Vraag

10% boete koophuis na intrekken aankoop door bank

  • 20 October 2023
  • 12 reacties
  • 195 Bekeken

Ik heb een vraag, wij hebben geprobeerd en huis te kopen maar geen èèn bank wou het financieren. Het was agrarisch, plattelandswoning, het onderpand zagen ze niet zitten etc. Dus we hebben de koop in moeten trekken. Nu gaan ze niet akkoord want de bank moet een reden opgegeven maar dat doet de bank niet ivm Avg privacy wetgeving. Ze zijn door de Afm al eens op de vingers getikt. Nu gaat de makelaar niet akkoord met de ontbindende voorwaarden dus eisen ze 10% van ons. De ontbindende voorwaarden zou juist de koper moeten beschermen voor het niet kunnen krijgen van financiering, maar doordat de bank de reden niet wil geven, ondanks dat wij ze meermaals gevraagd hebben de reden op te geven, dus met onze toestemming, zitten wij hierdoor in grote problemen. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand een oplossing? 


12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Jullie hadden moeten kopen onder voorbehoud (van financiering). Misschien was het de taak van de makelaar om daarop te wijzen ?

Dat hebben wij gedaan, onder voorbehoud van financiering.

De makelaar heeft in het koopcontract gezet dat de bank een reden op moet geven, dat wil de bank niet ivm Avg. Dus nu willen ze 10%. 

Dus iets wat een koper zou moeten beschermen, geeft nu geen bescherming. Mag dat?

Reputatie 6
Badge +1

Ik vind dit een zaak voor VEH. Niet voor de mensen op de cummunity.

Als je lid bent neem je contact op met VEH of met je eigen rechtsbijstandsverzekering.

In mijn ogen heb je gelijk. Je hebt onder voorbehoud van financiering getekend. En nu lukt het niet om het te bewijzen dat je niet een lening kunt krijgen. Ik neem aan dat je wel correspondentie/mails etc. hebt van die banken. Is dat niet genoeg.

Ja wij vinden het zelf ook een vreemde zaak. Natuurlijk hebben wij het koopcontract zo getekend, niet wetende dat banken geen reden opgeven. Zij verwijzen door naar de financieel adviseur. Zij heeft alle documenten aangeleverd en een eigen brief gemaakt met uitleg waarom wij geen financiering krijgen. Dit accepteren ze niet dus willen ze nu een kortgeding aanspannen voor de 10%. We hebben rechtsbijstand ingeschakeld,ik ben ook lid van VEH maar ik ben benieuwd of er meer ervaringen zijn of mensen die een oplossing weten. De makelaar is zeer onethisch gebleken in zijn verhaal dus daar willen we ook nog een officiële klacht over indienen. 

Reputatie 3

@Miran109 Vervelend wat u is overkomen. Ik had begrepen van het Nederlandse recht dat twee mensen van alles met elkaar mogen overeenkomen, we leven immers in een vrij land. Als uw handtekening staat onder “de bank moet een reden opgeven” dan gaat de rechter u geen gelijk geven en zit u eraan vast. Ik heb er niet eerder van gehoord dat zoiets in een voorlopige koopovereenkomst staat. Dan zou er ook bij moeten staan welke reden wel en welke niet geaccepteerd wordt. Anders zouden ze elke flutreden kunnen opnoemen, zoals bv. “er vallen blaadjes op de grond”. Inderdaad het beste om dit voor te leggen aan VEH als u lid bent of uw rb-verzekering. 

Ja klopt, de handtekening staat er onder. De bank meermaals opdracht gegeven dat ze met onze toestemming de reden mogen vermelden maar ze doen het niet. En dat is natuurlijk wel vreemd, Avg is prima maar als je zelf toestemming geeft zou dat toch gewoon moeten kunnen. Al met al kost het ons een hoop geld nu ze niet mee willen werken en dat vinden wij vreemd. De onder voorbehoud van financiering moet juist de koper enige bescherming bieden maar hierdoor is er geen bescherming. Verder hebben we zeer veel manieren onderzocht om financiering te krijgen, ook prive maar niet gelukt. De rechtsbijstand is ingeschakeld maar extra input is nooit verkeerd. VEH ga ik ook eens bellen voor advies.

Reputatie 4

Geen idee of dit werkt: je kunt de avg ook in je voordeel laten werken en je beroepen op the right to be forgotten en alle documenten opvragen die op jou betrekking hebben.

Reputatie 7
Badge +2

De ontbindende voorwaarden zijn zeker niet alleen ter bescherming van de koper,
maar ook ter bescherming van de verkoper.

Vaak staan de ontbindende voorwaarden vrij specifiek omschreven.
En daar teken je dan ook voor.

Als er bijvoorbeeld in het koopcontract staat dat er alleen van de koop kan worden afgezien als er minimaal 3 afwijzingen van banken kunnen worden overlegd,
en je kunt dit niet overleggen, dan kun je idd in principe geen gebruik maken van die ontbindende voorwaarde.
Anders zou een koper na een aantal weken gewoon kunnen zeggen dat het niet gelukt is en op die manier van de koop af kunnen komen.
Daar wordt vaak dus weldegelijk wat duidelijker bewijs van gevraagd.
Maar dat moet dan ook wel in het contract staan.

Als er een model contract is gebruikt dan zal dat er zeker ook in staan
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bestaande-bouw/bouwkundige-keuring-en-koopovereenkomst/model-kbw


Overigens kun je natuurlijk altijd om een stuk coulance vragen.
Daarnaast is het zo dat het voor de verkopende partij best lastig kan zijn om de voorwaarde gestand te laten doen. Als u het er namelijk niet mee eens bent dan zullen zij de betaling via de rechter moeten gaan afdwingen.

Overigens vind ik het vreemd dat de bank u geen schriftelijke verklaring wil geven waarom ze uw aanvraag hebben afgewezen. Nog even afgezien wat u daar dan mee zou doen.
Het lijkt me toch wel het minste dat als ik een hypotheek aanvraag doe er mij verteld wordt waarom die wordt afgewezen?

Anne.

Ik snap dat de verkopende partij ook beschermd dient te worden. Dat er voldoende inzet is gepleegd door ons is overduidelijk aan te tonen. Zes banken die niet in zee willen met dit pand, de nvwi die geen gevalideerd taxatierapport wil afgeven dus wij een ongevalideerd rapport hebben gemaakt, de gemeente die aangaf dat ze het zo niet eens mogen verkopen maar uiteindelijk toch toestemming gaf, na drie gesprekken met ons, we hebben nog geprobeerd om prive geld te kunnen lenen,etc, alles staat gedocumenteerd. En al met al is het gewoon een onverkoopbaar pand gebleken en de vraag is of zij het ooit nog kunnen verkopen, wij verwachten het niet. Maar goed wij zagen er brood in. Ook na het ontbinden hebben we nooit mediation geprobeerd om nog een bod te kunnen doen maar ook dit werd afgewimpeld. Dus natuurlijk is bescherming voor de verkoper nodig maar het enige waar wij niet aan hebben kunnen voldoen is een inhoudelijke afwijzing van de bank. En dat voelt als buiten onze schuld om. Want we hebben het er nadrukkelijk om gevraagd. Nu heeft de jurist erom gevraagd en nu hebben ze wel een brief geschreven. Nu is ze koop sinds dinsdag officieel ontbonden maar ze willen nog wel de 10%.

Heel vreemd is dat de bank het niet aan ons geeft maar het wel opstelt als het van een jurist afkomstig is. Al met al hebben we er heel veel tijd en energie in zitten, ook bij verlenging van de voorlopige voorwaarden steeds gezegd dat ze het ondertussen te koop mochten zetten maar dat hebben ze niet gedaan. Dat er geen inzet is getoond is dus absoluut niet aan de orde geweest. Maar wat een rechter hiervan vindt is natuurlijk afwachten.

Reputatie 7
Badge +2

Ik zou idd zeker even met de juridische afdeling van de VEH bellen.

Ik zou zelf (nog een keer?) een aangetekende brief naar de verkopende sturen en daarin (nogmaals?) aangeven dat aan de voorwaarden van de ontbindende voorwaarden is voldaan en u de koop als ontbonden beschouwd. En eventueel een kopie van de beschikbare bewijsstukken daar aan toe voegen.

Dan is het aan de verkoper om te bepalen of ze er een rechtszaak voor willen starten.

De VEH zal denk ik wel een goede inschatting kunnen geven in hoe succesvol hun zaak is gezien de plethora aan bewijs die u heeft.

Wat hen overigens niet hoeft tegen te houden om het niet toch te proberen.
Maar ook dan zijn er nog veel stappen voordat u daadwerkelijk geld zou moeten overmaken.
En elk van die stappen kan dan weer in uw voordeel uitvallen.
Maar goed, zoals gezegd zijn daar juristen voor.

Anne.

Ik ben in zoverre ervaringsdeskundige dat ik bij het maken van een contract als verkoper heel goed op de ontbindende voorwaarden heb gelet en die ook heel specifiek heb gemaakt. En daar de kopers ook heel duidelijk op heb gewezen voordat ze het tekenden. Overigens zou ik in dat geval niet moeilijk hebben gedaan als het niet was gelukt. Kopers hadden een hoge gun-factor en het pand was courant genoeg.

De makelaar heeft zijn werk in dit verhaal helemaal niet goed gedaan en ons erg misleid en ook niet gewezen op bepaalde zaken. Dus daar gaan we nog een officiële klacht over indienen. 

De koop is inmiddels officieel ontbonden en ze willen nu 10%. Wij vragen om inhoudelijk aan te geven welke schade ze daadwerkelijk gelopen hebben. En dan zien we verder of we een bod doen of niet en of er een rechtszaak komt. 

We hebben genoeg documentatie om aan te tonen dat de zaak niet zuiver is en het pand niet eens verkocht mocht worden van de gemeente. 

Soms denken we zelfs, laat een rechter er maar wat van zeggen maar goed je weet gewoon ook niet wat daar uitkomt maar 10% voelt in dit verhaal gewoon heel onterecht.

Reputatie 2

@Miran109 Je vraag kan je het beste bespreken met de Juridische Ledenservice. Zij doen dit uitsluitend telefonisch. Ze zijn uitsluitend telefonisch te bereiken via 033 450 77 50. Van maandag tot donderdag van 09.00 tot 18.00 en op vrijdag van 09.00 tot 16.30. Groet, Stephanie

Reageer