Vraag

Bank vraagt hogere rente dan huidig (lage) hypotheekcontract

  • 8 November 2023
  • 5 reacties
  • 119 Bekeken

Geachte Lezers,

Huidige situatie is dat we een hypotheekcontract hebben met een lage rente omdat we het oude rentecontract een aantal jaren geleden hebben afgekocht middels het betalen van een behoorlijke boeterente.

Nu hebben we een nog te bouwen huis aangekocht waarbij een bouwdepot+ overbruggingskrediet noodzakelijk is. De bank geeft aan dat het lage hypotheekrentecontract vanaf de grondoverdracht gekoppeld wordt aan het bouwdepot + overbruggingskrediet.

Deze constructie is voor de bank zeer lucratief immers vanwege ons lage rentecontract gaat de bank een lage creditrente betalen over de niet opgenomen bedragen uit het bouwdepot/overbruggingskrediet en ontvangt ze een veel hogere debetrente uit de aan onze huidige woning gekoppelde ‘nieuw’ rentecontract. 

Motivatie van de bank is dat het lage rentecontract maar voor één woning kan tellen.

Mijn vragen aan u/jullie zijn:

  1. Mag de bank zelf bepalen voor welke woning het rentecontract geldt?
  2. Klopt mijn gevoel dat ik nu 2 x  gepakt wordt over een zelfde periode namelijk, eerst de boete rente die valt in de bouwperiode van de nieuwe woning en vervolgens de hoge rente die betaald moet worden over de aan onze huidige woning gekoppelde ‘nieuw’ rentecontract.
     

Zeer benieuwd naar jullie reactie.

Met vriendelijke groet FMGS


5 reacties

Als je de huidige hypotheek kunt meenemen zou die rente ook gelijk moeten blijven.
Een overbruggingshypotheek is een aparte hypotheek met eigen hypotheeknummer die na overdracht ook direct weer afgelost wordt.
Ik heb een paar jaar geleden voor de overbruggingshypotheek ook een hogere rente betaald.
Je hebt dan een tijdje dubbele lasten.
Omdat het tijdelijk is is dat meestal ook geen ramp.

Huidige hypotheek  390.000 tegen 1.8% rente ( lage rente door betaling boeterente waarin de periode 2024 en 2025 valt)

Nieuwe situatie:

Huidige hypotheek 390.000 tegen 5.5% rente

Overbruggingshypotheek 300.000 tegen 1.8 % rente
Bouwdepot 312.500 tegen 5.5% rente.

 

Concreet betekent dat dus dat er over de gehele bouwperiode veel debetrente betaald moet worden en er relatief weinig creditrente ontvangen wordt. Dus dit is het meest gunstige scenario voor de bank dat afgelopen zomer stilzwijgend is ingevoerd.

Helaas dus anders dan Polvo55 beschrijft.

Overigens wel bedankt voor de reactie Polvo55 :) 

 

Het lijkt er op dat je de oude hypotheek niet meeneemt, maar gebruikt wordt als overbruggingshypotheek.
Ik ken de voorwaarden van jou oude hypotheek niet, maar erg fris lijkt mij dit niet.
Misschien dat iemand van de VEH met kennis van zaken dit eens kan bekijken, 

Ik neem de oude hypotheek mee, maar die wordt gekoppeld aan het overbruggingskrediet. Dat is dus mijn probleem met het geheel.

In elk geval dank voor het meedenken.

Reputatie 7
Badge +2

Ik volg nog niet hoe er sprake is van ‘mee nemen’.

Stel u woont 5 jaar in het nieuwe huis,
dat is helemaal klaar,
er is geen bouwdepot meer en geen overbruggingshypotheek.
Welke hypotheek is dan nog over? Die van 390k? Tegen 1,8%

Dat zou ik namelijk verwachten als er gesproken worden over meenemen van een hypotheek.
Ik kan me voorstellen dat je om daarvoor in aanmerking te komen de voorwaarden in de tussenliggende periode ook al moet overzetten op het nieuwe huis.

BTW Ik zou idd sowieso hier eens contact met de VEH helpdesk over hebben.

Anne.

Reageer