Hypotheekvormen lineaire hypotheek versus de annuïteiten hypotheek

  • 13 June 2019
  • 6 reacties
  • 1431 Bekeken

  • Vereniging Eigen Huis
  • 14 reacties
Voor starters zijn er maar twee aflosvormen om uit te kiezen. De lineaire hypotheek en de annuïteiten hypotheek. Ik ben benieuwd welk aflosvorm jouw voorkeur heeft. Waarom kies je voor een lineaire hypotheek gekozen of waarom juist voor de annuïteiten hypotheek. Of maak je een combinatie?

6 reacties

ik koos een lineaire omdat je dan all over minder rente betaalt. Zo min mogelijk naar de bank is mijn motto.
Dat klopt @hennieK. De lasten van een lineaire hypotheek zijn in het begin hoger dan die van een annuïteitenhypotheek . Sluit je een maximale hypotheek dan begrijp ik dat je misschien wilt beginnen met lage lasten en kies je daarom voor een annuïteitenhypotheek. Of denkt iemand daar anders over?
Wij hebben gekozen voor een lineaire hypotheek, omdat ons het idee van ieder jaar iets minder betalen aantrekkelijker klonk. Ook gericht op onze toekomst met de mogelijke uitbreidingen in het gezin, is het lekkerder als de hypotheekkosten steeds iets minder wordt.
Reputatie 7
Badge +2
Als je niet aan je maximum hypotheek zit dan heeft de lineaire hypotheek als voordeel dat je over de hele looptijd minder betaalt omdat het rente deel daalt.
Je betaalt dan in het begin een hoger bedrag dat steeds minder wordt en dus de kosten steeds beter te dragen.

Het idee is dat starters vaak wel hun maximale hypotheek nodig hebben en na verloop van tijd steeds meer gaan verdienen waardoor de annuitaire hypotheek kosten een steeds kleiner deel van het besteedbaar inkomen wordt.
Daarnaast 'maximaliseer' deze vorm je rente aftrek.
Maar de kans dat de rente aftrek binnen nu en zeg 5 jaar nog wel gaat veranderen is vrij reëel denk ik.
@Anne Klopt wij zijn als starters behoorlijk aan onze maximale hypotheek gaan zitten. Mede met het idee dat ik ook nog een 'starter' ben op de arbeidsmarkt en dus mijn inkomen de komende tijd gaat groeien, waardoor er meer besteedbaar inkopen zal zijn.
Reputatie 1
WIj hebben bewust gekozen voor een lineaire hypotheek, omdat dit aan het eind van de looptijd het goedkoopst is.
Mijn eerste hypotheek was een lineaire hypotheek, onze tweede hypotheek dus ook (verhuist in 2015 en 2019).
Tevens zijn we bewust niet aan onze maximale hypotheek gaan zitten, zodat een lineaire hypotheek mogelijk was, en er toch nog maandelijks genoeg leefgeld overblijft, ook voor leuke uitstapjes.
Elke maand je vaste hypotheeklasten zien dalen is een fijne gedachte, om die reden hebben wij de rente ook voor 30 jaar vastgezet, zodat we weten waar we aan toe zijn, voor de gehele periode.

Reageer