Mijn zoon wil graag mijn woning - zijn geboortehuis - van mij kopen maar komt niet in aanmerking voor een hypotheek omdat hij nog studeert. Hij is nog 2 jaar bezig en verwacht dat hij over 3 tot 5 jaar wel een hypotheek kan krijgen.
Hij zou er ook graag meteen intrekken want het lukt hem niet betaalbare woonruimte te vinden. Ik verblijf het merendeel van de tijd bij mijn vriendin dus staat de woning meestal leeg. Voor mijzelf dus ook een uitkomst want dan ben ik af van de lasten. Ik zou ook graag willen dat de woning op hem overgaat zodat hij start op de woningmarkt.
De bank wil helaas niet meewerken aan verhuur en ik vindt het te risicovol om stil te verhuren.
Mijn zoon wil het huis ook renoveren en daarom de garantie dat geld dat hij er in steekt niet verloren gaat. Het liefst wil hij daarom een exclusief kooprecht.
Ik vraag mij af of het mogelijk is een contract op te stellen waarmee we dit alles kunnen regelen. Ik denk zelf aan een koopcontract onder voorbehoud van financiering waarbij een deel van de koopsom aanbetaald wordt en het restant over een aantal jaar wanneer hij wel een hypotheek kan krijgen. De aanbetaling kan maandelijks en dekt de vaste lasten. Mijn zoon is denk ik dan economisch (mede?)eigenaar en geen huurder.
Ook juridisch en fiscaal zijn er denk ik wel haken en ogen. Ben ik dan bloot eigenaar en verhuist de woning naar box 3? Mijn zoon wordt dan vruchtgebruiker en dat zal ook fiscale gevolgen hebben.
Ik ben benieuwd of er leden zijn die een soortgelijke situatie hebben gehad en hoe ze dat hebben geregeld. En waar zou ik terecht kunnen voor advies?