Vraag

Hypotheekverstrekkers die verhuur toestaan?

  • 21 October 2019
  • 3 reacties
  • 909 Bekeken

Beste lezers,

Ik ben inmiddels zover dat ik weet dat je expliciet toestemming van de hypotheekverstrekker nodig hebt om je woning te verhuren. Ik begrijp dat er incidenteel wordt gecontroleerd maar de risico's zijn potentieel zeer groot. In het ergste geval wordt je gedwongen om je huis te verkopen mét huurder met alle gevolgen van dien voor de waarde. 

Enfin, zijn er ook verstrekkers die verhuur wél toestaan of is dit wettelijk vastgelegd om huisjesmelkerij tegen te gaan?


3 reacties

Wat wil je eigenlijk? Ga je een half jaar op wereldreis? Wat is je intentie? Een korte periode verhuren lijkt me niet zo’n probleem, maar je hoort het wel te bespreken.

 

Besef dat je niet alleen het risico loopt tot gedwongen verkoop, maar je komt mogelijk ook nog eens op een fraudelijst te staan van. Daarna kun je een hypotheek wel op je buik schrijven.

Reputatie 7
Badge +2

Je moet dat idd in overleg met je hypotheek verstrekker doen, dat staat als het goed is ook in het contract dat je met hen hebt getekend.
Ik weet dat de Rabobank er niet geheel negatief tegen over staat.
Maar er zijn idd wel heel wat haken en ogen.


Het grootste ‘probleem’ is dat huurders een vrij goede bescherming hebben.

Als ze er eenmaal inzitten krijg je ze er niet 1-2-3 meer uit, zelfs niet als je het huis weer zelf zou willen gaan bewonen. Als de huurders niet meewerken kan het snel een lang proces worden om ze er uiteindelijk toch uit te krijgen.

Dat is ook van toepassing als ze besluiten geen huur meer te betalen.

Een huis waar huurder in zitten op het moment van verkoop is vaak een stuk minder waard. En ook niet alle banken zijn bereid mee te werken aan de fincanciering. Voor zover ik weet is er geen 1 hypotheek verstrekker die dan een 100% hypotheek verstrekt (vandaar de invloed op de verkoopprijs).

Ook als je tijdelijk verhuurt moet je oppassen.
Behalve het tekenen van een duidelijk contract moet je ook altijd schriftelijk nog voor het aflopen van de huurperiode een herinnering sturen. Dit mag niet gelijk met het aangaan van het contract.

En je moet op het zogenaamde huurpunten systeem letten.
Dat kunnen huurders ten allen tijde (proberen) inzettten om de huur verlaagd te krijgen.
 

Reputatie 4
Badge +3

Hi @CasparK Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis. Het is inmiddels al weer een tijdje geleden dat je je vraag hebt gesteld aan de community. Heb je een antwoord kunnen vinden op je vraag? Kun je dit met ons delen? Ik hoor het graag. 

Reageer