Geachte Lezers,
Huidige situatie is dat we een hypotheekcontract hebben met een lage rente omdat we het oude rentecontract een aantal jaren geleden hebben afgekocht middels het betalen van een behoorlijke boeterente.
Nu hebben we een nog te bouwen huis aangekocht waarbij een bouwdepot+ overbruggingskrediet noodzakelijk is. De bank geeft aan dat het lage hypotheekrentecontract vanaf de grondoverdracht gekoppeld wordt aan het bouwdepot + overbruggingskrediet.
Deze constructie is voor de bank zeer lucratief immers vanwege ons lage rentecontract gaat de bank een lage creditrente betalen over de niet opgenomen bedragen uit het bouwdepot/overbruggingskrediet en ontvangt ze een veel hogere debetrente uit de aan onze huidige woning gekoppelde ‘nieuw’ rentecontract.
Motivatie van de bank is dat het lage rentecontract maar voor één woning kan tellen.
Mijn vragen aan u/jullie zijn:
- Mag de bank zelf bepalen voor welke woning het rentecontract geldt?
- Klopt mijn gevoel dat ik nu 2 x gepakt wordt over een zelfde periode namelijk, eerst de boete rente die valt in de bouwperiode van de nieuwe woning en vervolgens de hoge rente die betaald moet worden over de aan onze huidige woning gekoppelde ‘nieuw’ rentecontract.
Zeer benieuwd naar jullie reactie.
Met vriendelijke groet FMGS