Vraag

Hypotheek met bouwdepot

  • 12 August 2019
  • 1 reactie
  • 1630 Bekeken

Goedemiddag,

Hopelijk kan iemand voor mij het e.e.a. verduidelijken.

Wij willen een ander huis gaan kopen maar twijfelen over een 'af' huis of een huis waar nog wat aan moet gebeuren. Zeker omdat we behoorlijk wat overwaarde hebben en hier natuurlijk graag wat van overhouden.

Ik zal de situatie proberen te schetsen en hoop dat ik door uw input tot de juiste inzichten kom.
Situatie 1: Wij kopen een 'af' huis van 285K en dan houden we nog zo'n 25K overwaarde op de rekening over. Superfijn :)

Situatie 2: Wij kopen een huis van 250K waar nog een aanbouw aan moet, badkamer opknappen, nieuwe keuken etc.etc.

Klopt het dat ik dan bij situatie 2 enkel 250K van de bank kan lenen voor het huis en van mijn overwaarde alles moet bekostigen? Ook al kan ik meer hypotheek aan op basis van onze salarissen?
Óf kan ik 250k hypotheken en dan 35K bijhypotheken als zijnde bouwdepot? Zodat we toch een lekker centje van de overwaarde overhouden?

Het is natuurlijk zonde om de hele overwaarde in het huis te steken om het 'af' te maken. Dan ben je ook 285K kwijt maar heb je 0 overwaarde over t.o.v. een kant-en-klaar huis van 285K waarbij ik wél overwaarde overhoud. Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

1 reactie

@RenéP gebruik je de overwaarde niet voor de aankoop van het nieuwe woning en ga je een hypotheek aan ter grootte van de aankoopprijs of aankoopprijs + verbouwing? Dan is er geen renteaftrek mogelijk over het hypotheekbedrag ter grootte van die overwaarde. Dit deel van de hypotheek telt voor de belasting mee in box 3. Voor meer informatie zie de uitleg over overwaarde op onze website. Let wel op dat een verbouwing niet altijd volledig is mee te financieren in de hypotheek. De geldverstrekker kijkt naar de waarde na verbouwing en financieert dan maximaal 100% van deze waarde.

Reageer