Beantwoord

fiscale aftrek bouwdepot en andere kosten nieuwbouw bij meerdere hypotheek delen.


  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties

In 2020 hebben wij ons nieuwe huis laten bouwen. Ons oude huis is verkocht voor 350.000 euro. Op de oude woning hadden we een box 3 hypotheek (aflossingsvrij van € 50.000) Voor de nieuwe woning waren we ongeveer we ongeveer € 550.000 kwijt. Onze oude woning is verkocht  ongeveer 3 maanden na oplevering van de nieuwe woning. De financiering is als volgt:

  1. Aflossingsvrije hypotheek (box3) van € 175.000
  2. annuïtaire hypotheek van € 75.000 (box 1)
  3. bouwdepot € 300.000

(nb bedragen zijn indicatief)

Hoe geef ik dit voor de aangifte 2020 zo goed mogelijk, maar wel volgens de regels, op.  Mijn vragen zijn:

  1. Kan ik het aflossingsvrije deel helemaal buiten beschouwing laten. Ook met betrekking tot het bouwdepot. (alleen opgeven bij vermogenspositie in box 3). 
  2. Kan ik de kosten van verwerving (taxatie, notaris en hypotheek alleen bij post 2 boeken of moet ik deze verdelen naar rato.
  3. Zijn er nog andere tips om dit fiscaal optimaal in te vullen.

Het zou fijn zijn als iemand me even op weg helpt. Alvast bedankt.

 

icon

Beste antwoord door Anne 10 April 2021, 18:36

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Wat betreft de 3 onderdelen: gewoon 3 x een hypotheek opgeven. En wat betreft de box 3 hypotheek. Gewoon de getallen invullen en dan nee antwoorden op de vraag: Gaat het om een schuld voor uw huidige, toekomstige of vroegere woning.

Bedankt Rakker. Je antwoord is helder. Ik ga het zo proberen. Weet je misschien ook hoe je de aftrekbare kosten (notaris,  taxatie etc) moet verdelen over de hypotheken. Of kan ik deze geheel wegzetten bij de annuïteit.   

 

 

Reputatie 6
Badge +1

Ik ben  geen belastingdeskundige, maar omdat ik met 2 box 3 hypotheken zit kon ik daar antwoord op geven. Andere aftrekposten zou ik niet optellen bij de box 3 hypotheek, maar bij een box 1 hypotheek.

 

Er is op het grote internet veel informatie te vinden. Ook bij de belastingdienst.

Bedankt. Klopt er is veel te vinden maar juist voor dit specifieke geval vind in erg weinig terug. (box 3 en box1 samen). Maar ik ga het zo invullen. Als de fiscus het niet goed vindt hoor ik het wel weer. Bedankt voor je hulp.

 

Reputatie 7
Badge +2

Mss beetje mosterd na de maaltijd (hoewel je je aangifte volgens mij nog 5 jaar lang weer opnieuw kunt doen?), maar...

Ik heb afgelopen jaar mijn hypotheek verhoogd in 2 delen: 1 aflossingsvrij en 1 lineair - ik heb een voorkeur voor lineaire hypotheken tov annuïtaire hypotheek.

Je moet de hypotheken (en het bouwdepot) zoals @Rakker ook al aangaf gewoon invoeren en dan de vragen beantwoorden, dan komt de aflossingsvrije hypotheek (lening) vanzelf in box 3 en de  annuïtaire in box 1. De rente van de aflossingsvrije hypotheek wordt dan ook niet afgetrokken, maar de hypotheek zelf wordt wel als normale schuld gezien.

Wat betreft de kosten, heb ik het alsvolgt begrepen:
Je mag de kosten die je hebt gemaakt om de hypotheek te verkrijgen aftrekken.
Dat zijn oa de taxatie, hypotheek akte en bijhorende kosten en advies kosten van de hypotheek verstrekker/bemiddelingspersoon. 
Als je die kosten in 1 keer voor meerdere hypotheken hebt gemaakt dan moet je ze idd verdelen.
Kosten die onafhankelijk zijn van de hoogte van de hypotheek, en dat zijn volgens mij de meeste, moet je gewoon verdelen over het aantal hypotheken.
In mijn geval waren het 2 hypotheken, dus de kosten ook door 2 gedeeld en aldus ingevuld.
Als er kosten waren naar ratio van de hoogte van de hypotheek kan je die ratio gebruiken voor de verdeling.

Anne.

Bedankt voor je reactie. Ik heb het inzenden van de aangifte nog even in de pauze stand staan. Het wordt mij ook langzamerhand duidelijk. Maar ik blijf met één ding zitten. Het bouwdepot. De rente die je heb betaald in het bouwdepot is aftrekbaar samen met de annuïtaire hypotheek. De rente van de aflossingsvrije hypotheek niet. Nu werkt de aflossingsvrije hypotheek verkeerd. De rente is niet aftrekbaar. Maar omdat het bouwdepot niet in een keer volledig opgenomen wordt maar langzaam met de voortgang van de bouw wordt er een rente vergoeding uitbetaald over het gehele nog niet opgenomen bedrag. Als alle hypotheken aftrekbaar zijn gaat automatisch dit goed. Maar met een niet aftrekbaar deel niet.   

(het bouwdepot werkt als volgt: de hypotheken en het overbruggingskrediet worden in een pot gedaan en de mix rente wordt bepaald). Vanaf dag nul betaal je rente en aflossing over je hypotheken. Deze hypotheken zijn in het bouwdepot opgenomen maar worden in de loop van de tijd uitbetaald, zoals grondaankoop, aannemer etc etc. Het niet uitgekeerde deel staat bij de hypotheek verstrekker en deze keert rente uit. Dit is de mix rente zoals eerder gezegd). Het lijkt me reëel dat de rente inkomsten, (opbrengsten) en kosten (notaris, taxatie etc) naar rato verdeeld worden naar de verschillende componenten. (bij de opbrengsten kan dit echter niet)

Lijkt ingewikkeld dus als dit nog vragen oproept kan ik dit met een rekenvoorbeeld wel verduidelijken.

 

Reputatie 7
Badge +2
  • Ja het kan vrij snel een beetje ingewikkeld worden.
    Hoe je het goed in de online aangifte krijgt is mij ook nog niet helemaal duidelijk.

    Gebaseerd op oa de pagina van de belastingdienst en 
    de pagina van BAA, administratie- en belastingdeskundigen 

    werkt het voor een nieuwbouwdepot volgens mij alsvolgt:

    De te verrekenen bedragen gaan altijd over het deel van de hypotheek met aftrekbare rente dat (nog) in het depot zit.

    Bij een nieuwbouwdepot gaat de rente die je ontvangt op het geld in het bouwdepot vanaf het begin al af van de rente die je betaalt op de hypotheek
    (bij een verbouwingsdepot hoef je de 1e 6 maanden de ontvangen bouwdepot rente niet te verrekenen met de betaalde hypotheek rente en heb je dus een tijdje een groter voordeel).

    Dus als je 175k aan box 3 hypotheek, 75k aan box 1 hypotheek en 50k aan eigen geld in het bouwdepot hebt zitten,
    is alleen die 75k aan box 1 hypotheek volgens mij  van belang.

    Daar wil je zo snel mogelijk de maximale rente aftrek voor hebben.
    Dus de eerste 75k die je uitgeeft uit het bouwdepot zou dan dus dat geld kunnen zijn.
    Op het moment dat dat is uitgegeven aan dingen voor/in je huis,
    krijg je geen bouwrente meer over die 75k en hoef je die ook niet in mindering te brengen op de rente die je betaalt over de 75k box 1 hypotheek.
    En mag je dus alle rente op die box 1 hypotheek in zijn geheel aftrekken.

    Als het goed is zou de online tool dat dus moeten doen.
    Ik neem aan dat je bij het invoeren van het bouwdepot daarover automatisch vragen krijgt waardoor bepaald kan worden welk deel bij welke hypotheek hoort.

    Omdat voor de box 3 hypotheek en het eigen geld je toch al geen rente aftrek hebt, is er dan ook verder niets te verrekenen en hoef je het bouwdepot verder ook niet meer te vermelden.

    Anne

    - Geen belasting expert O:)

Dag Anne

 

Heel erg bedankt voor je antwoorden. Hier kan ik verder mee. Het vraagt alleen een eigen herberekening van de ontvangen rente van het bouwdepot. De hypotheekverstrekker geeft alleen een totaal bedrag. Maar dat is te doen.

Je bent dan misschien geen belastingadviseur maar je komt met je kennis toch aardig in de buurt.

Nu heb ik het gevoel dat een en ander technisch juist is ingevuld .

 

Groet Wim

nb zijn de linken onder aan jouw mail van jouw? Interessante onderwerpen.

Reputatie 7
Badge +2

Hoi @WimF 

Mooi dat je er iets mee kan.
Dat was de bedoeling :)
Ik heb zelf nog een 5 tal hypotheken, deels buiten de fiscale rente aftrek regels, 
dus ik heb wel eens eerder met de materie te maken gehad.

En ja die links in mijn tag zijn van mijn hobby als energie coach en mijn huis waar ik het een en ander aan projecten heb uitgevoerd O:)

Ik ben nu nog aan het oriënteren of ik een (klein) WTW systeem kan retro-fitten.

Anne.

Dag Anne

 

Heel erg bedankt voor je antwoorden. Hier kan ik verder mee. Het vraagt alleen een eigen herberekening van de ontvangen rente van het bouwdepot. De hypotheekverstrekker geeft alleen een totaal bedrag. Maar dat is te doen.

Je bent dan misschien geen belastingadviseur maar je komt met je kennis toch aardig in de buurt.

Nu heb ik het gevoel dat een en ander technisch juist is ingevuld .

 

Groet Wim

nb zijn de linken onder aan jouw mail van jouw? Interessante onderwerpen.

top antwoord