Vraag

Deel overwaarde niet in nieuwe woning stoppen

  • 3 April 2023
  • 1 reactie
  • 176 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Hi allemaal,

 

Na flink wat zoekwerk, kom ik er nog niet helemaal uit. Wie kan me uitleg geven?
De situatie

Nieuwe (duurdere) woning gekocht, oude woning verkocht met overwaarde. Verschil tussen eigenwoningschuld en verkoopopbrengst is ongeveer 135.000; de daadwerkelijke eigenwoningreserve komt dan denk ik iets lager uit omdat je daar nog wat kosten van betaalt?

Uit de overwaarde lossen we allereerst een overbruggingshypotheek van ongeveer 70.000 af. Dan hou je een overwaarde over van 65.000. 

De vraag

Natuurlijk wil de fiscus graag dat je het volledige bedrag gebruikt als aflossing op je nieuwe hypotheek. Ik begrijp echter dat dat niet per se hoeft. Wat ik nergens kan vinden is hoe het precies in de praktijk werkt als je een déél gebruikt om je (nieuwe) hypotheek deels mee af te lossen, en een deel voor andere doeleinden (spaarbuffer, schenking aan kinderen, auto, etc)? 

Concreet: stel dat we van de 65.000 overwaarde, 55.000 in de nieuwe hypotheek stoppen en 10.000 laten storten op onze rekening, hoe werkt dat dan wat betreft de hypotheekrenteaftrek? 

Volgens mij mogen we dan over 10.000 van de nieuwe hypotheek geen rente aftrekken? Maar hoe reken je dat uit / geef je dat aan? 

Of is het zo dat je, als je een deel gebruikt, meteen over het hele bedrag van de overwaarde geen renteaftrek meer mag gebruiken?

U snapt, ik snap het niet helemaal. Scheelt, de overdracht is pas over een paar maanden. Maar toch, goed om vooraf te weten zodat ik duidelijke keuzes en afspraken kan maken.


1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

De overwaarde - eigen woning reserve - van het oude huis
en de aankoopprijs van de nieuwe (eigen) woning zijn van belang.

De overwaarde is de verkoopprijs van de oude woning minus de eigen woning schuld en sommige van de verkoopkosten.

De eigen woning schuld is dat deel van de (oude) hypotheek waarover je de rente mocht aftrekken.

Dus stel je huis is verkocht voor € 502.000,=, je had een hypotheek van € 150.000,=
en hebt € 2.000,= aan kosten gemaakt voor de verkoop, dan is de overwaarde € 350.000,=

Als je nu een nieuw huis koopt van € 600.000,= dan mag je tot een maximum van € 250.000,= van een nieuwe hypotheek de rente aftrekken. 600 - 350 = 250

Je nieuwe ‘eigen woning schuld’ is dan dus maximaal € 250.000,=
ook al neem je bijvoorbeeld een hypotheek van € 500.000,=

Als je een nieuw huis koopt van € 800.000,= dan mag je tot een maximum van € 450.000,= van een nieuwe hypotheek de rente aftrekken. 800 - 350 = 450

Dit is een enigszins vereenvoudigde weergave, houdt bv geen rekening met financieringskosten, maar in de basis is hoe het werkt. Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt.

Anne.

Reageer