Beantwoord

Dakisolatie met spaanplaten?


In ons huis is het dak aan de binnenkant van de dakspanten afgewerkt met spaanplaat. En in de zolderkamer is een plafond aangebracht, ook met spaanplaat. Wij verwarmen de zolderkamer sporadisch. Ik heb daarom het idee dat dakisolatie bij ons niet veel zal opleveren en ook duur zal zijn, omdat je eerst de spaanplaat moet weghalen en daarna weer nieuwe moet aanbrengen.
Of is er een manier waarmee je zonder de.platen weg te halen een laag isolatiemateriaal tegen het dakbeschot kunt spuiten?
icon

Beste antwoord door M M 9 March 2019, 22:20

Bekijk origineel

10 reacties

Bij mijn 2-onder-1-kap uit 1986 liggen onder de pannen een soort dakplaten (ben een leek) met aan de buitenkant een cm of 3 van een soort purschuim. Op de foto zie het van binnenuit. Dit is in de badkamer waar een ventilatieroos zit. Die trok ik van de schuine aftimmering af. Daar onder ongeveer 20 cm loze ruimte met dikke balken. Dan dus die soort spaanplaat met aan de buitenzijde de pur. Vervolgens zie de de dakpannen.

Kan ik nu tegen die spaanplaat isolatie aanbrengen en daar tegenaan een nieuwe wandafwerking (de badkamer gaan we toch doen)?

Ik lees dat pur niet dampdoorlatend is, dus zou het vocht niet naar buiten kunnen.

  • Is die pur überhaubt nog wel isolerend?
  • En kan ik het niet zelf dampdoorlatend maken door her en der wat gaten te boren?

Reputatie 3
@marijke, zie jij daar wel wat in, in die chippies van Marco? :)

Als er iets in de bouw verboden moest worden dan was dat de toepassing van PS-schuim (het populaire piepschuim) als isolatie in het opgaande werk. (Alles van de bouw wat boven de grond uitsteekt.) Ook dakplaten. Wie iets aan zijn dak wil doen kan veel beter multiplex platen met PIR-schuim aan de buitenzijde of deze platen met steenwol toepassen. Zeker als de betonpannen vervangen worden door keramische. Scheelt in gewicht afhankelijk van het type pan tussen de 20 en 30% minder druk op de balklagen van de dakconstructie.
Het goedkoop is duurkoop geld zeker voor zaken als een dak want dat heeft als primaire taak bescherming tegen regen en wind.
Pie
Reputatie 3
Beste Sije

Je 20 cm is helemaal niet zo gek. Het bouwbesluit 2015 verlangt een isolatiewaarde van Rc=6 voor een dak. Als er nog geen isolatie zit, dan heb je daarvoor ca. 20 cm glaswol, of steenwol nodig en dat kost aan isolatie-materiaal ca. 10-12 €/m2. Dit is nog excl. het verwijderen van je spaanplaat, het aanbrengen van de isolatie en het afwerken met hout (evt. de oude spaanplaat) en/of gipsplaat. Piepschoem (XPS of EPS) kan ook, maar is duurder en minder brandwerend. Belangrijk is dat er aan de binnenkant een aansluitende dampremmende folie komt tussen isolatie en afwerking, zodat je dakhout niet gaat rotten!. Die folie zit vaak al op glas- of steenwolrollen.

Minder ingrijpend alternatief is inderdaad de holtes laten volspuiten (bvk met PUR, want dat is zelf al dampremmend). ik weet niet wat de kosten zijn (vast wat duurder qua materiaal, maar met veel minder uren werk; misschien valt het daardoor netto juist mee). Je isolatiewaarde zal ook iets hoger uitvallen rond Rc=7-8. Ga maar eens offertes vragen voor een of ander.
Straks is je dak toekomstbestendig en je gaat het vast binnen 10-20 jaar terugverdienen (besparing is al gauw een paar m3 gas per m2 per jaar), ook al stook je die 'buffer'-kamer niet vaak.

zie ook: http://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml

Beste Sije

Jammer, het laatste bouwbesluit is van 2012. Wel zijn daar aanpassingen en uitbreidingen op gekomen, zelfs in 2018.
Wat vooral niet moet gebeuren, is het het toepassen van nieuwbouwnormen op bestaande bouw want dan kunnen wij heel Nederland wel overnieuw bouwen. Het verhaal van Futurz aan Sije klopt dan ook niet helemaal.

Met welk materiaal is het dakbeschot gemaakt. Het meest veilige is isoleren met steenwol. De spaanplaat kan beter verwijderd worden. Dat materiaal geeft gassen af , die niet echt bevordelijk zijn voor de gezondheid. Waarom niet dichtpurren. Heel eenvoudig. Dat materiaal is niet brandveilig. Als het vlam vat heb je in zeer korte tijd een gigantische vuurzee. Er is wel een variatie op die PIR heet. Dit materiaal is brandvertragend maar vat uiteindelijk toch ook vlam.
Pie
Reputatie 4
Badge +3
@marijke, zie jij daar wel wat in, in die chippies van Marco? 🙂
Reputatie 2
Als je het nu vult met van die chippies van piepschuim? Zelfde chippies die onder de vloer gebruikt worden?
Reputatie 7
Badge +3
https://www.dakisolatie-advies.nl/pur-dakisolatie

Ik heb er weinig verstand van maar die dampremmende werking is dat dan om te voorkomen dat warme binnenlucht tegen het hout onder de dakpannen condenseert? Kan het hout onder de dakpannen dan niet van de buiten kant nat worden en gaan rotten door bijvoorbeeld stuifsneeuw ?
Beste Sije

Je 20 cm is helemaal niet zo gek. Het bouwbesluit 2015 verlangt een isolatiewaarde van Rc=6 voor een dak. Als er nog geen isolatie zit, dan heb je daarvoor ca. 20 cm glaswol, of steenwol nodig en dat kost aan isolatie-materiaal ca. 10-12 €/m2. Dit is nog excl. het verwijderen van je spaanplaat, het aanbrengen van de isolatie en het afwerken met hout (evt. de oude spaanplaat) en/of gipsplaat. Piepschoem (XPS of EPS) kan ook, maar is duurder en minder brandwerend. Belangrijk is dat er aan de binnenkant een aansluitende dampremmende folie komt tussen isolatie en afwerking, zodat je dakhout niet gaat rotten!. Die folie zit vaak al op glas- of steenwolrollen.

Minder ingrijpend alternatief is inderdaad de holtes laten volspuiten (bvk met PUR, want dat is zelf al dampremmend). ik weet niet wat de kosten zijn (vast wat duurder qua materiaal, maar met veel minder uren werk; misschien valt het daardoor netto juist mee). Je isolatiewaarde zal ook iets hoger uitvallen rond Rc=7-8. Ga maar eens offertes vragen voor een of ander.
Straks is je dak toekomstbestendig en je gaat het vast binnen 10-20 jaar terugverdienen (besparing is al gauw een paar m3 gas per m2 per jaar), ook al stook je die 'buffer'-kamer niet vaak.

zie ook: http://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml
Reputatie 4
De ruimte bij mij is 17 cm, volgens mij maakt de ruimte niet zoveel uit.
feit blijft natuurlijk dat er voor elke cm meer een prijskaartje aan hangt.
Nu is mijn dakgedeelte wat schuin is niet zo groot (24m2), maar kan me voorstellen dat de prijs van een puntdak flink op loopt bij 20 cm.
Beste M M
Bedankt voor deze tip. Maar ik ben bang dat de ruimte tussen het dakbeschot en de platen aan de binnenkant te groot is hiervoor. Die is nl. wel 20 cm. Maar ik zal eens een deskundige raadplegen.
Reputatie 4
Win eens advies in bij een bedrijf dat isoleert.
als de binnenkant goed is afgewerkt en dicht is, kan er van buitenaf isolatie tussen gespoten worden.
Dat werkt ongeveer hetzelfde als een spouwmuur. Er word een gat geboord en de ruimte erachter vol gespoten.
dakpannen kan je zo wegschuiven en terug leggen.
Zelf woon ik in een woning met leien waarvan het dak eronder bestaat uit cassettes van hout, deze worden binnenkort ook op deze manier geïsoleerd.

Reageer