Skip to main content

Mijn zoon wil graag mijn woning - zijn geboortehuis - van mij kopen maar komt niet in aanmerking voor een hypotheek omdat hij nog studeert. Hij is nog 2 jaar bezig en verwacht dat hij over 3 tot 5 jaar wel een hypotheek kan krijgen.

Hij zou er ook graag meteen intrekken want het lukt hem niet betaalbare woonruimte te vinden. Ik verblijf het merendeel van de tijd bij mijn vriendin dus staat de woning meestal leeg. Voor mijzelf dus ook een uitkomst want dan ben ik af van de lasten. Ik zou ook graag willen dat de woning op hem overgaat zodat hij start op de woningmarkt. 

De bank wil helaas niet meewerken aan verhuur en ik vindt het te risicovol om stil te verhuren.

Mijn zoon wil het huis ook renoveren en daarom de garantie dat geld dat hij er in steekt niet verloren gaat. Het liefst wil hij daarom een exclusief kooprecht. 

Ik vraag mij af of het mogelijk is een contract op te stellen waarmee we dit alles kunnen regelen. Ik denk zelf aan een koopcontract onder voorbehoud van financiering waarbij een deel van de koopsom aanbetaald wordt en het restant over een aantal jaar wanneer hij wel een hypotheek kan krijgen. De aanbetaling kan maandelijks en dekt de vaste lasten. Mijn zoon is denk ik dan economisch (mede?)eigenaar en geen huurder.

Ook juridisch en fiscaal zijn er denk ik wel haken en ogen. Ben ik dan bloot eigenaar en verhuist de woning naar box 3? Mijn zoon wordt dan vruchtgebruiker en dat zal ook fiscale gevolgen hebben.

Ik ben benieuwd of er leden zijn die een soortgelijke situatie hebben gehad en hoe ze dat hebben geregeld. En waar zou ik terecht kunnen voor advies?

Als u het verhuurt is het box 3. En ver onder de marktwaarde verhuren merkt de fiscus als schenking. Maar u mag het niet verhuren want er zit een hypotheek op en de bank werkt niet mee. Overigens wel opmerkelijk want de grootbanken geeft de regering geregeld adviezen over de huidige crissisen, o.a. de woningnood.

Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen expert ben.

Als u de woning aan uw zoon verkoopt is hij eigenaar.
Samen eigenaar zijn terwijl er nog een hypotheek van een bank op rust zal denk ik lastig worden.

U kunt waarschijnlijk wel een kamer in het huis aan uw zoon verhuren.
Daar gaan de meeste banken wel mee akkoord omdat dit maar beperkt huurrecht oplevert.

Die huur zou dan met gebruik van de rest van het huis kunnen zijn.
Als u er niet bent heeft uw zoon dan gebruik van het hele huis.

De huur zou dan bijvoorbeeld overeen kunnen komen met de lasten.
Waarbij u indien gewenst een deel aan het eind van het jaar terug kunt schenken.

Intussen kan hij u een lening (of meerdere) verstrekken voor de renovatie van de woning.
Op die manier blijft hij ‘eigenaar’ van de kosten van de renovatie. 
Deze kan/kunnen dan tzt verrekend worden met de aankoopprijs als hij het huis van u koopt.

Het vervelende is wel dat het huis mogelijk meer waard wordt door die renovatie.

Let wel: over de lening moet u hem echt rente betalen.
Die moet ook feitelijk worden overgeschreven.

Maar ook hij mag een deel per jaar aan u schenken.

Anne.

Ik ben ook geen expert maar wel geïnteresseerd naar slimme woning overdracht naar kinderen ruim voor overlijden. Een dergelijke overdracht zou een erfenis over een aantal jaren kunnen spreiden en wellicht aanzienlijke fiscale voordelen kunnen opleveren.

@SWA is in jouw geval ook sprake van vermogensoverdracht vóór overlijden en is hier sprake van één kind, of zijn er meerdere erfgenamen die rechten kunnen doen gelden ?

Er zijn nog zoveel volwassen kinderen die nog thuis wonen omdat ze geen eigen woning kunnen krijgen, ongeacht of dit nu huren of kopen is.
De woning is van jou en of je nu wel of niet vaak thuis bent doet er niet toe.

Jou zoon zou dus gewoon als kind in het huis kunnen wonen op een eigen kamer.
Daarvoor kun je hem kost en inwoning laten betalen.
Dat hij het hele huis kan gebruiken omdat jij niet aanwezig bent doet er niet toe, normaal verblijven kinderen ook niet alleen op hun kamer.

Het is een kind van jou en niemand kan je verbieden je kind in huis te nemen.
Die situatie kun je laten bestaan tot hij het kan kopen.

Of het mogelijk is daarvoor een contract af te sluiten moet je bij een notaris zijn, die zijn er voor en hebben de kennis.

@jvdleeuw De meest eenvoudige en door de belastingdienst geaccepteerde manier om waardeoverdracht te realiseren is via schenking.

Je kunt eenmalig je kind een verhoogd bedrag schenken
zonder schenkingsbelasting te moeten betalen.

Dat kan ook schenking op papier zijn, waarbij een bedrag niet feitelijk wordt overgemaakt, maar als geschonken wordt geacht en dan wordt terug geleend, waarbij dan rente verschuldigd is.

Let wel dat de regels voor Box 3 op dit moment in beweging zijn en je dus wel moet opletten waar een schenking/lening terecht komt.

Minder erfbelasting betalen door schenking? (belastingdienst.nl)

Anne.

Enkel ervaringsdeskundige, geen expert.

Reageer