Vraag

Dakbedekking plat dak eerst verwijderen?

  • 1 March 2024
  • 1 reactie
  • 52 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Wij hebben een paar maanden geleden ons dak laten renoveren. Het is een plat dak. We hebben toen verschillende offertes op gevraagd en de meesten kwamen op hetzelfde neer: isolatie + nieuwe bitumen laag over de oude heen. We hebben een dakdekker gekozen en die heeft de werkzaamheden zo uitgevoerd. Nu zijn de werkzaamheden al een tijdje afgerond, maar hebben we lekkage na de hevige regenval van de afgelopen tijd, rondom een nieuw aangelegd ontluchtingspijpje op het dak.

Er heeft nu een andere dakdekker naar ons dak gekeken, en die zegt dat het werk slecht is uitgevoerd en dat de oude bitumenlaag eigenlijk verwijderd had moeten worden. Hij vertelde ons dat het eigenlijk helemaal opnieuw moet (alles eraf en opnieuw beginnen). Wat is nu waar? Klopt het dat een oude laag eigenlijk altijd verwijderd moet worden? Ik vind het lastig wie ik nu moet geloven, zeker omdat, toen we verschillende offertes aanvroegen, op geen van die offertes stond dat de oude laag verwijderd moest worden.

 

Weet iemand hier meer vanaf? Voordat we onszelf (opnieuw) op enorme kosten gaan jagen?


1 reactie

Reputatie 3

Als je erop Googelt zie je dat het helemaal niet erg is om nieuwe bitumen dakleer over oude bitumen dakbedekking te leggen. Bij het leggen wordt het aan elkaar gesmolten en heb je daarna in feite een extra sterke dakbedekking. Wel moet je eerst goed kijken naar de staat van het oude bitumen. Het teer is van zichzelf al vele miljoenen jaren oud. Als je het smelt en laat stollen is het weer nieuw. Het is meer de verwering en eventuele barsten en scheuren.  Slechte randen kan je wegsnijden en nieuwe leggen. Ik zou dus gewoon die lekkage laten repareren en het verder aankijken. 

Mastieke dakbedekking met grind in gesmolten koolteer mag sins 1980 niet meer toegepast worden vanwege schadelijke gassen tijdens het aanbrengen. Maar het is ook niet geschikt om daaroverheen bitumen dakbedekking te leggen vanwege het grind. Die kan je het beste dus wel helemaal verwijderen. 

Reageer