Vraag

hypotheek meenemen. hoe werkt dat precies bij een nieuwbouwhuis?

  • 29 January 2023
  • 1 reactie
  • 74 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ik wil verhuizen en mijn bestaande hypotheek + rente meenemen. Dat kan als de verkoop en aankoop binnen 6 mnd plaatsvinden. Hoe organiseer ik dat? Er is geen garantie dat mijn huis verkocht en getekend is binnen een half jaar. Andersom ook niet. Hoe doen mensen dit? Tips welkom! We hoeven geen extra hypotheek. Het blijft gelijk. 


1 reactie

Reputatie 4

Ik wil verhuizen en mijn bestaande hypotheek + rente meenemen. Dat kan als de verkoop en aankoop binnen 6 mnd plaatsvinden. Hoe organiseer ik dat? Er is geen garantie dat mijn huis verkocht en getekend is binnen een half jaar. Andersom ook niet. Hoe doen mensen dit? Tips welkom! We hoeven geen extra hypotheek. Het blijft gelijk. 

G.J.W.
gaat het om een nieuwbouwhuis of om aankoop van een bestaande woning?

Ik zat ook in de situatie met een nog te bouwen nieuwbouwhuis en mijn oude woning was nog niet verkocht.
De bank (RABO) gaf toen een (bouw)hypotheek op de nieuw te bouwen woning en na taxatie van mijn oude woning een extra hypotheek op de nog niet verkochte woning ten bedrage van maximaal de overwaarde (verschil taxatiewaarde en de oude hypotheek).

Nieuwbouw duurt een flinke tijd en in die tussentijd mijn oude woning verkocht. Na overdracht van de nieuwe woning heb ik pas 3 maanden later mijn oude woning overgedragen aan de kopers. In die tussentijd had ik dus 3 hypotheken, de oude hypotheek, de extra hypotheek op de oude woning en een hypotheek op de nieuwe woning. Allemaal fiscaal aftrekbaar in 2019 en 2020.
Bij overdracht van de oude woning werden beide hypotheken op de oude woning (uiteraard) afgelost en de nieuwe hypotheek bleef staan, minus wat ik afloste met de opbrengst van de oude woning.

In jouw situatie lijkt mij het volgende.
Je oude hypotheek blijft staan en gaat na overdracht van de oude woning naar de nieuwe woning.
Tijdens de bouw heb je 2 overbrugginshypotheken (extra), namelijk 1 op de nieuwe woning en 1 extra op de oude woning. Deze beiden laatste worden afgelost met de opbrengst van de oude woning.

Reageer