Vraag

Effect van dubbelglas t.o.v. enkel is verwaarloosbaar

  • 3 February 2021
  • 5 reacties
  • 237 Bekeken

In mijn huis uit 1934 heb ik alle draaiende ramen vervangen door nieuwe vaste ramen met HR++ glas. In totaal 20 m2!

Maar mijn gasverbruik is nauwelijks (2000 m3 vs 2100) gedaald bij nagenoeg gelijkblijvend aantal graaddagen.

Hoe kan dat?


5 reacties

Reputatie 3

Kun je ons iets vertellen over de overige isolatie? En hoeveel niet-draaiende ramen heb je (die zijn dus nog enkel glas)?

Reputatie 6
Badge

Dan is je meeste warmte verlies niet door je ramen, en heb je nog wat isolatie kansen, heb je nu ventilatie roosters die constant open staan of is ventileren helemaal niet meer mogelijk met vaste ramen ?

Alvast dank voor het meedenken.

Van de 20 m2 HR++ is 5m2 uitgevoerd als voorzetraam voor bijzondere ramen (schuine roeden, ovale vorm). Eigenlijk 3 dubbelglas dus.

Dat is het verschil met een jaar eerder, toen zag het huis er zó uit:

  1. Het schuine dak (150m2) en de platte daken van de 5 dakkapellen (10 m2) zijn geïsoleerd met 160 mm PIR (Rc=7,2). De wangen (10m2) met 50 mm ESP.
  2. In de spouw van 110 m2 gevel  is Knauf Supafil (Rc=1,76) gespoten (via thermografie zijn geen lekken gevonden). Er zijn 10 nieuwe roosters aangebracht, de oude zitten vol met wol.
  3. Onder 50 m2 houten vloer is PIF (Rc=3,5) aangebracht; 20 m2 betonvloer is zo gebleven evenals de 15 m2 kelder.
  4. De ventilatie bestaat uit: een afzuigkap, een warmtepompboiler die ca 3 uur per dag 150 m3 lucht verplaatst en de toevoer geschied door 2 Jaga Oxygen ventilatoren die werken als het CO2 niveau te hoog is.
  5. 4 m2 kozijnen op het zuiden zij n ca 10 jaar geleden  voorzien van dubbelglas, geen indicatie vindbaar. Ook gebleven.
  6. De verwarming bestaat uit een Nefit ecoline die 7 Jaga Stradaconvectoren met DBE, 2 Clima Canal vloerconvectoren en een handdoekradiator voedt.
  7. Met rookpatronen gezocht naar luchtlekken; geen noemenswaardige gevonden.
  8. De transmissieberekening, gemaakt door Leever met een VABI programma geeft een vermogen van 6500 kW, in schrille tegenstelling met de 2000 m2 gas!
Reputatie 3

Mooi huis, Willem!

Ik heb er niet zoveel verstand van als anderen hier op dit forum, maar zo te zien is er al heel veel isolatiewerk verzet. Is er dus nergens enkel glas meer over?

Gekke lekken die wij thuis zelf nog hebben gevonden (zonder rookpatronen): Wind die zo naar binnen waaide door de afzuigkap (zat geen terugslagklep in, het stormde in de keuken), nog meer van die afzuigkanalen die wagenwijd open stonden, de brievenbus, enkel glas bij de voordeur (nu een voorzetraam geplaatst), koude kruipluiken. En niet te vergeten: het kattenluik.

Verder zitten er hier veel mensen die hun stooktemperatuur met succes verlaagd hebben, ik kan niet uit je bericht opmaken of dat bij jou ook al zo is?

Wij zijn overigens nog niet eens zo ver gevorderd als jij qua isolatie en verstoken 1600m2 (vrijstaand, 600m3 inhoud), dus ik snap het ook niet helemaal.

Reputatie 7
Badge +1

@Willem Luijten  Je bedoelt waarschijnlijk 6,5 kW warmteverlies (bij -10°C natuurlijk).

Voorbeeld - vervangen van oud dubbelglas: 20 m² HR++ glas kunnen 20 m² x (12-17 m³/m²) = ca. 240 - 340 m³ gas besparen, maar alleen als er geen significante zonsinstraling is, anders is de totale warmtewinst een stuk minder. Een uitgebreide! formule met passend rekenvoorbeeld vind je op tweakers.net in “Het grote HR+++ glas en kozijn topic

Reageer