Vraag

overbruggingsregeling bij aankoop andere woning

  • 18 August 2022
  • 4 reacties
  • 234 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Ik wil een andere woning kopen terwijl mijn bestaande woning nog niet is verkocht.

De overwaarde van mijn huidige woning is € 400.000 en de nieuwe woning kost € 600.000.

Kan ik de aankoop in eerste instantie financieren door , naast de € 400.000 overbrugging ook een hypotheek van €  200.000 tijdelijk te nemen op het nieuwe pand?

Hoor graag.

Henk Spiering


 


4 reacties

Reputatie 4

Mijn ervaring, ik zat in dezelfde positie, is als volgt. Hypotheek bij de RABO.

Om de overwaarde te kunnen benutten zal de oude woning moeten worden getaxeerd. Want de overwaarde moet echt worden bepaald. En wat jij zegt of denkt is voor de bank niet van belang.
Daarnaast moet je een "nieuwe” hypotheek op de oude woning nemen ter grootte van de door de taxateur bepaalde overwaarde. En natuurlijk een hypotheek op de nieuwe woning. Daarbij is het van belang dat de hypotheek op de nieuwe woning een bedrag aan hypotheekstelling heeft dat je daarmee eventuele (hoger dan verwachte) extra bouwkosten kan opvangen.
Je hebt namelijk nog niet de overwaarde op de oude woning ter beschikking. Maar dat is mede afhankelijk van andere financiele middelen die je hebt.

Mijn ervaring is dat de kosten altijd hoger uitvallen dan je aanvankelijk dacht. Een buffer is dan ook nooit weg. 
Overigens is de rente op alle hypotheken in beginsel aftrekbaar en ook de kosten, als je de hypotheken maar gebruikt voor de aanschaf van de nieuwe woning. Let wel op de termijn dat de rente aftrekbaar is. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst.

Dag Rob,

bedankt voor je reactie,

ik heb nog een aanvullende vraag:

je stelt “ je hebt nog niet de overwaarde van de oude woning ter beschikking“; dit is mij nog niet duidelijk.

Als de overwaarde door taxatie is vastgesteld op 400.000 en op de nieuwe woning van 600.000 kan ruimschoots een hypotheek van 200.000 worden genomen dan kan de nieuwe woning toch worden gefinancierd?

Hoor graag je reactie.

Mvg,

Henk

 

Reputatie 4

Hallo Henk,

Je weet weliswaar wat de overwaarde is, maar je kan er geen bouwtermijnen van betalen.
Dat bedoel ik met de zin dat je de overwaarde nog niet ter beschikking hebt.

Je hebt de overwaarde pas “ter beschikking” als je je oude woning hebt verkocht en overgedragen. Dan heb je € 400.000 op je beankrekening om mee te betalen.

Als je overigens de taxatiekosten hebt gemaakt voor het aanvragen van een overbruggingshypotheek (op de oude woning), dat causaal verband moet je aannemelijk kunnen maken, dan zijn die kosten ook aftrekbaar in je aangifte inkomstenbelasting.
Is dat dat causaal verband er niet, dan zijn het kosten in verband met verkoop van de woning en dan zijn ze niet aftrekbaar. 
Dus niet geschoten is altijd mis.

Oké Rob, dat is helder!

Waar  het mij vooral om ging is dat in dit voorbeeld een nieuwe woning kan worden gekocht ondanks het feit dat de bestaande woning nog niet is verkocht dus dat je niet verplicht bent om eerst je bestaande pand te verkopen alvorens een andere woning aan te schaffen .

Bedankt voor je reacties.

Groet, 

Henk

Reageer