat het totale energieverbruik “grosso modo” gelijk is gebleven. Je hoeft dus na jullie vakantie, wat mij betreft, niet extra aan de slag.

Reputatie 5
Badge +1

Vakantieadres, 28 juli 2021.

 

Geachte Darkfiber,

Dank voor de rust; ook na de vakantie.

Wil of kun je de stagnatie vraag van de heatpipes nog beantwoorden? Ik ben benieuwd.

Groeten

Geert Nap

Reputatie 7
Badge +1

Beste @GeertN , stagnatie in de zomer (de warmte uit de heatpipes kan niet afgevoerd worden => de circulatiepomp stopt en het glycool/watermengsel kan temperaturen van  120°C overschrijden = degradatie) treedt op bij veel zonneboilerinstallaties met een relatief klein buffervat welke puur en alleen voor warmwater bedoeld zijn. Bij jouw installatie heb je in de zomer behalve de douche natuurlijk ook nog de hotfill (vaatwasser en wasmachine) als afnemers voor warmwater. Vandaar mijn vraag.

P.S.: Je levert trouwens toch nog ca. 65-70% van de pv-opwek terug, ik had minder verwacht.

 

P.P.S.: Prettige vakantie!

Reageer