Vraag

verlengen/oversluiten spaarhypotheek

  • 6 October 2019
  • 1 reactie
  • 601 Bekeken

Begin februari moeten wij onze spaarhypotheek die nog tot 2030 loopt verlengen. Hij loopt nu nog tegen 7,7% en als ik het goed begrijp betekend dat dat wij vanaf februari netto meer gaan betalen, omdat de rente op de hypotheek waarschijnlijk aanzienlijk lager zal zijn en daardoor dus ook de rente die vergoed wordt op het spaartegoed. Betekend dus minder rente aftrek. Ik ben de mogelijkheden aan het onderzoeken en vroeg mij of er mensen zijn die hier al ervaring mee hebben en mij tips kunnen geven?

1 reactie

Reputatie 7
Badge +2
Het is sinds 2017 mogelijk om dit soort spaar constructies 'vroegtijdig' af te lossen.
Voorheen moest je minimaal 15 of 20 jaar premies in het spaardeel hebben ingelegd (met een 1 op 10 minimum/maximum per jaar). Die eis is ergens in 2017 volgens mij komen te vervallen.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/02/08/vervallen-tijdklemmen-kapitaalverzekeringen

Inderdaad is de rente op het spaardeel normaal gezien gekoppeld aan de rente die je betaalt over de hypotheek. Bij mij was dat destijds volgens mij 1% verschil.
De maximale hypotheek rente die je zult gaan betalen zal rond de 3% liggen, met dus dan een rendement van 2% per jaar op het reeds gespaarde bedrag.
Om aan het einde van de looptijd het benodigde bedrag bij elkaar gespaard te hebben zal dus zeer waarschijnlijk de spaar premie die je per maand/jaar betaald omhoog moeten.
De rente die je maandelijks moet betalen gaat ook omlaag.
Gecombineerd met de lagere rente aftrek zal het totaal aan netto kosten per maand idd waarschijnlijk omhoog gaan.

Wat je zou kunnen overwegen is om het reeds gespaarde deel te gebruiken om de hypotheek deels af te lossen en het restant om te zetten in een lineaire of annuïtaire hypotheek met een hele lage rente.

Ik heb mijn spaarhypotheek van 5.3% in 2017 omgezet in een aan 'aflossingsvrije' hypotheek van 2.6% met daarnaast een lineaire hypotheek van 20 jaar tegen 2.4%.
Dat was voor mij interessant maar is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk, waarbij niet alleen financiële factoren een rol spelen, maar bijvoorbeeld ook hoe of je een hypotheek kunt meenemen, hoe snel je kunt aflossen mocht je ooit eens wat extra geld hebben, etc.

Dit vond ik trouwens wel een interessante site met uitleg over wel of niet spaarhypotheek aflossen:
https://www.fx.nl/blog/spaarhypotheek-afkopen-de-voor-en-nadelen

Anne.

Reageer