Beantwoord

Niet aftrekbaar deel hypotheek aflossen over meerdere leningdelen

  • 12 February 2020
  • 5 reacties
  • 1289 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Hallo,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende complexe vraagstuk. Ik heb een hypotheek met 4 leningdelen. Toen ik het huis kocht heb ik een deel van de overwaarde van mijn oude woning gebruikt om een nieuwe auto te kopen. Daarover mag je geen renteaftrek rekenen en valt in de bijleenregeling, geen probleem.

Deze niet-aftrekbare rente heb ik altijd opgegeven in 1 leningdeel (vanwege de laagste rente), terwijl ik aflos over 2 leningdelen. Het komt erop neer dat het totaal aan aflossingen op mijn hypotheek nu groter is dan het “bijgeleende” bedrag, de schuld lijkt me daarmee afgelost en de bijleenregeling niet meer van toepassing is.

Ik heb bij de belastingdienst echter altijd precies dat deel opgegeven op 1 leningdeel waarover ik geen rente aftrek mag ontvangen en dat ga ik nu dus niet meer doen, gezien de schuld nu afgelost is, zij het in 2 delen.

Hypothetisch:

Overwaarde: 20000

Leningdeel 1: 50000, hierop altijd 20000 als niet aftrekbaar opgegeven. Inmiddels 5000 afgelost, dus 15000 niet aftrekbaar.

Leningdeel 2:150000, 16000 afgelost

Leningdeel 3:aflossingsvrij

Leningdeel 4:bankspaar.

Kortom: in totaal 21000 afgelost op de gehele hypotheek.

Klopt deze redenering en wekt dit geen argwaan (waar ik niet bang voor hoef te zijn)?

Hoor het graag, bij voorbaat dank!

icon

Beste antwoord door Karin 13 February 2020, 15:35

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis @Olav! @Karin Wat zou jij Olav in dit geval adviseren? Klopt zijn redenering? Ik ben benieuwd. 

Hoi @Olav graag wil ik je verwijzen naar een goedkeuringsbesluit. In paragraaf 3.1.2 van een goedkeuringsbesluit  heeft de staatssecretaris aangegeven dat je aflossingen op een gemengde schuld (deels box 1 / deels box 3) vrij mag toerekenen. Op welk gedeelte (box 1 of box 3 deel)  je aflost maakt dus niet uit. Je keuze maak je duidelijk via de aangiftes inkomstenbelasting. Heb je eerdere aflossingen in het verleden in de aangiftes in mindering gebracht op het box 1 ipv het box 3 leningdeel, neem dan contact op met de Belastingdienst of dit nog gecorrigeerd kan worden. Ik hoop dat je hiermee verder kunt.

@Karin : dank Karin voor deze verwijzing! Ik begrijp het.

Het is inderdaad zo dat een deel van deze aflossing is toegekend aan een leningdeel in Box 1 (althans, dat vermoed ik, in de aangiften wordt niet gesproken over box 1 en box 3, dat maakt alles een beetje warrig. Voor mijn gevoel heb ik namelijk geen aflossing aangegeven, maar alleen de rente waarover ik aftrek mag ontvangen. Er wordt wel gevraagd wat de hoogte is van de schuld in het begin en einde van het jaar, maar nooit gerealiseerd dat je daarmee “een aflossing in mindering gebracht in box 1”.

Daarvoor ga ik contact opnemen met de Belastingdienst. Hoop dat ik het goed kan uitleggen :).

 

@Karin : vandaag contact gehad met de belastingdienst. Zij bevestigen dat aflossingen bekeken worden over de hele hypotheek en niet zozeer op specifieke leningdelen. De eigenwoningreserve is nu namelijk onder of op de eigenwoningreserve waarvoor de hypotheek aangegaan is.

Kortom, over mijn volledige hypotheek mag ik nu hypotheekrenteaftrek ontvangen.

@Olav fijn dat je nu duidelijkheid hebt. Succes met het invullen van je aangifte 2019.

Reageer